Multilingüisme i Adquisició de l'anglès com a Llengua Estrangera: Enfocaments Teòrics
Llengua d'impartició principal: anglès
Altres llengües d'impartició: català, castellà
Responsable
Dra. Christina Angela HOWES - chowes@uic.es
Horari d'atenció
Helena Roquet
hroquet@uic.cat
Dimarts 11:00-12:00 (amb cita prèvia)
Actualment l'anglès és una llengua franca i és la primera llengua estrangera del sistema educatiu català. L'objectiu d'aquest curs és introduir una base teòrica per a l'ensenyament de l'anglès com a tercera llengua a les escoles catalanes. Es demanarà a l'alumnat un punt de vista crític i fer recerca sobre les seves realitats pedagògiques i sociolingüístiques com a professorat.
Com s'ha esmentat en la presentació, l'objectiu d'aquest curs és proporcionar una base teòrica per a l'ensenyament de l'anglès com a llengua estrangera a les escoles.
En acabar el curs, l'alumnat haurà de poder:
Posicionar l'anglès com a llengua franca en un món multilingüe.
Conèixer els objectius i l'abast del Marc Europeu Comú de Referència (MECR).
Implementar un enfocament i estratègies plurilingües en l'ensenyament de la llengua.
Dissenyar activitats de biografia lingüística per a la consciència lingüística en classes multilingües.
Entendre els conceptes bàsics d'adquisició de llengües estrangeres.
Entendre la diferència entre educació bilingüe i multilingüe i TESOL (ensenyament de l'anglès a parlants d'altres llengües).
Conèixer els diferents tipus de programes bilingües mundialment, especialment immersió i AICLE.
Ser crítics amb el discurs existent sobre l'anglès a Catalunya i la seva pràctica a l'ensenyament.
Aplicar coneixements teòrics i fer recerca a petita escala sobre la realitat a les seves escoles.
Demostrar un nivell B2+ escrit i parlat relacionat amb temes educatius.
Classes teòriques i pràctiques en un curs online. L'alumnat haurà de realitzar tasques obligatòries i opcionals com a part del seu procés d'aprenentatge autònom fora de l'aula. La metodologia d'aquest curs integra:
Sessions teòriques i pràctiques
Portfoli en suport blog amb tres tasques obligatòries i dues tasques opcionals.
Lectures obligatòries:
Baetens Beardsmore, Hugo (2009). Language Promotion in European Supra-national Institutions. In García, Ofelia (ed.) Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Oxford: Wiley-Blackwell, pp. 197-217.
Cenoz, Jasone. El aprendizaje del inglés desde educación infantil: efectos cognitivos, lingüísticos y afectivos.
García, Ofelia (2009). Introducing Bilingual Education. In García, Ofelía, Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Oxford: Wiley-Blackwell, pp. 13-17.
Guasch, Oriol (2011). El tractament integrat de les àrees de llengua. In La Mirada Experta: Ensenyar i aprendre llengües. Barcelona: Generalitat de Catalunya, pp. 5-13.
Jessner, Ulrike and Cenoz, Jasone (2007). Teaching English as a third language. In J. Cummins and C. Davison (Eds.), International Handbook of English Language Teaching. New York: Springer, pp. 155-167.
Lectures opcionals:
García, Ofelía & Flores, Nelson (2012). Multilingual pedagogies. In Martin-Jones, Marilyn, Blackledge, Adrian, and Creese, Angela (eds.). The Routledge Handbook of Multilingualism. New York: Routledge, pp. 232-246.
Muñoz, Carme (2000). Bilingualism and Trilingualism in Catalonia. In Cenoz, Jasone & Jessner, Ulrike (Eds.). English in Europe: The acquisition of a third language. Clevedon: Multilingual Matters, pp. 157-178.
Muñoz, Carme; Pérez, Carmen; Celaya, Mª Luz; Navés, Teresa; Torras, Mª Rosa; Tragant, Elsa and Victori, Mia. En torno los efectos de la edad en el aprendizaje escolar de una lengua extranjera. [Internal Document of Research Group BCN-SLA].
Noguerol, Artur (2008). El tratamiento integrado de las lenguas en el marco europeo. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, 47, pp. 10-19.
Prats, Enric (2014). L’ensenyament de l’anglès als països de l’entorn. Perspectiva Escolar 374, pp. 6-10.
Pujolar, Joan; González, Isaac i Martínez, Roger (2010). Les mudes lingüístiques dels joves catalans. Llengua i Ús, 48, pp. 65-75.