Assignatura

Globalització i Diàleg Intercultural

  • codi 10743
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Presentació

En un món canviant com l'actual, on diversos processos econòmics i socials estan indicant, des de fa una dècada, que alguna cosa es transforma en la “societat món”, anem a oferir una mirada sobre la Cultura i el Desenvolupament, des del fenomen de la globalització i el diàleg intercultural.

Globalització, Subdesenvolupament i Interculturalitat són tres facetes de la cultura mundial que col·lisionen i construeixen constantment paradoxes socials que hem d'analitzar, per aportar amb això una dimensió sensible, crítica i constructiva.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E08 - Capacitat per discernir i comprendre les estructures dels sistemes culturals
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E10 - Capacitat per definir temes de recerca que puguin contribuir al coneixement i debat cultural
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E16 - Coneixement dels models i les polítiques de diferents cultures i de grups migratoris
  • E18 - Percepció i coneixement de l'espai físic en què es desenvolupa l'activitat humana
  • E19 - Capacitat de localitzar, observar i interpretar espais, territoris i paisatges, reals o representats i orientar-s'hi
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E31 - Transferència de coneixement i bones pràctiques en altres sectors.
  • E34 - Capacitat per crear recursos educatius en l'àmbit cultural
  • E35 - Habilitats bàsiques relacionades amb la gestió de recursos econòmics en organitzacions i projectes culturals
  • E36 - Incentivar/generar la dimensió cultural com a recurs en institucions, mercats, indústries, empreses
  • E37 - Coneixement actualitzat de les àrees d'estudi relacionades amb els temes internacionals, tenint en compte les noves aportacions procedents de l'avantguarda, com la reflexió crítica sobre la incidència del turisme (també cultural) en el desenvolupament
  • E38 - Coneixement dels problemes de les fonts d'informació en temes internacionals
  • E39 - Capacitat crítica i autocrítica en el diàleg intercultural, capacitat d'adaptació i d'interlocució en unentorn multicultural o intercultural (versatilitat, capacitat de superar problemes imprevistos i de generar "solucions B")
  • E40 - Capacitat de cooperació, motivació i lideratge en equips multiculturals (entesa, per exemple, com la capacitat de crear i aprofitar sinergies)
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los

Continguts

1. GLOBALITZACIÓ.

1.1 Què significa la Globalització. Definicions, dimensions, controvèrsies.

1.2 Errors de la globalització.

1.3 Respostes enfront de la Globalització.


2. SUBDESENVOLUPAMENT

2.1 Desenvolupament i Subdesenvolupament al món. Conceptes, teories i models sobre la Geografia del Subdesenvolupament.

2.2 Els indicadors socioeconòmics característics en els espais subdesenvolupats.

2.3 L'avaluació estadística del subdesenvolupament. Indicadors de Desenvolupament Humà.


3. MULTICULTURALISME I INTERCULTURALITAT.

3.1 Introducció. Definicions.

3.2 Un espai per a les diferències.

3.3 Interculturalitat crítica.

Bibliografia i recursos

ANTHROPOS, REVISTA, La pobreza. Hacia una nueva visión desde la experiencia histórica y personal. Número especial. Nº 194. Barcelona, 2002, 223 pp.

ANUARIO EL PAÍS. Años sucesivos.- Prisa, Madrid.

AZQUETA D., Desarrollo y Subdesarrollo. Fundación Argentaria, Madrid, 2001.

BARRE, R., El desarrollo económico. Ed. Fondo de Cultura Económica, 175 pp. Méjico, 1962.

BECK U., ¿Qué es la Globalización? Falacias del globalismo. Respuestas a la globalización. Ed. Paidós, Barcelona, 2004, 224 pp. 

BRUNEL SYLVIE y IRAZÁBAL, J. A.: El subdesarrollo. Ediciones Mensajero, S.A. Bilbao, 2000.

COLE, J.: Development and Undevelopment. A profile of the Third World. Ed. Routledge, 104 pp., London, 1987. 

DE LA DEHESA, G., Comprender la Globalización. Ed. Alianza Editorial, Madrid, 480 pp., 2007.

DICKENSON, J. P. (et al), Geografía del Tercer Mundo. Ed. Omega, 338 pp., 1985.

FELLMAN, J. et al., Human Geography. Landscapes of Human Activities. Ed. Wm. C. Brown Publishers (WCB). USA, 1990. 

GALBRAITH, J. K., Naciones Ricas, Naciones Pobres. Ed. Ariel, Barcelona, 1986.

GEORGE, P., Geografía social del mundo. Ed. Oikos-Tau. 123 pp. Barcelona, 1971.

GEORGE, P., Geopolítica de las minorías. Ed. Oikos-Tau. 134 pp. Barcelona, 1985.

KNOX, P. & AGNEW, J., The Geography of the World Economy. Ed. Edwuard Arnold, 436 pp., 1994.

LACOSTE, I., Geografía del Subdesarrollo. Ed. Ariel, 335 pp., 1988.

LACOSTE, I., Los países subdesarrollados. Ed. Oikos-Tau, 128 pp., 1991.

MANERO MIGUEL, F., Subdesarrollo y países subdesarrollados. Salvat Editores, Barcelona, 1999.

MORO, J., La mundialización de la pobreza. Galaxia Gutenberg. Ed. Círculo de Lectores. 116 pp., 1999.

REINERT, ERIK S., La globalización de la pobreza. Cómo se enriquecieron los países ricos y por qué los países pobres siguen siendo pobres. Ed. Crítica, Barcelona, 2007, 370 pp.

ROMERO GONZÁLEZ, J. y PÉREZ ESPARCIA, J., Pobreza y desigualdad en los países en desarrollo. Ed. Síntesis, 319 pp., 1992.

ROUILLÉ D’ORFEUIL, H., El Tercer Mundo. Claves de lectura. Ed. Sal Térrea. 156 pp. Santander, 1993.

SAMPEDRO, J. L. y BERZOSA, C., Conciencia del subdesarrollo veinticinco años después. Ed. Santillana S.A., Taurus, 285 pp. Madrid, 1996.

STIGLITZ, JOSEPH. E., Cómo hacer que funcione la Globalización. Ed. Taurus, Madrid, 2006, 433 pp.

TOURAINE, A., Un nuevo paradigma para comprender el mundo de hoy. Ed. Paidós Estado y Sociedad, 135, Barcelona, 2005, 271 pp.

VELIZ, P., Mundialización, ciudades y territorios. Ariel Editorial. Barcelona, 1999, 254 pp.

VV.AA., Las causas de la pobreza en el Tercer Mundo. Imagen social y conducta de ayuda. Servicio de Publicaciones de la Universidad Jaume I, Alicante, 2005, 130 pp.


RECURSOS  INTERNET


http://www.grid.unep.ch/geo1/

http://www.undp.org/

http://www.worldbank.org/

http://www.odci.gov/cia/publications/factbook/index.html

CIA World Factbook .Guillem Baladia
http://www.bized.ac.uk/virtual/dc/

Virtual Developing Country. The Zambian Kwacha (pre 1991)

www.bized.ac.uk

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00