Cultura Oriental
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Responsable
Dr. Joan HERNANDEZ - jhernandezs@uic.es
Horari d'atenció
En l'examen final i en els treballs individuals s'aplicarà la normativa ortogràfica de la facultat, per la qual cada error ortogràfic implica la pèrdua de 0,2 punts.
L'àmbit temàtic que cobreix aquesta assignatura és palesament extens, no només inclou una enorme extensió geogràfica, principalment amb l’Índia, la Xina i el Japó, sinó que vol recórrer la totalitat dels temps històrics, des de l'alba de la civilització fins als nostres dies.
L’assignatura s’estructura a partir de cinc grans mòduls temàtics, en els quals s’aborden els principals trets geogràfics, religiosos, històrics, literaris i artístics de l’Àsia oriental.
No es requereix cap coneixement previ per a cursar l'assignatura
Els objectius generals d’aquesta assignatura són els següents:
Els resultats d'aprenentatge s'expressen en part a través de les competències anteriors:
Mòdul 1. GEOGRAFIA DE L'ÀSIA ORIENTAL
Tema 1. La població i l’espai geogràfic de l’Àsia oriental.
Tema 2. Diversitat ètnica i formes de vida a l’Àsia oriental.
Mòdul 2. L’ÍNDIA
Tema 1. Pensament i religió
Tema 2. Història
Tema 3. Literatura
Tema 4. Cultura i societat
Idiomes, castes, família, art, festivitats i gastronomia.
Mòdul 3. XINA, JAPÓ I COREA
Tema 1. Pensament i religió
Tema 2. Història
Tema 3. Literatura
Tema 4. Cultura i societat
Mòdul 4. ÀSIA A OCCIDENT
Diversitat cultural, els barris xinesos i els xinesos d’ultramar.
Mòdul 5. L'ART DE L'ÀSIA ORIENTAL.
Tema 1. Art a Europa i a l’Àsia en perspectiva comparada
Tema 2. L’art a l’elit: la cal·ligrafia
Tema 3. L’art a l’elit: la pintura
Tema 4. Religió i art
Tema 5. Art contemporani a la Xina i al Japó
El contingut de les sessions es presentarà en forma de classes magistrals a través de la realització de preguntes que guiaran l’alumne a través del temari. Es proposaran debats a través de la lectura de la bibliografia per a potenciar la participació dels alumnes i afavorir la dinamització de les sessions.
La nota final serà resultat de:
Nota de la primera part: 66,6%
Nota de la segona part: 33,3%
Cada professor indicarà el tipus d’avaluació que caldrà que l’alumne realitzi per tal d’aprovar la seva part.
La nota mínima exigida per a aprovar el curs és 5 i cal haver aprovat totes les parts per poder donar per superada l’assignatura.
En segona convocatòria només s'hauran de recuperar les parts que hagin estats suspeses i en cas de no superar-les en segona convocatòria, cap qualificació serà mantinguda.
Bibliografia Mòduls 1-4
Bailey, Paul (2002). China en el siglo XX. Barcelona: Ariel.
Bauer, W. (2009). Historia de la filosofía china. Barcelona: Herder Editorial.
Brunet, R. (1995). Geógraphie Universelle. Asie du Sud-Est-Océanie. París: Belin-Reclus.
Cheng, F. L'écriture poétique chinoise. París: Seuil, 1996.
Collcutt, M. i altres (1988). Cultural Atlas of Japan. Nova York: Facts of File.
Coomaraswamy, A. K. (1994). Buddha y el evangelio del budismo. Barcelona: Paidós.
Cressey, G. B. (1934). China's geographic Foundations. A Survey of the Land and its People. (Cap. 1: “The Geographical Landscape”, pp. 1-34). Nova York: McGraw-Hill.
De Blij, H.; Muller, P. (2002). Geography. Region, realms and concepts. New York: Wiley & Sons.
Filoramo, G. (curador) (1996). Storia delle religioni. 4. Religioni dell'India e dell'Estremo Oriente. Bari: Laterza.
Fung, Y. (1953). A History of Chinese Philosophy. Princeton, Nova Jersey: Princeton University Press.
Gentelle, P.; Pelletier P. (1994). Chine, Japon, Corée. París: Belin/Reclus.
González Valles, J. (2000). Historia de la filosofía japonesa. Madrid: Tecnos.
Gordon, A. (2003). A Modern History of Japan. Oxford: Oxford University Press.
Heisig, J. W. (2002). Filósofos de la nada: un ensayo sobre la Escuela de Kioto. Barcelona: Herder.
Hsu, Emmanuel (2000). The Rise of Modern China. Oxford: Oxford University Press.
Idema, W.; Haft, L. A Guide to Chinese Literature. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1997.
Jansen, M. (2000). The Making of Modern Japan. Harvard: Harvard University Press.
Kaltenmark, M. (1982). La filosofía china Madrid: Morata.
Lai, K. L. (2008). An Introduction to Chinese Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press.
Lariviére, J. Y Marchand, J. (1999): Géographie de la Chine. París: Armand Colin.
Lavelle, P. (1998). El Pensamiento Japonés. Madrid: Acento Editorial.
Mackerras, C. (1995) Eastern Asia an introductory history. Melbourne: Longman.
Mair, V. (ed.). The Columbia History of Chinese Literature. Nova York: Columbia University Press, 2001.
Minford, J.; Lau, J.S.M. (ed.). Classical Chinese Literature. Nova York: Columbia Universtiy Press, 1996.
Nakagawa, H. (2006). Introducción a la cultura japonesa. Barcelona: Editorial Melusina.
Nienhauser, W. The Indiana Companion to Chinese Literature. Taipei: SMC Publishing, 1986.
Panikkar, R. (1997). La experiencia filosofica de la India. Madrid: Trotta
Puech, H. Ch. (dir.) (1984). Historia de las religiones Siglo XXI. Las religiones antiguas, III. Madrid: Siglo XXI.
Roberts, J. A. G. (1998). Modern China: An Illustrated History. Phoenix Mill: Sutton.
Sen, A. (2007). India Contemporánea. Entre la modernidad y la tradición. Barcelona: Editorial Gedisa.
Stearns, Peter N. (General Ed.) (2001), The Encyclopedia of World History, Sixth Edition (pàg. 790). Nova York: Houghton Mifflin Company.
Suzuki, D. T. (1992). Manual de Budismo Zen. Buenos Aires: Kier.
Totman, C. (2005). A History of Japan. Oxford: Blackwell.
Weigtman, B. (2002). Dragons and Tigers: geography of South, East and Southeast Asia. Nova York: Wiley & Sons.
Xina Adler, J. A. (2005). Religiones chinas. Madrid: Akal.
Bibliografia Mòdul 5
André, G., & Desroches, J.-P. (2002). Une tombe princière Xiongnu à Gol Mod, Mongolie (campagnes de fouilles 2000-2001). Arts Asiatiques VO - 57, (1), 194.
Brown, R. M., & Hutton, D. S. (2011). A companion to Asian art and architecture. Malden, MA : Wiley-Blackwell.
Burkus-Chasson, A. (1994). Elegant or Common? Chen Hongshou’s Birthday Presentation Pictures and His Professional Status. The Art Bulletin, 76(2), 279–300.
Cahill, J. (1972). Chinese painting (New ed.). Geneva : Skira.
Cahill, J. (1994). The painter’s practice: how artists lived and worked in traditional China. New York: Columbia University Press.
Carswell, J. (2000). Blue & white: Chinese porcelain around the world. London: British Museum Press.
Cheng, F. (1993). Vacío y plenitud. Madrid : Siruela.
Clark, J. (2005). Asian modern and contemporary art. Oxford Art Online.
Clunas, C. (1999). What about Chinese art? In Views of difference.
Clunas, C. (2009). Art in China. Oxford: Oxford University Press.
Cochran, S. (1999). Inventing Nanjing Road : commercial culture in Shanghai, 1900-1945. Ithaca : East Asia Program, Cornell University.
Dehejia, V. (1997). Indian art. London : Phaidon.
Elikins, J. (Ed.). (2007). Is art history global? New York: Routledge.
Elisseeff, D. (1994). A propos d’un cimetière Liao. Les belles dames de Xiabali. Arts Asiatiques, Tome 49, 1994. https://doi.org/10.3406/arasi.1994.1354
Guth, C. (1996). Art of Edo Japan : the artist and the city, 1615-1868. New York : H.N. Abrams.
Impey, O. (1977). Chinoiserie: the impact of oriental styles on Western art and decoration. London: Oxford University Press.
Jullien, F., & Galvany, A. (2008). La Gran imagen no tiene forma, o, Del no-objeto por la pintura : ensayo de des-ontología. Barcelona : Alpha Decay.
Jullien, F., & Galvany, A. (2008). La gran imagen no tiene forma o del no-objeto por la pintura : ensayo de des-ontología. Barcelona : Alpha Decay.
Kim, Y. (2016). Korea’s Search for a Place in Global Art History. The Art Bulletin, 98(1), 7–13.
Ledderose, L. (2000). Ten thousand things : module and mass production in Chinese art. Princeton : Princeton University Press.
Little, S., Eichman, S., & Ebrey, P. B. (2000). Taoism and the arts of China. Chicago [etc.] : The Art Institute of Chicago [etc.].
Lü, P., 吕澎. (2010). A history of art in 20th-Century China. Milano : Charta.
Macintosh, D. (1994). Chinese blue and white porcelain (3rd ed.). Woodbridge : Antique Collectors’ Club.
McDowall, & Stephen. (n.d.). Cultivating Orientalism. Newsletter (International Institute for Asian Studies), (73).
Nelson, & S., R. (n.d.). The map of art history. Art Bulletin, 79(1).
Silbergeld, J. (1982). Chinese painting style : media, methods, and principles of form. Seattle: University of Washington Press.
Sullivan, M. (1989). The Meeting of Eastern and Western art ([2nd ed.]). Berkeley [Calif.] [etc.] : University of California Press.
Sullivan, M. (1996). Art and artists of twentieth-century China. Berkeley, Calif.: University of California Press.
Zijlmans, K., & Van Damme, W. (2008). World art studies : exploring concepts and approaches. Amsterdam : Valiz.