Assignatura

Comunicació Escrita 2

  • codi 10738
  • curs 1
  • període Semestre 2
  • tipus FB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Ricardo María JIMÉNEZ - rmjimenez@uic.es

Horari d'atenció

L'alumne podrà concertar una entrevista amb el professor, escrivint a la adreça electrònica següent:

rmjimenez@uic.es

 

Presentació

El poeta Pedro Salinas deia que no haurà ésser humà complet, és a dir, que es conegui i es doni a conèixer, sense un grau avançat de possessió de la llengua. La llengua és un instrument per conèixer, interpretar i explicar el propi món interior i la realitat que ens envolta. Aquesta assignatura pretén ensenyar als alumnes els instruments i els coneixements de la comunicació oral i escrita que exigeix l'aprenentatge universitari, i que permeten un avançat grau de possessió de la llengua.

Requisits previs

No se'n demanen.

Objectius

Objectius de coneixements:

1. La competència comunicativa. Nivells del llenguatge, graus del saber i valoracions.

2. El text. Propietats.

3. Les tècniques i estratègies retòriques de l'exposició i argumentació. Definició i identificació.

4. Les normes ortogràfiques, morfosintàctiques, lèxiques i de puntuació de la llengua castellana. Identificació dels errors més freqüents i els causats per les interferències amb la llengua catalana.

5. L'escriptura acadèmica.

6. Els principals recursos de l'expressió oral. La persuasió.

 

Objectius d'actituds i habilitats:

1. Descriure les funcions de l'escriptura i reconèixer la seva importància en l'àmbit de les humanitats.

2. Conèixer els principis teòrics de l'aprenentatge de l'expressió escrita.

3. Definir i identificar les tècniques i estratègies retòriques dels tipus de textos del discurs acadèmic: descripció, narració, exposició i argumentació.

4. Desenvolupar l'hàbit de la lectura.

5. Analitzar amb esperit crític textos literaris, periodístics i assajos per discernir la seva tipologia i les principals tècniques de cada tipus.

6. Redactar amb claredat, rigor i precisió.

7. Adquirir uns hàbits d'autocorrecció i de cura de la llengua.

8. Desenvolupar un treball constant, professional i responsable, amb respecte del compliment dels terminis.

9. Expressió d'idees oralment, de forma clara, davant d'altres persones.

10. Conèixer els principals gèneres del discurs acadèmic.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E21 - Domini dels diferents nivells i funcions del llenguatge
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1. Adquisició d'habilitats de comunicació oral i escrita.

2. Desenvolupament de destreses per expressar-se en públic.

3. Desenvolupament de la capacitat de sintetitzar i analitzar la informació rebuda a les classes presencials i del material complementari entregat pel professor.

4. Adquisició de capacitat analítica i d'arribar a conclusions vàlides.

5. Desenvolupament d'hàbits de pulcritud i qualitat formal en la presentació dels documents.

6. Adquisició d'habilitats per al aprenentatge autònom.

Continguts

Continguts

1. Introducció

Pensar, llegir i escriure. L’horizont de la vida intelectual: L’amor a la saviessa i la recerca de la veritat.

2. La bona comunicació

Nivells del llenguatge, graus del saber i valoracions.

Propietats del text: congruència, adecuació i correcció.

Congruència: els cinc principis generals del pensament humà (un d'ells és la cohesió i els quatre procedimients linguistics principals); els dos principis generales per ajustar-se al marc compartit amb els receptors.

Adequació.

3. La propietat de la correcció

Acentuació. Signes de puntuació. Majúscules i minúscules. Ortografia. Les errades lèxiques, morfològiques i sintàctiques més habituals.

Ús del castellà.

Lèxic i estil.

Exercicis de Curta Durada (ECD).

4. Expressió escrita

Mètodes per generar i organitzar les idees.

Exercicis de Llarga Durada (ELD).

L’exposició: tipus d’exposició. Procedimients discursius de l’exposició. Pautes per organitzar l’exposició: introducció-desenvolupament-conclusió; inductiva, deductiva, paral.lela, de contrast i enquadrada. Característiques lingüístiques de la exposició. Conexió als textos expositius.

L’argumentació: tipus d’argumentació. Procedimients discursius de l’argumentació (regla general, argument d’experiència, cita, exemplificació, altres figures retòriques, reserva i contraargumentació). Pautes per organitzar l‘argumentació (inductiva, deductiva i enquadrada). Característiques lingüístiques de l’argumentación. La conexión en els textos argumentatius.

La revisió de textos.

5. Escriptura acadèmica

L’escritura académica. Les característiques estructurales i lingüístiques de els textos acadèmicxs (recenssió, resumen i treball acadèmic). Citació de fonts. Redacci ó de la recenssió d’un llibre.

6. Expresión oral

La persuasió. Vocalització i entonació. Lectura expressiva. Preparació de discurssos breus.

7. Retòrica

Conceptes bàsics (document del campus virtual)

8. Lectura

Lectura obligatòria de les obres següents:

Delibes, Miguel. Las ratas. Barcelona: Destino.

Sánchez, Franciso. (2000). Vagón-bar. Madrid: Eiunsa. (Es llegirá a classe).

Unamuno, Miguel de. Amor y pedagogía.

Weston, Anthony. (2011). Las claves de la argumentación. Edició actualitzada. Barcelona: Ariel. (Es redactarà una recensió).

Lectura voluntària:

(Concretar-la amb el professor)

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

1. Aprenentatge de la llengua dintre del context del discurs.

2. Aprenentatge a partir de resolució d'errades comeses.

3. Aprenentatge a través de la creació i elaboració de treballs.

4. Mètode expositiu i lliçó magistral.

5. Aprenentatge cooperatiu. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les competències de l'assignatura s'avaluen segons les modalitats d'avaluació contínua i avaluació final.

AVALUACIÓ CONTÍNUA

Consisteix en el seguiment i l'avaluació de l'adquisició progressiva de les competències i es farà a través dels següents exercicis: exercicis escrits, exposicions orals, intervencions a l'aula i exàmens breus de les lectures.

L'avaluació contínua suposarà el 50% de la qualificació final. 

PER APROVAR L'ASSIGNATURA S'HAN D'OBTENIR 50 PUNTS EN L’AVALUACIÓ CONTÍNUA. Si se suspèn l'avaluació contínua, el professor indicarà els exercicis que s'entregaran per recuperar-la el dia de l'examen final.

La valoració es distribueix així:

1) Exercicis escrits i orals: 20%

2) Exàmens de les lectures de libres: 20%

3) Exercicis entregats: 10%

 

Exercicis escrits i orals

L'alumne s'ha d'esforçar a fer els exercicis amb pulcritud i segons les normes de presentació establertes.

Si un alumne entrega un exercici amb un dia de retard, aquest no s'admetrà.

D'altra banda, es seguirà el criteri de puntuació següent en els exercicis escrits: -2 punts, sobre 100, per errada ortogràfica, sintàctica i de lèxic. Les errades repetides compten com una errada més.

A més, el plagi parcial o total de qualsevol text es qualificarà amb un 0 en l'exercici.

El professor explicarà a l'aula la valoració dels exercicis orals.

 

Lectura de llibres

Els alumnes llegiran llibres al llarg del semestre. En els dies indicats pel professor, es formularan unes preguntes escrites breus per comprovar que els alumnes els han llegit i els han comprès. L'avaluació d'aquesta part serà el 25 % de la qualificació final. S’aplicarà el mateix criteri de correcció d'errades: -2 punts, sobre 100, per errada ortogràfica, sintàctica i de lèxic. Les errades repetides conten com una errada més.

 

AVALUACIÓ FINAL

L'avaluació de les competències de l'assignatura es durà a terme mitjançant un examen que suposarà el 50% de la qualificació de l'assignatura.  PER APROVAR L'ASSIGNATURA S'HAN D'OBTENIR 50 PUNTS EN L'EXAMEN FINAL. S'aplicarà el següent criteri de correcció de errors: -2 punts, sobre 100, per errada ortogràfica, sintàctica i de lèxic. Les errades repetides compten com una errada més.

 

A l'aula no es poden fer servir telèfons mòbils, ni ordinadors portàtils, llevat que el professor ho autoritzi explícitament.

Es permetran tres absències a classe. La quarta absència i següents es penalitzaran amb -5 punts, sobre 100, en la nota de l'examen final de l'assignatura. Dos retards equivalen a una absència.

 

RECUPERACIÓ

L'alumne que suspengui l'avaluació contínua haurà d'entregar les activitats que fixi el professor. Solament podrà obtenir 50 punts en aquesta part de l'assignatura.

Si l'alumne suspèn l'examen final, i ha aprovat l'avaluació contínua, la nota de recuperació serà la mitjana de l'avaluació contínua i la de l'examen final.

Quan recuperi l’avaluació contínua, es farà la mitjana entre els 50 punts obtinguts i la nota de l'examen final.

Bibliografia i recursos

(Llibres d'estudi)

Dossier de l'assignatura i documents del campus virtual.

 

(Llibres de consulta)

Aristóteles. (1998). Retórica. Madrid: Alianza Editorial.

Casado, Manuel. (2012). El castellano actual: usos y normas. 10.ª ed. revisada. Pamplona: Eunsa.

Cassany, Daniel (2002). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.

Jiménez, Ricardo-María (2016) Escribir bien es de justicia. 2.ª edición. Cizur Menor: Aranzadi Thomson-Reuters.

 

(Libres de lectura)

Delibes, M. Las ratas.

Sánchez, F. (2000). Vagón-bar. Madrid: Eiunsa. (Se leerá en clase)

Unamuno, Miguel de. Amor y pedagogía.

Weston, Anthony. (2011). Las claves de la argumentación. Edición actualizada. Barcelona: Ariel.

 

(Altres)

Concretar amb el professor. 

Material didàctic

      Webs d'interès
             http://www.comunicarbien.wordpress.com  
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00