Assignatura
Tècniques de Debat
- codi 12302
- curs 3
- període Semestre 2
- tipus OB
- credits 3
Llengua d'impartició principal: castellà
Professorat
Presentació
Parlar en públic s'ha convertit en una eina indispensable en l'àmbit professional. L'assignatura pretén que l'alumne adquireixi habilitats comunicatives suficients per a transmetre coneixements amb claredat, argumentar de forma lògica i contra argumentar. L'alumne aprendrà a formular i expressar els seus coneixements i idees amb serenitat i confiança. I millorarà la seva habilitat per escoltar i avaluar opinions diverses.
Requisits previs
Ser conscient de la necessitat de saber argumentar i estar motivat per posar-se a prova a cada classe per aconseguir superar tant la part teòrica com la part pràctica.
Objectius
Conèixer les habilitats pròpies d'oratòria que es posseeixen i les que necessiten alguna atenció
Elaborar discursos organitzats: Si es selecciona un esquema apropiat, utilitzant transicions
adequades en passar d'una idea a una altra i creant una sòlida introducció i conclusió
Determinar el propòsit del discurs: informar, persuadir, entretenir o inspirar.
Projectar sinceritat i convicció
Fer un ús adequat de les paraules i de la seva organització
Utilitza un llenguatge corporal que realç el missatge i de major credibilitat
Utilitza el volum, to, velocitat i qualitat de la veu per reflectir significat i interès al missatge. Utilitza pauses que ho realcin i utilitzar diversitat vocal directa i naturalment
Seleccionar ajudes visuals que siguin apropiades i usar-les correctament amb facilitat i confiança
Adquirir l'habilitat de persuadir les persones, fent-les entendre i acceptar les teves idees
Fer avaluacions a altres oradors, reforçant habilitats de pensament crític, retroalimentació i motivació
Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació
- E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
- E10 - Capacitat per definir temes de recerca que puguin contribuir al coneixement i debat cultural
- E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
- E17 - Coneixement de la realitat europea des d'una perspectiva comparada
- E21 - Domini dels diferents nivells i funcions del llenguatge
- E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
- E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
- E36 - Incentivar/generar la dimensió cultural com a recurs en institucions, mercats, indústries, empreses
- E38 - Coneixement dels problemes de les fonts d'informació en temes internacionals
- G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
- G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
- G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
- G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
- G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
- G06 - Capacitat de treball en equip, habilitats interpersonals i lideratge
- G08 - Capacitat d'investigació
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
1. Aconseguir desinhibir l'alumne i eliminar totes aquelles barreres que impedeixen la fluïdesa en el moment de parlar en públic.
2. Estructurar de forma lògica els arguments per poder traslladar de forma clara les idees principals.
3. Capacitat de síntesis per efectuar discursos clars i concisos.
4. Facilitat per analitzar discursos.
5. Conèixer totes les fal·làcies formals per a poder identificar-les ràpidament.
6. Velocitat per contra argumentar.
7. Versatilitat per variar els arguments en funció del feedback rebut.
8. Elements claus per elaborar els arguments,
9. Capacitat per seleccionar els arguments rellevants i prescindir dels dèbils.
10. Ús adequat de figures retòriques.
11. Fomentar el pensament crític.
12. Compaginar creativitat i originalitat per sorprendre en la creació del missatge.
13. Analitzar dades estadístiques i aplicar-les a l'argumentació.
Continguts
Tema 1 Desinhibició
1.1 Anàlisi punts forts
1.2 Procés de coaching comunicatiu
Tema 2 Anàlisi de forma
2.1 Llenguatge no verbal
2.2 Moviment i ritme
2.3 Persuasió i inconsciència
Tema 3 Punts importants a una argumentació
3.1 Criteri en selecció d'arguments
3.2 Estructuració de la informació
Tema 4 Contextualització favorable
Tema 4 Anàlisi de discursos i oradors
4.1 Discursos d'actualitat
4.2 Discursos històrics
Tema 5 Anàlisi de debat
Tema 6 Fal·làcies formals
Tema 7 Manipulació d'estadístiques
Tema 8 Protocol
8.1 Línia vermella
8.2 Adequació
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'assignatura combinarà sessions pràctiques amb sessions d'exposició del temari per part del professor. A les sessions pràctiques s'efectuaran debats, discursos i anàlisi de diferents argumentacions històriques.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
50% examen final consistent en discurs de 90 segons
50% avaluació continuada d'exercicis a classe
Bibliografia i recursos
- Ericson, M. John; The debaters guide; 3rd Edition 2003 by Southern Illinois University Press
- Crowley, Sharon; Ancient rethoric for contemporany students; 2004; Pearson educationc Inc.
- Hogan, kevin; The psycology of persuation; 2004; Pelican publishing company, Grenta
- Weston, Anthony; Las claves de la argumentación; 2001; Ariel S.A.
- Schopenhauer, Arthur; El Arte de tener Razón
- Blackburn, S; tink, a compelling introduction to philosophy; 1999 Oxford University Press
Material didàctic