Assignatura

Història, Memòria i Historiografia

  • codi 07828
  • curs 1
  • període Anual
  • tipus FB
  • credits 6

Mòdul: Humanitats

Matèria: Coordenades de desenvolupament humà i cultural

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Anual  DV 10:00 12:00 a507
 Anual  DV 12:00 14:00 a507

Professorat

Responsable

Dr. Xavier BARÓ - xbaro@uic.es

Horari d'atenció

A concretar amb l'alumnat.

Presentació

L'assignatura pretén reflexionar sobre què és la Història, com s'ha escrit (i s'escriu) la Història al llarg del temps i com es relacionen aquests conceptes amb la memòria.

Requisits previs

Cal estar motivat davant el fet històric, i com aquest afecta de manera indiscutible l'actual visió del present.

Objectius

Els que es deriven de l'aplicació dels continguts del temari.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

1. Assolir una certa familiaritat amb alguns autors, revistes i textos representatius sobre el coneixement teòric de la història, la historiografia i la memòria, i ser capaç d’ubicar-los adequadament.

2. Assimilar bé i comprendre els trets característics de les diferents propostes historiogràfiques per explicar i narrar els fets, experiències i processos històrics.

3. Adquirir un coneixement satisfactori dels conceptes, termes i veus clau emprades en la historiografia actual. 

 

4. Capacitar l’alumnat perquè pugui analitzar de manera crítica i comparativa diferents obres històriques i valorar-les acuradament.

5. Exercitar l'habilitat de dialogar i debatre —amb els altres estudiants i amb el professor— entorn de textos significatius.

6. Millorar la capacitat de reflexionar sobre els supòsits teòrics i ideològics sobre els quals es fonamenten les lectures (historiografia i memòria) del passat.

7. Afavorir que l’alumnat aprengui a combinar creativitat i objectivitat.

8. Potenciar les capacitats de l'alumnat per escriure amb consistència lògica, claredat i correcció.

 

9. Conèixer les fonts de recerca, el seu estudi i tractament, i els recursos interdisciplinaris disponibles.

 

10. Aprendre les formes de plantejar un tema; dur a terme el treball; presentació i divulgació.

 

11. Reflexionar sobre el concepte de la història com a ciència i el seu mètode.

 

12. Capacitar l’alumne per a cercar, identificar, seleccionar, analitzar i utilitzar les fonts històriques i sobre la memòria més adients a un determinat tema de recerca.

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G04 - Capacitat per prendre decisions, resoldre problemes i elaborar judicis argumentats
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

1.- Comprensió profunda dels conceptes d’ “història”, “historiografia” i “memòria”.

 

2.- Capacitat d’adquirir un sentit crític i analític de la realitat que ens envolta, aplicat sobretot al context sociocultural del nostre país.

 

3.- Utilització adequada dels diversos mètodes de recerca històrica per tal d’ésser capaç de comprendre els fenòmens socials que s’esdevenen en el nostre entorn.

 

4.- Capacitat per analitzar adequadament la informació i la documentació sobre l’entorn històric: els llocs de la memòria.

 

5.- Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades i raonades, tot respectant les opinions dels altres.

 

6.- Capacitat per saber analitzar, comprendre i avaluar textos, documentals i d’altres fonts d’informació sobre la nostra realitat actual, prenent com a base el coneixement de quin ha estat el nostre passat.

 

7.- Capacitat de produir textos escrits (i expressió oral) en diversos registres, amb correcció estilística i gramatical. Atendre sobretot als textos de registre formal, com ara ressenyes i recensions d’obres.

 

8.- Assolir un coneixement profund de l’evolució de la història de la historiografia des d’ Heròdot fins el segle XX.

 

9.- Fomentar l’ interès pel coneixement del món actual a través de la història.

 

10.- Haver assolit una àmplia familiarització amb l’ús de repertoris bibliogràfics, l’accés a la informació escrita a biblioteques i recursos digitals especialitzats.

Continguts

1.- Què és la Història

1.1.- Concepte de temps

1.2.- Concepte de memòria

1.3.- Sobre la “memòria històrica”

1.4.- Historicitat, història, historiografia, teoria de la història

1.5.- La ciència de la història

1.6.- La necessitat social d’una consciència de passat

1.7.- Practicitat de la història científica

1.8.- El paper de les arts visuals, el cinema i la novel·la històrica en la creació i difusió de les imatges del passat

 

2.- Què és la historiografia

                  2.1.- Els mètodes d’estudi de la historiografia: fonts històriques

                  2.2.- El naixement de la història: Grècia i Roma

                  2.3.- La història es cristianitza: l’Edat Mitjana. L’especificitat bizantina

                  2.4.- La història esdevé cortesana: l’Edat Moderna (Renaixement, Barroc, Il·lustració)

                  2.5.- La història, entre la llegenda, la professionalització i la política: el segle XIX

                  2.6.- La historiografia al segle XX: tendències actuals

 


Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’assignatura combinarà les sessions teòriques d’exposició del temari per part del professor i les sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi de fonts i debats programats i preparats prèviament.

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...)
10E26 G04 G13 G14
Classe teoricoexpositiva
15E02 E03 G03
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...)
5E03 G04 G13 G30
Tutoria (individual o en grup)
3E03 G03 G14

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

50% prova final (Nota mínima per fer mitjana: 4) o treball a concretar.

 

25% ressenya d’una obra/article.

25% comentaris de text sobre autors facilitats al llarg del curs o treball investigació

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen final
50%
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
50%

Bibliografia i recursos

-ALCALÀ, C. Les presons de la República. Barcelona: Base, 2009.

-ARÓSTEGUI, Julio.  La investigación histórica: teoría y método. Barcelona: Crítica, 2001.

-AURELL, J.: La escritura de la memoria. De los positivismos a los posmodernismos. València: Universitat de València, 2005

-CARBONELL, Ch.-O., La historiografía. México: Fondo de Cultura Económica, 1986.

-CARR, E.H. ¿Qué es la historia?. Barcelona: Ariel, 1999.

-FERRO, M. El resentimiento en la historia. Madrid: Cátedra, 2009.

-GADAMER, Hans-Georg. Verdad y Método I. Salamanca: Sígueme, 1997.

-GADAMER, Hans-Georg. Verdad y Método.II. Salamanca: Sígueme, 1998.

-GADAMER, Hans-Georg. El problema de la conciencia histórica. Madrid: Tecnos, 2000.

-KOSELLECK, Reinhart. historia/Historia. Madrid: Trotta, 2004.

-MORADIELLOS, Enrique. Las caras de Clio. Una introducción a la historia, Madrid: Siglo XXI, 2001.

-MORADIELLOS, Enrique. El oficio de historiador. Madrid: Siglo XXI, 2008 (5ª ed).

-SÁNCHEZ MARCOS, Fernando (Coord). Prácticas de Historia Moderna. Barcelona: PPU, 1990.

-SÁNCHEZ MARCOS, Fernando, Invitación a la historia. La historiografía, de Heródoto a Voltaire, a través de sus textos, Barcelona: Idea Books, 2003.

-SÁNCHEZ MARCOS, Fernando, Las huellas del futuro: historiografía y cultura histórica en el siglo XX. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2012.

 

-SIMON, Antoni (Dir) Diccionari d’Historiografia Catalana. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2003.

-SUÁREZ, Federico. La historia y el método de investigación histórica. Madrid: Rialp, 1977.

-RANZATO, G. El pasado de bronce. Barcelona: Destino, 2007.

-TODOROV, T. Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós, 2000. 

 

* En negreta, les obres fonamentals.

Material didàctic

      Materials
             leymemoriahistorica.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00