Assignatura

Gèneres Literaris I

  • codi 12306
  • curs 4
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Presentació

L’anàlisi de l’evolució dels gèneres literaris poètic i teatral ens dona una clau per a comprendre, transversalment, els fonaments de la nostra història, cultura i identitat. És per tant fonamental accedir directament als textos de la literatura universal per a establir un diàleg entre ells i comprendre críticament aspectes de forma i contingut com a agents estructuradors de les tradicions literàries.

Objectius

- Assolir i saber interpretar les diverses manifestacions literàries de la cultura occidental

- Desenvolupar les pròpies capacitats creatives mitjançant l'anàlisi d'obres literàries

- Identificar i conèixer les eines i mecanismes propis de l'art dramàtic i poètic

- Desenvolupar la seva capacitat crítica i el seu criteri estètic

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
  • E17 - Coneixement de la realitat europea des d'una perspectiva comparada
  • E21 - Domini dels diferents nivells i funcions del llenguatge
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

- Detectar constants temàtiques i estilístiques en el curs de la història literària mitjançant l'estudi comparatiu dels diversos corrents de pensament i tradicions culturals

- Conèixer i saber interpretar l'evolució dels gèneres poètic i teatral

- Comprendre la configuració de l'horitzó literari actual a la llum de la tradició

Continguts

1.- Introducció als gèneres literaris

2.- Literatura i mite: Grècia i Roma

3.- Edat Mitjana europea: diàleg de tradicions

4.- Els gèneres de l’humanisme renaixentista

5.- El Barroc europeu

6.- La llum i l’ombra a la Il·lustració i al Romanticisme

7.- Del realisme literari a la renovació literària del segle XX

8.- Conclusions

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En aquesta assignatura es combinaran les sessions teòriques (d'exposició del temari) amb les sessions pràctiques (proves orals, comentaris de text, debats, etc.)

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Proves d’avaluació continuada (60%)
  • Comentaris de text (30%)
  • Exposicions orals i participació activa en els debats (10%)

Les proves d’avaluació continuada consistiran en quatre exercicis escrits que constituiran en total el 60% de la nota final. Els treballs d’anàlisi de les lectures tenen dues parts, una de comentari de text (30% de la nota final), que són exercicis individuals a lliurar en una data preestablerta, i una d’exposició oral i debat (10%) que es compartirà a classe i estarà obert a la participació de tots els alumnes de l’assignatura. 

Bibliografia i recursos

TEATRE / TEATRO / DRAMA

AAVV.: The Cambridge Guide to World Theatre, ed. Martin Banham, Cambridge University Press, 1988. 

BOBES NAVES, M.C.: Semiología de la obra dramática, Madrid, Taurus, 1987. 

CASTRI, M.: Por un teatro político: Piscator, Brecht, Artaud, Madrid, Akal, 1999 

DORT, Bernard, Tendencias del teatro actual (trad. Manuel Vidal), Madrid,  Fundamentos, 1975. 

ESSLIN, Martin, El teatro del absurdo (trad. Manuel Herrero), Barcelona, Seix Barral, 1966. 

OLIVA, César, TORRES MONREAL, Francisco, Historia básica del arte escénico, Madrid, Cátedra, 1990. 

PANDOLFI, Vito (1964), Història del teatre (trad. Jaume Fuster; ed. Josep M. Benet i Jornet i Josep M. Carandell), Barcelona, Institut del Teatre. Diputació de   Barcelona, 1989-1993, 3 v. 

PAVIS, Patrice, Diccionario del teatro, Barcelona, Paidós, 1983. 

SALVAT, R.: Historia del teatro moderno, Barcelona, Peninsula, 1981 

SANCHEZ, José; A. (ed.): La escena moderna, Madrid, Akal, 1999 

SZONDI, P.: Teoria del drama modern, Barcelona, Institut del Teatre, 1986. 

UBERSFELD, Anne: Lire le théatre;atre (3 vols.), Paris, Editions Sociales, 1982. 

 

POESIA / POESÍA / POETRY

Ballart, P. (1998): El contorn del poema, Barcelona, Quaderns Crema. [Trad. Castellana en El Acantilado] 

Bousoño, C. (1970): Teoria de la expresión poética, 2 vols., Madrid, Gredos. 

Cabo Aseguinolaza, F. (ed.) (1999): Teorías sobre la lírica, Madrid, Arco/Libros. 

Eliot, T.S. (2004): El bosque sagrado, Madrid, Langre. 

Friedrich, H. (1974): Estructura de la lírica moderna. De Baudelaire hasta nuestros días, Barcelona, Seix Barral. 

Gómez Bedate, P. (1990): Introducción a la poesía lírica, Barcelona, PPU. 

Núñez Ramos, R. (1992): La poesía, Madrid, Síntesis. 

Paz, O. (1986): El arco y la lira, México, Fondo de Cultura Económica. 

Todó;, Ll. Mª; (1987): El Simbolismo. El nacimiento de la poesía moderna, Barcelona, Montesinos.  

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00