Assignatura

Teoria de la Literatura

  • codi 12299
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Presentació

Aquesta assignatura es centra en analitzar conceptes bàsics dels estudis literaris amb especial atenció a la història de la teoria de la literatura i la crítica literària. Mitjançant arguments teòrics i pràctics, debatrem sobre el lloc que ha ocupat la reflexió literària en la configuració del cànon i la seva importància actual.

Objectius

Aquesta assignatura té per objectiu fixar les bases teòriques i crear un llenguatge específic que serveixi per definir científicament els diversos conceptes vinculats a la reflexió literària al llarg dels segles. S’afavorirà la participació de l’alumnat en els debats d’estètica literària que han preocupat escriptors i intel·lectuals en general principalment als segles XIX i XX.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Adquisició en l’àmbit dels estudis literaris d’una perspectiva històrica, crítica, retòrica, teòrica i comparada a partir de l’estudi de diferents teories i escoles, amb les seves característiques fonamentals (textuals i crítiques).
  • Comprensió de conceptes de vinculats a la teoria literària i a la crítica des d’un punt de vista comparat, revisant qüestions historiogràfiques.
  • Lectura analítica de les obres literàries del programa, tenint en compte els models literaris i els estils vigents en un determinat context històric i cultural.
  • Adquisició d’un mètode rigorós de crítica literària i de comentari de text per a definir i plantejar problemes, formular hipòtesis, aplicar metodologies apropiades per a resoldre aquests problemes i desenvolupar-les argumentalment amb el recolzament d’una bibliografia tècnica.
  • Reflexió sobre els eixos dels debats literaris que més han preocupat els pensadors en la literatura universal, en el marc de la tradició i de l’horitzó literari actual.
  • Detecció de constants mitjançant l'estudi comparatiu dels diversos corrents de pensament i tradicions culturals.
  • Estímul i gaudiment estètic, emocional i intel·lectual de les obres literàries. 
  • Coneixement del paper fonamental de la tradició en les transferències literàries i culturals. 
  • Contextualització de fenòmens culturals i relació amb la seva dimensió social i política

  • Conèixer i seleccionar documentació específica sobre experiències culturals

  • Aplicar / transferir conceptes teòrics i / o abstractes a situacions reals

  • Realitzar anàlisis i diagnòstics sobre qüestions / situacions de el patrimoni

  • Experimentar com aplicar la dimensió cultural en sectors que abans no la presentaven

  •  Copsar la presència d'experiències culturals de l'passat o d'origen diferent a l'propi en la societat actual; i plantejar connexions i integracions

Continguts

1.- Introducció a la Teoria de la Literatura

2.- De l’Antiguitat clàssica a l’Edat Moderna

3.- Tendències crítiques del s. XIX

4.- Formalisme rus

5.- Estilística

6.- New Criticism

7.- Estructuralisme

8.- Estètica de la Recepció

9.- Conclusions

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En aquesta assignatura es combinaran sessions teoricoexpositives amb sessions pràctiques de seminari amb activitats formatives. A partir dels continguts impartits i de les lectures que es donaran a classe, en les sessions pràctiques s’analitzaran textos i es debatran punts de vista.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Examen final (75%)
  • Treballs, exposicions orals i participació activa en els debats (25%)

 

L’examen es realitzarà en la data oficial assignada. Els treballs i les exposicions orals es faran al final del curs, abans de la finalització de les classes i sobre un tema prèviament adjudicat pel professor.

Bibliografia i recursos

Aguiar e Silva, V.M. de (1986): Teoría de la literatura, Madrid, Gredos, 1972.

Brioschi F. i Di Girolamo, C. (1996): Introducción al estudio de la literatura, Barcelona, Ariel.

Cabo Aseguinolaza, F. i do Cebreiro M. (2006): Manual de Teoría de la Literatura, Madrid, Castalia.

Ceserani, R. (2004): Introducción a los estudios literarios, Barcelona, Crítica.

García Berrio, A. y Huerta Calvo, J. (1992): Los géneros literarios: sistema e historia, Madrid, Cátedra.

Garrido Domínguez, A. (1997): Teorías de la ficción literaria, Madrid, Arco/Libros.

Garrido Gallardo, M.A. (ed.) (1988): Teoría de los géneros literarios, Madrid, Arco/Libros.

Hamburger, K. (1995): La lógica de la literatura, Madrid, Visor.

Hernadi, P. (1978): Teoría de los géneros literarios, Barcelona, Bosch.

Kayser, W. (1992): Interpretación y análisis de la obra literaria, Madrid, Gredos.

Llovet, J. et al. (2005) (2012): Teoría Literaria y Literatura Comparada, Barcelona, Ariel.

Mayoral, J.A. (1999): Pragmática de la comunicación literaria, Madrid, Arco/Libros.

Segre, C. (1985): Principios de análisis del texto literario, Barcelona, Crítica.

Villanueva, D. (coord..) (1994): Curso de teoría de la literatura, Madrid, Taurus.

Wellek, R. i Warren, A. (1993): Teoría literaria, Madrid, Gredos.

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00