Assignatura

Antropologia

  • codi 07827
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Humanitats

Matèria: Persona i societat

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.1  DL 10:00 12:00 a507
 Sem.1  DC 10:00 12:00 a507

Professorat

Responsable

Lc. Àngel PASCUAL - apascualm@uic.es

Horari d'atenció

Hores convingudes amb el professor

Presentació

L'assignatura d'Antropologia facilita el desenvolupament d'una idea coherent i completa de la persona humana, que fa possible el reconeixement de la pluralitat de les seves dimensions físiques, psíquiques, socials i espirituals, i la seva adequada integració. També s’ofereix a l’alumnat formació imprescindible en tot universitari, entenent que els principals reptes i problemes professionals, als quals en el futur haurà de respondre, són de caràcter humà.

Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu principal fer reflexionar l’alumne per tal que:

1. Adquireixi un mètode de treball intel·lectual, que podrà aplicar en diverses àrees de la seva activitat futura.

2. Aprengui a generar una bona disposició davant de l’estudi, el treball i la vida.

3. Pensi sobre la persona humana i la seva naturalesa social i sociable.  

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

 

  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E21 - Domini dels diferents nivells i funcions del llenguatge
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Al final del curs, l'estudiant podrà:

  • demostrar un coneixement raonat de l'èsser humà i les seves dimensions principals
  • comprendre i comentar els aspectes antropològics d'escrits filosòfics i literaris
  • posar per escrit el seu pensament creatiu a partir de les idees apreses
  • dialogar amb esperit crític i autocrític sobre idees relacionades amb l'antropologia

Continguts

I - LA PERSONA 


Tema 1. La persona
      1.1 L’antropologia
      1.2 Individu i persona
      1.3 Ciutadania i dret
      1.4 L'educació: el ple desenvolupament de la personalitat

Tema 2. La natura
      2.1 L'ordre natural
      2.2 L’animal amb paraula
      2.3 Art i natura
      2.4 El llibre de la natura


Tema 3. El temps humà
      3.1 La rellevància de la història
      3.2 Present, passat i futur
      3.3 El temps abstracte i els cicles naturals
      3.4 Història i transcendència

II.- LA SOCIABILITAT

 

 Tema 4. La sociabilitat
      4.1 Sociabilitat i socialitat.
      4.2 Família i llar
      4.3 Parella i matrimoni
      4.4 Les quatre edats de l’home

 

Tema 5 L’amistat
      5.1 El primer vincle social
      5.2 Objecte, tipus, condicions i propietats de l’amistat
      5.3 Amistat i autoestima
      5.4 L’amistat civil

Tema 6 Els beneficis
      6.1 Definició i tipus de beneficis
      6.2 La ingratitud
      6.3 Ciència i art dels beneficis
      6.4 Les Tres Gràcies

III.- LA VIRTUT

 

  Tema 7 La Virtut
      7.1 Vici i virtut
      7.2 Les tres virtuts teologals
      7.3 Les quatre virtuts cardinals
      7.4 Paideia i la formació

 

Tema 8 El treball
      8.1 Les necessitats i les ajudes humanes
      8.2 Retribució i creació
      8.3 El treball i l’oci
      8.4 La festa

Tema 9 El mite
      9.1 Contingut antropològic del mite
      9.2 Analogia i simbolisme
      9.3 El mite cosmogònic: creació i salvació
      9.4 Pensament mitjançant imatges

IV.- LA LLIBERTAT

Tema 10 La llibertat
      10.1 Llibertat i felicitat
      10.2 Exercici del lliure albir
      10.3 Igualtat essencial i diferències individuals
      10.4 Llibertat, igualtat i fraternitat

 Tema 11 El coneixement
      11.1 Veritat i certesa
      11.2 Coneixement sensible i coneixement intel·lectual
      11.3 La filosofia i la ciència
      11.4 La crítica i el relativisme

Tema 12 La Tolerància
      12.1 Intolerància, tolerància i tolerantisme
      12.2 Significat i objecte de la tolerància
      12.3 Fonament i límits de la tolerància
      12.4 Persones i opinions.

 

 V.- LA CIVILITZACIÓ


Tema 13 La civilització
      13.1 Civilització: identitat i tradició
      13.2 Civilització i cultura
      13.3 Civilització i religió
      13.4 Civilització i barbàrie

Tema 14 L’estructura humana i l’ordre social
      14.1 Cos, psique i esperit

      14.2 Les quatre funcions socials
      14.3 Justícia, equilibri, jerarquia
      14.4 La analogia home-societat-cosmos

Tema 15 El progrés
      15.1 El progrés científic, tecnològic i material
      15.2 Reflexió sobre els valors
      15.3 Desenvolupament material i desenvolupament humà
      15.4 La felicitat pròpia i dels demés

 

 

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les activitats formatives de caràcter presencial són de tres tipus:

  1. Classes teòriques: sessions expositives a càrrec del professor, que tindran com a finalitat la transmissió de coneixements i l’activació de la reflexió en l’estudiant. Cada setmana lectiva s’impartirà la sessió corresponent a un dels temes del temari.
  2. Seminaris: sessions monogràfiques en les que seran comentades lectures prèviament realitzades, a través de la interacció entre el professor i els estudiants.
  3. Classes pràctiques: sessions de pràctica a l’aula en les que els alumnes realitzaran exercicis a partir de textos, extrets habitualment de fonts primàries.

La proporció de les diferents activitats formatives, portades a terme amb la metodologia exposada, respecte del global de sessions serà la següent: classes teòriques (50%), seminaris (25%) i classes pràctiques (25%).

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’avaluació dels alumnes es durà a terme a través de tres sistemes amb els criteris següents d’avaluació :


a) La qualitat i intensitat de la participació en els seminaris.

b) La correcta realització dels exercicis de les classes pràctiques.
c) Una prova o exercici escrit, que tindrà lloc al final del curs, en la que es tindrà en compte principalment la capacitat de relacionar els continguts dels diferents temes de manera transversal, tot desenvolupant de manera original el propi pensament.


Cadascun d’aquests tres sistemes tindrà el mateix pes en la qualificació final.

Bibliografia i recursos

Llibres de lectura
  • AGUSTÍ D’HIPONA, Les Confessions
  • ARISTÒTIL, La Política.
  • CICERÓ, De l’Amistat.
  • CONFUCI,  Les analectes: ensenyaments, orientacions i consells.
  • DANTE, Divina Comèdia.
  • MORO, T., Utopia.
  • ORTEGA Y GASSET, La Rebelión de las masas.
  • OVIDI, Les Metamorfosis.
  • PLATÓ, Diàlegs.
  • SÈNECA, Dels Beneficis.

 

Manuals i altra bibliografia

 

  • ALVIRA, R., Filosofía de la vida cotidiana, Rialp, Madrid 1999.
  • ARTIGAS, M., La mente del universo, EUNSA, Pamplona 1999.
  • ELÍADE, M., Lo Sagrado y lo Profano, Alianza, Madrid 1982.
  • HOSSEIN NASR, S., Hombre y naturaleza, Kier, Buenos Aires 1982.
  • LEWIS, C.S., Los cuatro amores, Rialp, Madrid 2002.
  • LLANO, A., El enigma de la representación, Síntesis, Madrid 1999.
  • OLIVES, J., La ciudad cautiva, Siruela, Madrid 2006.
  • SPAEMAN, R., Personas. Acerca de la distinción entre “algo” y “alguien”, EUNSA, Pamplona 1999.
  • TERRASSA, E., El viaje hacia la propia identidad, EUNSA, Pamplona 2005.
  • YEPES, R., Fundamentos de antropología, EUNSA, Pamplona 1996.

 

Filmografia

 

  • Axel, G. (1987), El festín de Babette
  • Capra, F. (1946), Qué bello es vivir
  • Chaplin, C. (1936), Tiempos modernos
  • Dreyer (1955), La palabra
  • Jackson, P. (2001), El Señor de los Anillos: la comunidad del anillo.
  • Lynch, D. (1980), El hombre elefante
  • Nicol, A. (1997), Gattaca
  • Welles, O. (1949), El tercer hombre
  • Whale, J. (1931), El Dr. Frankestein
  • Zinnemann (1966), Un hombre para la eternidad

Recursos digitals

  • Fòrum: Pensar amb imatges (a la intranet)

Material didàctic

      Materials
            Tema 1 lapersona.doc 
            Tema 2 lanatura.doc 
            Tema 4 lasociabilitat.doc 
            Text 1.a declaracionuniversaldelosderechoshumanosonu.doc 
            Text 1.b sobreladignidaddelhombrepicodelamirandola.doc 
      Webs d'interès
            Plató, Apologia de Sòcrates http://www.bibliotecasvirtuales.com/biblioteca/otrosautoresdelaliteraturauniversal/platon/Apologia.asp 
            Plató, Fedó http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/24650518878143720976613/index.htm 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00