Gèneres Literaris I
Llengua d'impartició principal: castellà
Altres llengües d'impartició: català
Responsable
L’anàlisi de l’evolució dels gèneres literaris poètic i teatral ens dona una clau per a comprendre, transversalment, els fonaments de la nostra història, cultura i identitat. És per tant fonamental accedir directament als textos de la literatura universal per a establir un diàleg entre ells i comprendre críticament aspectes de forma i contingut com a agents estructuradors de les tradicions literàries.
- Assolir i saber interpretar les diverses manifestacions literàries de la cultura occidental
- Desenvolupar les pròpies capacitats creatives mitjançant l'anàlisi d'obres literàries
- Identificar i conèixer les eines i mecanismes propis de l'art dramàtic i poètic
- Desenvolupar la seva capacitat crítica i el seu criteri estètic
- Detectar constants temàtiques i estilístiques en el curs de la història literària mitjançant l'estudi comparatiu dels diversos corrents de pensament i tradicions culturals
- Conèixer i saber interpretar l'evolució dels gèneres poètic i teatral
- Comprendre la configuració de l'horitzó literari actual a la llum de la tradició
1.- Introducció als gèneres literaris
2.- Literatura i mite: Grècia i Roma
3.- Edat Mitjana europea: diàleg de tradicions
4.- Els gèneres de l’humanisme renaixentista
5.- El Barroc europeu
6.- La llum i l’ombra a la Il·lustració i al Romanticisme
7.- Del realisme literari a la renovació literària del segle XX
8.- Conclusions
En aquesta assignatura es combinaran les sessions teòriques (d'exposició del temari) amb les sessions pràctiques (proves orals, comentaris de text, debats, etc.)
Les proves d’avaluació continuada consistiran en quatre exercicis escrits que constituiran en total el 60% de la nota final. Els treballs d’anàlisi de les lectures tenen dues parts, una de comentari de text (30% de la nota final), que són exercicis individuals a lliurar en una data preestablerta, i una d’exposició oral i debat (10%) que es compartirà a classe i estarà obert a la participació de tots els alumnes de l’assignatura.
TEATRE / TEATRO / DRAMA
AAVV.: The Cambridge Guide to World Theatre, ed. Martin Banham, Cambridge University Press, 1988.
BOBES NAVES, M.C.: Semiología de la obra dramática, Madrid, Taurus, 1987.
CASTRI, M.: Por un teatro político: Piscator, Brecht, Artaud, Madrid, Akal, 1999
DORT, Bernard, Tendencias del teatro actual (trad. Manuel Vidal), Madrid, Fundamentos, 1975.
ESSLIN, Martin, El teatro del absurdo (trad. Manuel Herrero), Barcelona, Seix Barral, 1966.
OLIVA, César, TORRES MONREAL, Francisco, Historia básica del arte escénico, Madrid, Cátedra, 1990.
PANDOLFI, Vito (1964), Història del teatre (trad. Jaume Fuster; ed. Josep M. Benet i Jornet i Josep M. Carandell), Barcelona, Institut del Teatre. Diputació de Barcelona, 1989-1993, 3 v.
PAVIS, Patrice, Diccionario del teatro, Barcelona, Paidós, 1983.
SALVAT, R.: Historia del teatro moderno, Barcelona, Peninsula, 1981
SANCHEZ, José; A. (ed.): La escena moderna, Madrid, Akal, 1999
SZONDI, P.: Teoria del drama modern, Barcelona, Institut del Teatre, 1986.
UBERSFELD, Anne: Lire le théatre;atre (3 vols.), Paris, Editions Sociales, 1982.
POESIA / POESÍA / POETRY
Ballart, P. (1998): El contorn del poema, Barcelona, Quaderns Crema. [Trad. Castellana en El Acantilado]
Bousoño, C. (1970): Teoria de la expresión poética, 2 vols., Madrid, Gredos.
Cabo Aseguinolaza, F. (ed.) (1999): Teorías sobre la lírica, Madrid, Arco/Libros.
Eliot, T.S. (2004): El bosque sagrado, Madrid, Langre.
Friedrich, H. (1974): Estructura de la lírica moderna. De Baudelaire hasta nuestros días, Barcelona, Seix Barral.
Gómez Bedate, P. (1990): Introducción a la poesía lírica, Barcelona, PPU.
Núñez Ramos, R. (1992): La poesía, Madrid, Síntesis.
Paz, O. (1986): El arco y la lira, México, Fondo de Cultura Económica.
Todó;, Ll. Mª; (1987): El Simbolismo. El nacimiento de la poesía moderna, Barcelona, Montesinos.