Assignatura

Gèneres Literaris II

  • codi 12307
  • curs 4
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català

Professorat

Presentació

Aquesta assignatura es centra en el concepte de narrativa que els autors han anat construint des de l'antiguitat grega fins als nostres dies. L'anàlisi cultural d'aspectes clau de la novel·la i el seu món seran posats en debat a partir d'obres que manifesten diferents modes i tècniques literàries.

Objectius

Entendre i interpretar diverses creacions literàries vinculades amb el món narratiu i el jo autorial.

Desenvolupar habilitats creatives mitjançant l’anàlisi d’obres literàries.

Identificar i reconèixer les diferents fórmules i mecanismes tradicionalment emprats en la novel·la.

Progressar en l’habilitat de formular opinions crítiques i d’emetre judicis estètics.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E31 - Transferència de coneixement i bones pràctiques en altres sectors.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Identificar les constants temàtiques i estilístiques en el curs de la història de la literatura a través d’un estudi comparatiu de vàries escoles de pensament i diverses tradicions culturals.

Poder reconèixer i desxifrar les claus de la construcció narrativa.

Entendre l’estructura de l’escena literària contemporània a la llum de la tradició, la subjectivitat i la identitat. 

Contextualitzar fenòmens culturals i els relaciona amb la seva dimensió social i política.

Capta la presència d'experiències culturals del passat o d'origen diferent al propi en la societat actual i plantejar connexions i integracions.

Realitzar anàlisis i diagnòstics sobre qüestions / situacions del patrimoni

Practicar estratègies de treball en equip.

Continguts

1.- Introducció

2.- Teoria de la novel·la i gèneres narratius

3.- Narrar la subjectivitat de Plaute a Montaigne

4.- Novel·la i modernitat literària

5.- El segle XIX, boom novel·lístic

6.- El jo fragmentat en la narrativa contemporània

7.- Conclusions

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

En aquesta assignatura es combinaran sessions teoricoexpositives amb sessions pràctiques de seminari amb activitats formatives. A partir de les lectures obligatòries i d'altres que es donaran a classe, en les sessions pràctiques s’analitzaran textos i es debatran punts de vista.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

  • Proves d’avaluació continuada (60%)
  • Comentaris de text (30%)
  • Exposicions orals i participació activa en els debats (10%)

Les proves d’avaluació continuada consistiran en quatre exercicis escrits que constituiran en total el 60% de la nota final. Els treballs d’anàlisi de les lectures tenen dues parts, una de comentari de text (30% de la nota final), que són exercicis individuals a lliurar en una data preestablerta, i una d’exposició oral i debat (10%) que es compartirà a classe i estarà obert a la participació de tots els alumnes de l’assignatura. 

Bibliografia i recursos

Albèrés, R-M. (1966): Metamorfosis de la novela, Madrid, Taurus. 

Allott, M. (ed.) (1960): Los novelistas y la novela, Barcelona, Seix Barral. 

Amorós, A. (1974): Introducción a la novela contemporánea, Madrid, Cátedra. 

Bajtin,M: Teoría y estética de la novela, Madrid, Taurus, 1975.  

Baquero Goyanes, M. (1989): Estructuras de la novela actual, Madrid, Castalia. 

Bobes Naves, Mª del Carmen (1993): La novela, Madrid, Síntesis. 

Bourneuf, R. y Ouellet, R. (1972): La novela, Barcelona, Ariel. 

Chartier, P. (1990): Introduction aux grandes théories du roman, París, Bordas. 

del Prado, J. (1999): Análisis e interpretación de la novela, Madrid, Síntesis. 

Forster, E.M. (1927): Aspectos de la novela, Madrid, Debate. 

García Gual, C. (1972): Los orígenes de la novela, Madrid, Istmo. 

Garrido Domínguez, A. (1996): El texto narrativo, Madrid, Síntesis. 

Lukács, G. (1920): Teoría de la novela, Buenos Aires, Siglo Veinte. 

Pavel, T. (2003): Representar la existencia. El pensamiento de la novela, Barcelona, Crítica. 

Robert, M. (1972): Novela de los orígenes y orígenes de la novela, Madrid, Taurus. 

Sauvage, J. (1965): Introducción al estudio de la novela, Barcelona, Laia. 

Sullà, E. (ed.), Teoría de la novela. Antología de textos del siglo XX, Barcelona, Crítica, 1996.  

Villanueva, D. (1977): Estructura y tiempo reducido en la novela, Barcelona, Anthropos.  

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00