Antropologia
Mòdul: Humanitats
Matèria: Persona i societat
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
L'assignatura d'Antropologia facilita el desenvolupament d'una idea coherent i completa de la persona humana, que fa possible el reconeixement de la pluralitat de les seves dimensions físiques, psíquiques, socials i espirituals, i la seva adequada integració. També s’ofereix a l’alumnat formació imprescindible en tot universitari, entenent que els principals reptes i problemes professionals, als quals en el futur haurà de respondre, són de caràcter humà.
Aquesta assignatura té com a objectiu principal fer reflexionar l’alumne per tal que:
1. Adquireixi un mètode de treball intel·lectual, que podrà aplicar en diverses àrees de la seva activitat futura.
2. Aprengui a generar una bona disposició davant de l’estudi, el treball i la vida.
3. Pensi sobre la persona humana i la seva naturalesa social i sociable.
Al final del curs, l'estudiant podrà:
I - LA PERSONA
Tema 1. La persona
1.1 L’antropologia
1.2 Individu i persona
1.3 Ciutadania i dret
1.4 L'educació: el ple desenvolupament de la personalitat
Tema 2. La natura
2.1 L'ordre natural
2.2 L’animal amb paraula
2.3 Art i natura
2.4 El llibre de la natura
Tema 3. El temps humà
3.1 La rellevància de la història
3.2 Present, passat i futur
3.3 El temps abstracte i els cicles naturals
3.4 Història i transcendència
II.- LA SOCIABILITAT
Tema 4. La sociabilitat
4.1 Sociabilitat i socialitat.
4.2 Família i llar
4.3 Parella i matrimoni
4.4 Les quatre edats de l’home
Tema 5 L’amistat
5.1 El primer vincle social
5.2 Objecte, tipus, condicions i propietats de l’amistat
5.3 Amistat i autoestima
5.4 L’amistat civil
Tema 6 Els beneficis
6.1 Definició i tipus de beneficis
6.2 La ingratitud
6.3 Ciència i art dels beneficis
6.4 Les Tres Gràcies
III.- LA VIRTUT
Tema 7 La Virtut
7.1 Vici i virtut
7.2 Les tres virtuts teologals
7.3 Les quatre virtuts cardinals
7.4 Paideia i la formació
Tema 8 El treball
8.1 Les necessitats i les ajudes humanes
8.2 Retribució i creació
8.3 El treball i l’oci
8.4 La festa
Tema 9 El mite
9.1 Contingut antropològic del mite
9.2 Analogia i simbolisme
9.3 El mite cosmogònic: creació i salvació
9.4 Pensament mitjançant imatges
IV.- LA LLIBERTAT
Tema 10 La llibertat
10.1 Llibertat i felicitat
10.2 Exercici del lliure albir
10.3 Igualtat essencial i diferències individuals
10.4 Llibertat, igualtat i fraternitat
Tema 11 El coneixement
11.1 Veritat i certesa
11.2 Coneixement sensible i coneixement intel·lectual
11.3 La filosofia i la ciència
11.4 La crítica i el relativisme
Tema 12 La Tolerància
12.1 Intolerància, tolerància i tolerantisme
12.2 Significat i objecte de la tolerància
12.3 Fonament i límits de la tolerància
12.4 Persones i opinions.
V.- LA CIVILITZACIÓ
Tema 13 La civilització
13.1 Civilització: identitat i tradició
13.2 Civilització i cultura
13.3 Civilització i religió
13.4 Civilització i barbàrie
Tema 14 L’estructura humana i l’ordre social
14.1 Cos, psique i esperit
14.2 Les quatre funcions socials
14.3 Justícia, equilibri, jerarquia
14.4 La analogia home-societat-cosmos
Tema 15 El progrés
15.1 El progrés científic, tecnològic i material
15.2 Reflexió sobre els valors
15.3 Desenvolupament material i desenvolupament humà
15.4 La felicitat pròpia i dels demés
Les activitats formatives de caràcter presencial són de tres tipus:
La proporció de les diferents activitats formatives, portades a terme amb la metodologia exposada, respecte del global de sessions serà la següent: classes teòriques (50%), seminaris (25%) i classes pràctiques (25%).
L’avaluació dels alumnes es durà a terme a través de tres sistemes amb els criteris següents d’avaluació :
a) La qualitat i intensitat de la participació en els seminaris.
b) La correcta realització dels exercicis de les classes pràctiques.
c) Una prova o exercici escrit, que tindrà lloc al final del curs, en la que es tindrà en compte principalment la capacitat de relacionar els continguts dels diferents temes de manera transversal, tot desenvolupant de manera original el propi pensament.
Cadascun d’aquests tres sistemes tindrà el mateix pes en la qualificació final.
Manuals i altra bibliografia
Filmografia
Recursos digitals