Assignatura

Cultura Contemporània

  • codi 10742
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 9

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.2  DL 15:30 17:30 a507
 Sem.2  DT 15:30 17:30 a507
 Sem.2  DV 17:30 19:30 a507

Professorat

Responsable

Dr. Alberto ESTÉVEZ - estevez@uic.es

Horari d'atenció

A acordar-se segons la necessitat dels alumnes.

Presentació

D’ençà que es produí la Revolució Francesa (1789), els propis coetanis i els historiadors tingueren la clara percepció que Occident havia entrat en una nova etapa, la contemporània (entesa com la seva pròpia, la que ells estaven vivint).

Tot i que qualsevol periodització històrica sempre és discutible, se segueix acceptant que el món que es configura a partir de la Revolució Francesa i que s’allarga fins els nostres dies és el món contemporani, amb les seves diferents expressions culturals (de pensament, art, música i literatura).

L’objectiu global que persegueix aquesta assignatura és presentar les claus per entendre la contemporaneïtat, i poder distingir a grans trets els dos grans subperíodes que s’aprecien: de la Revolució Francesa al segle XIX i les diverses manifestacions culturals del segle XX.

Requisits previs

No.

Objectius

-Conèixer i interpretar les principals claus que configuren la cultura contemporània a l’Europa Occidental.

-Saber distingir i apreciar les continuïtats i ruptures que s’aprecien entre les diferents manifestacions culturals del segle XIX i del segle XX.

-Constatar l’enorme presència que aquests trets culturals segueixen tenint avui en dia.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E16 - Coneixement dels models i les polítiques de diferents cultures i de grups migratoris
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural
  • E34 - Capacitat per crear recursos educatius en l'àmbit cultural
  • E36 - Incentivar/generar la dimensió cultural com a recurs en institucions, mercats, indústries, empreses
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  1.  Adquireix conceptes clau sobre cultura i experiències culturals
  2. Aplica coneixements teòrics en anàlisis i debats d'activitats presencials i en el treball autònom
  3. Coneix i selecciona documentació específica sobre experiències culturals
  4. Practica estratègies de treball en equip
  5. Aprèn a contextualizar fenòmens culturales i relacionar-los amb la seva dimensió social i política
  6. Relaciona conceptes de les diferents matèries treballades de forma transversal
  7. Aprèn a diagnosticar problemes en l'àmbito intel·lectual cultural
  8. Aplica/transfereix conceptes teòrics i/o abstractes de cada una de las matèries a situacions reals
  9. Llegeix i analitza assajos sobre temes actuals
  10. Redacta textos narratius i descriptius
  11. Analitza i diagnostica casos de complexitat cultural
  12. Realitza sistematizació de dades i/o informació dispersa, o molt puntual

Continguts

HiSTÒRIA

  1. Què entenem per Època Contemporània?
  2. Els fonaments de la contemporaneïtat. La Independència dels EUA i la Revolució Francesa.
  3. Restauració, nacionalisme i liberalisme (1815-1848).
  4. Europa a finals del segle XIX: moviment obrer i imperialisme.
  5. La “guerra dels trenta anys” del segle XX:
    1. La Primera Guerra Mundial.
    2. El període d’entreguerres: l’auge dels extremismes polítics amb l’aparició del feixisme i el comunisme i el crack de 1929.
    3. La Segona Guerra Mundial.
  6. L’Europa de la posguerra. La Guerra Freda.
  7. La fi de la Guerra Freda amb la caiguda del comunisme. L’Europa actual. 

 

LITERATURA

1-. S.XVIII:

a)    Barroc del s. XVIII i Neoclassicisme

b)   L'assagisme il·lustrat: Voltaire, Montesquieu i Rousseau

c)    Sturm und Drang; l'impuls de Johann Wolfgang von Goethe

2-. S.XIX:

a)    Principis de l'ideari l'estètica romàntics

b)    Novel·la històrica, novel·la gòtica i quadre de costumes

c)    Poesia romàntica anglesa: William Blake, Lord Byron y John Keats

 

d)    La novel·la realista: Honoré de Balzac, Stendhal i Gustave Flaubert

e)    Grans personatges femenins de la novel·la realista: Madame Bovary, Anna Karènina i La Regenta

f)     Émile Zola i la novel·la naturalista

g)    Poesia simbolista: Baudelaire, Rimbaud i Verlaine.

 

3-. S.XX:

a)    El modernisme català: regeneracionisme i esteticisme literaris

b)    Rubén Darío: Azul...y Cantos de vida y esperanza

c)    Paraules en llibertat; la ruptura estètica de l'avantguardisme literari i les seves diferents manifestacions:

-          Futurisme

-          Dadaisme

-          Surrealisme

-          Creacionisme

-          Ultraisme

d)    Literatura d'Entreguerras

-      Juan Ramón Jiménez i la Generación del 27

e)    La Segona Guerra Mundial i l'existencialisme: Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir i Albert Camus

f)     Walt Whitman y T. S. Eliot

 

HISTÒRIA DE L'ART

1. Arts visuals Segle XVIII i XIX

1.1. El segle XVIII i la Il·lustració.

1.2. L’art romàntic i realista

  • el context social europeu després de la caiguda de Napoleó.
  • trets generals de la cultura burgesa. El nou espectador, el nou client, el nou artista
  • El moviment romàntic i el despertar del món modern. Característiques generals de la pintura romàntica.
  • La burgesia triomfant i l’art realista

1.3.L’impressionisme i l’art de fi de segle

  • aspectes tècnics de la pintura impressionista
  • el post-impressionisme

2. Arquitectura i urbanisme del segle XVIII i XIX

  • Plantejament general
  • L’arquitectura del ferro i dels nous materials
  • L’Art Nouveau i el Modernisme Català

3. Escultura segle XIX

4. Les primeres avantguardes (1905-1945)

4. 1. Pintura i escultura

  • Concepte d’avantguarda. Cronologia i situació a Europa. El mercat de l’art
  • El Fauvisme
  • L’expressionisme
  • El cubisme
  • Futurisme
  • Abstracció
  • Dadà i Surrealisme

4. 2. Arquitectura

  • La Bauhaus
  • L’arquitectura dins d’un projecte cívic racional
  • Etapes de La Bauhaus i integrants
  • Noves formes i solucions per resoldre les necessitats bàsiques de l’home: les tècniques del racionalisme
  • Les aportacions de Le Corbusier i de F. Ll. Wright
  • Racionalisme i organicisme
  • Arquitectura funcional
  • Individualització o col·lectivitat
  • Nous materials
  • Planta lliure
  • Nova concepció de l’espai i la bellesa

5. L’art després de la Segona Guerra Mundial

5. 1. Context general

  • Europa i els EUA. Continuació i innovació. Internacionalització de l’art.
  • La nova capital de l’art occidental: Nova York

5.2. Pintura i escultura. Les segones avantguardes artístiques.

  • Ampliació de les possibilitats expressives
  • Expressionisme abstracte
  • Pop Art

5. 3. Arquitectura

 

FILOSOFIA

1. Introducció. La fe moderna i el seu paradigma epistemològic. El gir copernicà en el

pensament modern i les seves sus conseqüèncias culturals: Romanticisme i Il·lustració.

I. Hegel i la Historia com a teodicea. «L'astúcia de la raó».

II. L'anunci de la “mort de Déu” i la genealogia de la moral en Nietzsche.

III. Alienació i filosofia de la sospita en Feuerbach i Marx.

IV. Freud i el descobriment de l'inconscient.

V. La multitud solitària: el nou home-massa en Max Weber i Durkheim.

2. Síntesi conceptual i posada en comú dels assumptes centrales del curso.

VI. La raó i·llustrada; crítica al nou home tecnificat en l'Escola de  Frankfurt.

VII. W. Benjamin i K. Löwith: obra d'arte y àngel de la història en el segle XX.

VIII. Existencialisme i ser per el no res en Sartre i Camus.

IX. Obsolescència i dasein en l'home contemporani. (Heidegger y Anders)

X. Llums i ombres de la postmodernitat. (Derrida, Foucault, Lipovetsky, Lasch)


Tema  Materials d'art

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura combinarà les sessions teòriques d’exposició del temari per part del grup de professors i les sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi de fonts i imatges i músiques, a més de debats programats i preparats prèviament. 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

La nota final serà resultant de la mitjana ponderada de les quatre parts de l'assignatura. La qualificació final és el resultat de la suma dels percentatges de cada una de les parts. La nota mínima exigida per a aprovar l’assignatura és 5 i cal haver aprovat totes les parts. Cada professor indicarà més avall què cal fer per a superar la seva part.

Per tal de ser avaluat/-da de cadascuna de les parts de l'assignatura cal haver assistit a un mínim del 80% de les classes d'aquella part.

Segona convocatòria: s’hauran de recuperar només les parts suspeses tal com indiqui cada professor, i es tornarà a fer mitjana.

No es guardaran les notes per al curs següent.

Si un estudiant no assisteix a la realització d’alguna prova o lliurament, compta com un zero. Ara bé, si l’estudiant avisa el mateix dia que una causa major li ha impedit assistir a l’examen (és a l’hospital, se li ha mort un familiar, té un judici,...), i justifica amb un certificat mèdic o altra documentació oficial la seva absència, tindrà l'oportunitat de recuperar l'examen un altre dia. La situació és la mateixa per als diversos lliuraments. Així, no s’acceptarà cap treball fora de les dates fixades. 

Es valorarà l’assumpció de tots els continguts del curs per part dels estudiants. Això inclou allò après a classe així com la recerca bibliogràfica i d’informació feta de manera individual. A l’hora d’avaluar el professor considerarà el nivell de coneixements sobre la matèria assolit per l’estudiant i el grau de correcció en l’exposició dels mateixos.

Malgrat que aquesta assignatura no sigui de llengua és molt important l’ús correcte de l’idioma que s’utilitzi per les proves escrites, orals i els treballs lliurats (català o castellà), tant des del punt de vista de la gramàtica, de l’ortografia, així com la puntuació i una correcta redacció. Pren una especial consideració l’ús de termes específics de la disciplina. El criteri que se seguirà davant de qualsevol d’aquests errors serà el de baixar puntuació amb la relació següent: -0,2/falta

 

Els estudiants Erasmus no rebran cap tracte diferent de la resta llevat del criteri sobre l’ortografia, que no els serà comptada.

 

El plagi significa prendre les idees escrites d’una altra persona i presentar-les com si fossin les pròpies idees, sense donar crèdit a l’autor. Plagi (paraula que ve del terme llatí per a “segrest”) és enganyós i deshonest. Aquest comportament inclou no utilitzar cometes en cites directes i no citar en utilitzar les idees d’una altra persona. El plagi en els treballs escrits per a aquesta assignatura és inacceptable.

 

Sistema d'avaluació de la primera convocatòria

HISTÒRIA:

Entrega d’un treball que abordi un dels temes tractats al llarg del temari. Data entrega: 

LITERATURA:

Examen a final de bloc (85%)

Assistència i participació (15%)

ART:

Examen final (70%)

Petits exercicis de classe (20%)

Assistència i participació (10%)


FILOSOFIA:

Examen final: 60%

Pràctiques i textos: 20%

Treball monogràfic: 20% (El tema a estudiar en el treball s'haurà de pactar prèviament amb el professor per tal de la correcta precisió de l'autor o es conceptes tractats. La proposta de tema serà sempre per part de l'estudiant.)

 

Sistema d'avaluació de la segona convocatòria

HISTÒRIA

LITERATURA

ART

Examen escrit (100%)

FILOSOFIA

Prova escrita única.

Bibliografia i recursos

**En negreta, les obres fonamentals i/o de lectura obligatòria 


HISTÒRIA:

ABELLÓ GÜELL, Teresa. El movimiento obrero en España, siglos XIX y XX. Barcelona: Hipòtesi, 1997.

BAHAMONDE, Ángel i MARTÍNEZ, Jesús A. Historia de España. Siglo XIX. Madrid: Cátedra, 1998.

BAHAMONDE, Ángel (coord.). Historia de España. Siglo XX. 1875-1939. Madrid: Cátedra, 2000.

BRIGGS, Asa i CLAVIN, Patricia. Historia contemporánea de Europa. 1789-1989. Barcelona: Crítica, 2000.

CANALES, Esteban. Guerra y paz en Europa, 1799-1815. La era napoleónica. Madrid: Eudema, 1993.

CARR, Raymond. La Revolución Rusa. De Lenin a Stalin, 1917-1929. Madrid: Alianza Editorial, 2002.

CASASSAS, Jordi. La construcción del presente. El mundo desde 1848 hasta nuestros días. Barcelona: Ariel, 2005.

CASTELLS, Irene. La Revolución Francesa (1789-1999). Madrid: Síntesis, 1997.

GALLEGO, Ferran. De Múnich a Auschwitz. Una historia del nazismo, 1919-1945. Barcelona: Plaza & Janés, 2001.

GARCÍA DE CORTÁZAR, Fernando. El siglo XX. Diez episodios decisivos. Madrid: Alianza Editorial, 1999.

GILBERT, Martin. La Primera Guerra Mundial. Madrid: La esfera de los libros, 2004.

GILBERT, Martin. La Segunda Guerra Mundial. Madrid: La esfera de los libros, 2005 (2 volums).

HOBSBAWN, E. J. La era del imperio, 1875-1914. Barcelona: Crítica, 1998.

HOWARD, Michael. La Primera Guerra Mundial. Barcelona: Crítica, 2003.

JULIÁ, José-Ramón. Atlas de historia universal. Tomo II: De la Ilustración al mundo actual. Barcelona: Planeta, 2000.

MARTÍNEZ, Jesús A. Historia de España. Siglo XX. 1939-1996. Madrid, Cátedra, 1999.

PAREDES, Javier (coord.). Historia universal contemporánea. I: De las Revoluciones Liberales a la Primera Guerra Mundial. Barcelona: Ariel, 1999.

PAREDES, Javier (coord.). Historia universal contemporánea. II: De la Primera Guerra Mundial a nuestros días. Barcelona: Ariel, 1999.

PAYNE, Stanley G. El fascismo. Madrid: Alianza, 2001.

POWASKI, Ronald E. La guerra fría. Estados Unidos y la Unión Soviética, 1917-1991. Barcelona: Crítica, 2000.

RISQUES, Manel (dir.). Història de la Catalunya contemporània. Barcelona: Pòrtic. Biblioteca Universitària, 1999.

SOBOUL, Albert. Compendio de la historia de la Revolución Francesa. Madrid: Tecnos, 1994. 

 

LITERATURA:

ARGULLOL, Rafael: El Héroe y el único: el espíritu trágico del romanticismo, Madrid, Taurus, 1984.

AZÚA, Félix: Conocer Baudelaire y su obra, Barcelona, Dopesa, 1978.

BLOOM, Harold: Los Poetas visionarios del romanticismo inglés: Blake, Byron, Shelley, Keats, Barcelona, Barral, 1974.

CUNILLERA GAVALDÁ, Antonio: Sartre y el existencialismo, Barcelona, Librería Cervantes, 1968.

GULLÓN, Ricardo: El modernismo visto por los modernistas, Barcelona, Labor, 1980.

IÁNEZ, Eduardo: La Literatura en el siglo XVIII: ilustración, neoclasicismo y prerromanticismo, Barcelona, Bosch, 1990.

JIMÉNEZ, Juan Ramón: El Modernismo: apuntes del curso (1953), Madrid, Visor, 1999.

LEVIN, Harry: El Realismo francés: Stendhal, Balzac, Flaubert, Zola, Barcelona, Laia, 1974.

PAZ, Octavio: Los hijos del limo: del romanticismo a la vanguardia, Barcelona, Seix Barral, 1981.

RODRÍGUEZ MARÍN, Rafael: Realismo y naturalismo: la novela del siglo XIX, Madrid, Anaya, 1991.

SALINAS, Pedro: La poesía de Rubén Darío: ensayo sobre el tema y los temas del poeta, Barcelona, Península, 2005.

SÁNCHEZ BLANCO, Francisco: La mentalidad ilustrada, Madrid, Taurus, 1999.

SOBEJANO, Gonzalo: Clarín en su obra ejemplar, Madrid, Castalia, 1985.

STEINER, Rudolf: Goethe y su visión del mundo, Madrid, 1989.

TRÍAS, Eugenio: Conocer Goethe y su obra, Barcelona, Dopesa, 1980.

VILANOVA, Antonio: La Regenta de Clarín y la novela francesa del siglo XIX, Oviedo, Universidad de Oviedo, 2002.

VILLANUEVA, Darío: Teorías del realismo literario, Madrid, Biblioteca Nueva, 2004.

ZOLA, Émile: El Naturalismo, Barcelona, Península, 1972.

 

ART:

ARGAN, G. C.: El arte moderno. Del iluminismo a los movimientos contemporáneos. Madrid, Akal, 1991

BOZAL, V., Pintura y escultura españolas del siglo XX (1900-1939), Summa Artis Vol. XXXVI, Espasa Calpe, Madrid, 1996

BOZAL, V., Pintura y escultura españolas del siglo XX (1939-1990), Summa Artis Vol. XXXVII, Espasa Calpe, Madrid, 1993 

DIEGO OTERO, Estrella de; Arte contemporaneo II, Madrid: Historia 16, 1996

HAMILTON, G.H., Pintura y escultura en Europa 1880-1940, Manuales de Arte Cátedra, Madrid, 1987

HOFMANN, W., Los fundamentos del arte moderno, Península, Barcelona, 1992

MARCHÁN-FIZ, S., Fin de siglo y los primeros ismos del XX (1890-1917), Summa Artis Vol. XXXVIII, Espasa Calpe, Madrid, 1996

MARCHÁN-FIZ, S., Las vanguardias históricas y sus sombras (1917-1930), Summa Artis Vol. XXXIX, Espasa Calpe, Madrid, 1995

MICHELL, Mario De, Las vanguardias artísticas del siglo XX, Madrid: Alianza, 2002. 

SCHAPIRO, M., El arte moderno, Alianza Forma, Madrid, 1993

VILLAR MOVELLÁN, Alberto; Arte Contemporaneo I, Madrid, Historia 16, 1996.

  

FILOSOFIA:

Aron. R., Las etapas del pensamiento sociológico, Tecnos, Madrid, 2013.

Anders, G., La obsolescencia del hombre, Pre-textos, 2011 (2 vols.)

Bochenski, J. La filosofía actual, FCE, 1976.

Colomer, E., El pensamiento alemán: de Kant a Heidegger, Ed. Hercer, Barcelona, 1990. (3 vols)

Löwith, K., De Hegel a Nietzsche. La quiebra revolucionaria del pensamiento en el siglo XIX, Katz

Eds., Madrid, 2008.

Löwith, K., El hombre en el centro de la historia, Herder, Barcelona, 2000.

Lyotard, J. F., La condition postmoderne, Les éditions de Minuit, Paris, 1979.

Riesman, D., La muchedumbre solitaria, Paidós, Barcelona, 1981.

La bibliografia específica de cada autor serà proposta a mesura que avanci el curs.

 

 

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 20/05/2015 15:30h a507

Material didàctic

      Materials
            0.0 Ruptura Tradició Clàssica 0.0rupturatradicionclasica.pdf 
            0 postimpr 1 simbolic art&arq CC 0postimpr1simbolicartaarqcc.pdf 
            11 constructivist art&arq CC 11constructivistartaarqcc.pdf 
            1.1 Modernisme (Gran Bretanya, PPBB, França) 1.1modernismogranbretana,ppbb,francia.pdf 
            1.2 Modernisme (Alemanya, Àustria, EEUU) 1.2modernismoalemania,austriayeeuu.pdf 
            12 surrealist art&arq CC 12surrealistartaarqcc.pdf 
            13 informal art&arq CC 13informalartaarqcc.pdf 
            14 cinetic art&arq CC 14cineticartaarqcc.pdf 
            15 minimal art&arq CC 15minimalartaarqcc.pdf 
            16 pop art&arq CC 16popartaarqcc.pdf 
            17 y 18 conceptual and action art&arq CC 17y18conceptualandactioncc.pdf 
            19 y 20 postmod hiperealist art&arq CC 19y20postmodhiperealistartaarqcc.pdf 
            21 land art&arq CC 21landartaarqcc.pdf 
            22 live bio art&arq def CC 22livebioartaarqdefcc.pdf 
            23 digital art&arq CC 23digitalartaarqcc.pdf 
            24 genetic art&arq def CC 24geneticartaarqdefcc.pdf 
            2 expressionist 3 fauvist art&arq CC 2expressionist3fauvistartaarqcc.pdf 
            4 cubist 5 futurist art&arq CC 4cubist5futuristartaarqcc.pdf 
            6 metafisicist 7 dadaist art&arq CC 6metafisicist7dadaistartaarqcc.pdf 
            8 suprematist 10 purist art&arq CC 8suprematist10puristartaarqcc.pdf 
            9 neoplasticist art&arq CC 9neoplasticistartaarqcc.pdf 
            Avantguardes arquitectòniques CC vanguardiasarquitectonicascc.pdf 
            Calendari curs 2014-15 calendariculturacontemporania.docx 
            Progr 2ª part Art - Cultura Contemporànea progr2aparteartculturacontemporanea.pdf 
            Racional funcionalisme racionalfuncionalismohigh.pdf 
            Z. Bauman, Amor líquido (pròleg) amorliquido-prologo.pdf 
      Webs d'interès
            Against happiness: Why we need a philosophy of failure http://www.prospectmagazine.co.uk/philosophy/against-happiness-why-we-need-a-philosophy-of-failure 
            BBC, The century of the Self (E. Bernays) http://www.dailymotion.com/video/xpqhzs_el-siglo-del-yo-cap-1-maquinas-de-la-felicidad_shortfilms 
            V. Erice, Lifeline (ten minutes older) https://www.youtube.com/watch?v=mR-I1FDOr4g 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00