Assignatura

Comunicació Escrita 2

  • codi 10738
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.2  DL 10:00 12:00 a507
 Sem.2  DC 10:00 12:00 a507

Professorat

Responsable

Dr. Ricardo María JIMÉNEZ - rmjimenez@uic.es

Horari d'atenció

L'alumne podrà concertar una entrevista amb el professor, escrivint a la següent adreça electrònica:

rmjimenez@uic.es

 

Presentació

El poeta Pedro Salinas deia que no haurà ésser humà complet, és a dir, que es conegui i es doni a conèixer, sense un grau avançat de possessió de la llengua. La llengua és un instrument per conèixer, interpretar i explicar el propi món interior i la realitat que ens envolta. Aquesta assignatura pretén ensenyar als alumnes els instruments i els coneixements de la comunicació oral i escrita que exigeix l'aprenentatge universitari, i que permeten un avançat grau de possessió de la llengua.

Requisits previs

No es demanen.

Objectius

Objectius de coneixements:

1. La competència comunicativa. Nivells del llenguatge, graus del saber i valoracions.

2. El text. Propietats.

3. Definir i identificar les tècniques i estratègies retòriques de l'exposició i argumentació.

4. Conèixer les normes ortogràfiques, morfosintàctiques, lèxiques i de puntuació de la llengua castellana, i identificar els errors més freqüents i els causats per les interferències amb la llengua catalana.

5. L'escriptura acadèmica.

6. Conèixer els principals recursos de l'expressió oral. La persuasió.

 

Objectius d'actituds i habilitats:

1. Descriure les funcions de l'escriptura i reconèixer la seva importància en l'àmbit de les Humanitats.

2. Conèixer els principis teòrics de l'aprenentatge de l'expressió escrita.

3. Definir i identificar les tècniques i estratègies retòriques dels tipus de textos del discurs acadèmic: descripció, narració, exposició i argumentació.

4. Desenvolupament de l'hàbit de la lectura.

5. Analitzar amb esperit crític textos literaris, periodístics i assajos per discernir la seva tipologia i les principals tècniques de cada tipus.

6. Redacció amb claredat, rigor i precisió.

7. Adquirir uns hàbits d'autocorrecció i de cura de la llengua.

8. Desenvolupament d'un treball constant, professional i responsable, amb respecte en el compliment dels terminis.

9. Expressió oral d'idees, de forma clara, davant d'altres persones.

10. Coneixement dels principals gèneres del discurs acadèmic.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E21 - Domini dels diferents nivells i funcions del llenguatge
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Haurà adquirit habilitats de comunicació oral i escrita.

2. Haurà desenvolupat destreses per expressar-se en públic.

3. Haurà desenvolupat la capacitat de sintetitzar i analitzar la informació rebuda a les classes presencials i del material complementari entregat pel professor.

4. Haurà adquirit capacitat analítica i d'arribar a conclusions vàlides.

5. Haurà desenvolupat hàbits de pulcritud i qualitat formal a la presentació dels documents.

6. Haurà adquirit habilitats per al aprenentatge autònom.

Continguts

Continguts 2013-2014

 

1. Introducción

Pensar, leer y escribir. El horizonte de la vida intelectual: El amor a la sabiduría y la búsqueda de la verdad.

 

2. La buena comunicación

Niveles del lenguaje, grados del saber y valoraciones. (Teoría Fotocopias)

Propiedades del texto: congruencia, adecuación y corrección. (Teoría Fotocopias)

Congruencia: los cinco principios generales del pensar humano / la cohesión y los cuatro procedimientos lingüísticos. Adecuación: los dos principios generales para ajustarse al marco compartido con los receptores. (Teoría Fotocopias)

 

3. La propiedad del texto de la corrección

Acentuación. Signos de puntuación. Mayúsculas y minúsculas. Ortografía. Los errores léxicos, morfológicos y sintácticos más habituales. (Teoría Fotocopias)

Usos del castellano (Dossier)

Léxico y de estilo. (Teoría Fotocopias)

Ejercicios de Corta Duración (ECD).

 

4. Expresión escrita

El código escrito y el proceso de composición (Cassany, 1993).

Métodos para generar y organizar las ideas. (Dossier)

Ejercicios de Larga Duración (ELD).

La exposición: Tipos de exposición. Procedimientos discursivos de la exposición (definición, clasificación, reformulación, analogía, fuente o cita). Pautas para organizar la exposición: introducción-desarrollo-conclusión, inductiva, deductiva, paralela, de contraste y encuadrada. Características lingüísticas de la exposición. Conexión en los textos expositivos. (Teoría Fotocopias)

La argumentación: Tipos de argumentación. Procedimientos discursivos de la argumentación (regla general, argumento de experiencia, fuente o cita, ejemplificación, otras figuras retóricas, reserva y contraargumentación). Pautas para organizar la argumentación (inductiva, deductiva y encuadrada). Características lingüísticas de la argumentación. La conexión en los textos argumentativos. (Teoría Fotocopias)

La revisión de textos. (Dossier)

 

5. Escritura académica

La escritura académica (Dossier) Las características estructurales y lingüísticas de los textos académicos (recensión, resumen y trabajo académico). Cita de fuentes. Redacción de la recensión de un libro.

 

6. Expresión oral

La persuasión y el metadiscurso. Vocalización y entonación. Lectura expresiva. Preparación de discursos breves. (Dossier).

 

7. Retórica

Conceptos básicos (documento del campus virtual)

 

8. Lectura

Lectura obligatoria de las siguientes obras:

Delibes, Miguel. La vida sobre ruedas. Barcelona: Planeta.

Waugh, E. Retorno a Brideshead. Barcelona: Tusquets.

Sánchez, F. (2000). Vagón-bar. Madrid: Eiunsa. (Se leerá en clase)

Unamuno, Miguel de. Amor y pedagogía.

Weston, Anthony. (2011). Las claves de la argumentación. Edición actualizada. Barcelona: Ariel. (Se redactará una recensión)

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

1. Aprenentatge de la llengua dintre del context del discurs.

2. Aprenentatge a partir de resolució d'errades comeses.

3. Aprenentatge a través de la creació i elaboració de treballs.

4. Mètode expositiu i lliçó magistral.

5. Aprenentatge cooperatiu. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les competències de l'assignatura s'avaluen segons les modalitats d'avaluació contínua i avaluació final.

 

AVALUACIÓ CONTíNUA

Consisteix en el seguiment i avaluació de la progressiva adquisició de les competències i es farà a través dels següents exercicis: exercicis escrits, exposicions orals, intervencions a l'aula i exàmens breus de les lectures.

L'avaluació contínua suposarà el 50 % de la qualificació final. 

PER APROVAR L'ASSIGNATURA S'HAN DE OBTENIR 50 PUNTS A L’AVALUACIÓ CONTÍNUA. Si se suspèn l'avaluació contínua, el professor indicarà els exercicis que s'entregaran per recuperar-la el dia de l'examen final.

La valoració es distribueix així:

1) exercicis escrits i orals: 25 %

2) exàmens de les lectures de libres: 25 %

 

Exercicis escrits i orals

Als exercicis escrits l'alumne s’esforçarà per fer-los amb pulcritud i segons les normes de presentació establertes.

Si un alumne entrega un exercici amb un dia de retard no s'admetrà.

D'altra banda, es seguirà el següent criteri de puntuació en els exercicis escrits: -2 punts, sobre 100, per errada ortogràfica, sintàctica i de lèxic. Les errades repetides conten com una errada més.

A més, el plagi parcial o total de qualsevol text es qualificarà amb un 0 al exercici.

El professor explicarà a l'aula la valoració dels exercicis orals.

En quant a la puntuació dels exercicis "realitzats" o "no realitzats", si s'entregan i es fan tots, es sumaran 5 punts a l'examen final. Per cada exercici no realizat o no entregat el dia previst, es restaran -0,8 punts dels 5 punts.

 

Lectura de llibres

Els alumnes llegiran llibres al llarg del semestre. En els dies indicats pel professor, es formularan unes preguntes escrites breus per comprovar que els alumnes els han llegit i els han comprès. L'avaluació d'aquesta part serà el 25 % de la qualificació final. S’aplicarà el mateix criteri de correcció d'errades: -2 punts, sobre 100, per errada ortogràfica, sintàctica i de lèxic. Les errades repetides conten com una errada més.

 

AVALUACIÓ FINAL

L'avaluació de les competències de l'assignatura es realitzarà mitjançant un examen que suposarà el 50 % de la qualificació de l'assignatura.  PER APROVAR L'ASSIGNATURA S'HAN D'OBTENIR 50 PUNTS A L'EXAMEN FINAL. S'aplicarà el següent criteri de correcció de errors: -2 punts, sobre 100, per errada ortogràfica, sintàctica i de lèxic. Les errades repetides conten com una errada més.

 

A l'aula no es faran servir telèfons mòbils, ni ordinadors portàtils, llevat que el professor ho autoritzi explícitament.

Es permetran tres absències a classe. A partir de la quarta, es penalitzarà cadascuna amb -5 punts, sobre 100, la nota final de l'assignatura.

 

RECUPERACIÓ

L'alumne que suspengui l'avaluació contínua haurà d'entregar les activitats que fixi el professor. Solament podrà obtenir 50 punts en aquesta part de l'assignatura.

Si el alumne suspèn l'examen final, i ha aprovat l'avaluació contínua, la nota de recuperació serà la mitjana de l'avaluació contínua i la de l'examen final.

Quan recuperi l’avaluació contínua, es farà la mitjana entre els 50 punts obtinguts i la nota de l'examen final.

Bibliografia i recursos

(Llibres d'estudi)

Dossier de l'assignatura i documents del campus virtual.

 

(Llibres de consulta)

Aristóteles. (1998). Retórica. Madrid: Alianza Editorial.

Casado, Manuel. (2012). El castellano actual: usos y normas. 10.ª ed. revisada. Pamplona: Eunsa.

Cassany, Daniel (2002). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.

Jiménez, R. & Mantecón, J. (2012) Escribir bien es de justicia. 1.ª reimpresión. Cizur Menor: Aranzadi Thomson-Reuters.

 

(Libres de lectura)

Delibes, Miguel. La vida sobre ruedas. Barcelona: Planeta.

Waugh, E. Retorno a Brideshead. Barcelona: Tusquets.

Sánchez, F. (2000). Vagón-bar. Madrid: Eiunsa. (Se leerá en clase)

Unamuno, Miguel de. Amor y pedagogía.

Weston, Anthony. (2011). Las claves de la argumentación. Edición actualizada. Barcelona: Ariel.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 19/05/2014 10:00h a507

Material didàctic

      Webs d'interès
             http://www.comunicarbien.wordpress.com  
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00