Assignatura

Didàctica de l'anglès com a Tercera Llengua

  • codi 11047
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: anglès

Professorat

Responsable

Lda. Laura LLOBET - lllobet@uic.es

Horari d'atenció

Cal concertar cita prèvia

Presentació

L'ensenyament de l'anglès és una de les activitats que provoquen més interès i preguntes dins d'un centre docent. Aprendre anglès és actualment un requisit indispensable. No obstant, l'anglès ha deixat de ser una llengua segona o estrangera per convertir-se en una tercera llengua (L3) que conviurà en els caps i en les vides dels individus bilingües/multilingües.

A través de la comprensió de com els parlants multilingües utilitzen i aprenen altres llengües, la didàctica de l'anglès com a L3 pretén establir estratègies d’ensenyament partint de les tan estudiades metodologies, així com dels canvis metodològics i tecnològics que ens envolten.

L'objectiu d'aquest curs és revisar el que s'ha dut a terme fins ara en l'àmbit de la didàctica de la llengua estrangera, per anar un pas més enllà dins del context multilingüe, tot creant debats i propis materials d’interès per l'alumne.

Requisits previs

Equips directius, mestres en actiu d'infantil, primària o secundària, interessats en una millora
substancial de la seva competència en llengua anglesa tant pel seu creixement personal
i professional com per aconseguir la integració de l'anglès en la docència. El curs està
especialment concebut per a:
· Graduats i diplomats en Educació Infantil i Primària.
· Graduats i llicenciats en Humanitats.
· Graduats i llicenciats que tinguin una vinculació amb la docència a infantil, primària,
secundària i batxillerat.

Nivell d'anglès mínim per accedir al postgrau
B1+

Objectius

- Adquirir les bases teòriques i estratègies per l'ensenyament necessàries per ensenyar l’anglès com a tercera  llengua.

- Explorar les lectures de caire teòric i de recerca per poder enriquir las pràctiques d’ensenyament.

- Adquirir els criteris i tècniques necessàries per seleccionar/adaptar/ crear materials adients pels diferents nivells en contextos multilingües.

- Explorar el potencial de les noves tecnologies per l’ensenyament, la comunicació i el treball col·laboració en anglès en l’educació pre-escolar, primària i secundaria.

- Reflexionar i revisar les pròpies pràctiques per poder millorar-les.

- Treballar en grup amb docents d’altres disciplines, matèries i/o etapes educatives.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Desenvolupar la capacitat crítica i de reflexió dels estudiants

Integrar recursos pedagògics per millorar les pràctiques pedagògiques

Tenir la capacitat de treballar cooperativament en equip

Crear recursos pedagògics tot integrant aspectes de la matèria en contextos multilingües d'aprenentatge de llengües.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els alumnes seran capaços de:

Identificar els diversos enfocaments, metodologies i estratègies en el context d'ensenyament -aprenentatge de llengües.

Entendre els factors diferencials de l'aprenentatge-ensenyament de l'anglès com a L3 vs LE

Familiaritzar-se amb la bibliografia i recerca de  didàctica de llengües estrangeres i de les llengües com a L3.

Analitzar, avaluar  i integrar recursos pedagògics en les seves practiques.

Participar constructivament en els debats, contribuint a la construcció d’una reflexió rica i compartida, reconsiderant propostes i decisions i valorant les seves implicacions.

Observar i analitzar una pràctica docent (possibilitat de la pròpia)

Planificar, dissenyar, avaluar i presentar materials per l'ensenyament de l'anglès com a L3.

Demostrar l’habilitat de treballar autònomament les lectures.

Ser capaç de treballar cooperativament.

Continguts

Enfocaments i mètodes en l’ensenyament d’una llengua estrangera (LE)

  • Definició: teoria, enfocament i procediment
  • Una breu història de l’ensenyament de la llengua estrangera
  • L’enfocament comunicatiu
    • Projectes basats en el procés: contingut i tasques (Ellis, Nunan, Skehan, i altres)
    • Projectes basats en el producte : competència i text

Ensenyament de l’anglès com a tercera llengua

  • Per què? Què? Qui? Per a qui? Quan? On? Però... com?
  • Desmuntant nocions preconcebudes i errònies: interferència lingüística negativa, pèrdua lingüística, popurri de llengües i d’altres
  • Interllengua
  • Cummins: la hipòtesi del llindar, la hipòtesi de la interdependència, CUP, BICS i CALP, multilingüisme additiu i subtractiu
  • Projectes:
    • El cas del país Basc
    • El cas de Catalunya

El context d'ensenyament i aprenentatge d'una L3

  • Polítiques de govern
  • El Dept. d'ensenyament  (Generalitat)

L'antic PELE i el nou PILE

  • L'escola: el projecte lingüístic (PLC)
  • Els rols
    • Professor com a agent actiu del canvi
      • Macro i micro estratègies
      • Flipped classrooms
      • Alumnes i alumnes multilingües
      • L'aula: de l'observació a l'anàlisi i millora de la pràctica docent
      •                La pràctica exploratòria (Allright)

Disseny del currículum

  • Objectius, competències i tasques
  • El GRAN REPTE: l'avaluació
  • El potencial de les TICs, unitats didàctiques per projectes, enriquides amb contingut, AICLE, etc.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'alumne és el protagonista del procés d'aprenentatge, i és a través d'aquest enfocament que l'assignatura està organitzada. El professor facilitarà les lectures per poder guiar el treball individual o en grup per l'anàlisi i estudi d'aquestes (enfocament actiu de l'aprenentatge).

Els alumnes hauran de combinar activitats de reflexió i explicació teòrica, amb exercicis i casos pràctics on els alumnes hauran de pensar críticament sobre les seves pròpies pràctiques o aquelles que han experimentat com a alumne, i relacionar-les amb preconcepcions, nous aprenentatges, innovacions, etc.

L'assignatura es basarà en activitats grupals, individuals, de reflexió i pràctiques a l'aula presencialment com virtualment.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L'avaluació es basa en el disseny i presentació d'activitats i projectes , 50% del total de la nota;  i les reflexions, treballs i debats al fòrum que representen un 40%. El 10% restant es basa en l'auto-avaluació i l'avaluació per part dels companys.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00