Assignatura

Cultura Clàssica

  • codi 07830
  • curs 1
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Claus de la cultura

Matèria: Periodització i expressió cultural

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup A
 Sem.1  DV 09:30 11:30 a507
 Sem.1  DV 12:00 14:00 a507

Professorat

Responsable

Dra. Alexandra GUZMÁN - aguzman@uic.es

Altres professors

Dra. Concepció PEIG - cpeig@uic.es
Dra. Magdalena BOSCH - mbosch@uic.es

Horari d'atenció

Dra. N. Moncunill: Cal demanar hora de visita amb el professor.

 

Presentació

 

La Cultura Clàssica és un dels fonaments sobre els quals s’ha construït la cultura occidental. Les seves manifestacions constitueixen els precedents i models de la major part de les manifestacions culturals actuals. El passat és, doncs, un element encara viu que cal comprendre i contextualitzar des del nostre present.

L'assignatura s’estructura en sis unitats al voltant dels principals temes de cultura, art i experiència en el món clàssic, recepció i tradició de la cultura i filosofia clàssiques. D’aquesta manera, es pretén aconseguir una visió de conjunt, per bé que treballant de forma particular les principals qüestions que caracteritzen la cultura grega i llatina en el seu moment i a través del seu llegat.  

L’assignatura té un enfocament globalitzador i un caràcter transversal, ja que permet establir nexes amb continguts d’altres assignatures del Grau en Ciències de la Cultura. 

 

Requisits previs

Els propis del Grau en Ciències de la Cultura

Objectius

Aproximar l’alumne al llegat grecollatí mitjançant el contacte amb una sèrie d’elements clàssics. La literatura antiga i els seus autors principals seran una part important de les unitats temàtiques. També es pararà atenció a un dels aspectes més vius de la cultura antiga: la mitologia, present a les diferents manifestacions culturals d’Occident.

Reflexionar sobre la pervivència de la cultura clàssica a Occident i els mecanismes de transmissió i interpretació dels clàssics a les manifestacions culturals occidentals: literatura, art, pensament. En aquest sentit, un objectiu primordial és millorar el coneixement del llegat grecollatí en el context cultural de l’alumne.

 

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

a) Generals

  • Demostrar un coneixement dels conceptes i dels procediments de les diverses vessants actuals de la cultura clàssica: els filològics, lingüístics, literaris i històricoculturals.
  • Aplicar els coneixements, els instruments i la capacitat d’anàlisi en la resolució de problemes: interpretació de nous textos i ús de les fonts antigues per a l’estudi de les disciplines auxiliars del món clàssic.
  • Recopilar dades procedents de la seva àrea d’estudi per interpretar-los i poder emetre judicis que incloguin reflexions a propòsit de diferents aspectes socials, científics o ètics.
  • Transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic especialitzat i no especialitzat.
  • Aplicar les seves competències per emprendre i afrontar estudis especialitzats que requereixin un alt grau d’autonomia.
b) Transversals

·         Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, ja sigui en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa. Saber utilitzar de manera experta les possibilitats d’Internet.

·         Utilitzar eines informàtiques bàsiques o programes informàtics especialitzats necessaris en la pràctica professional.

  • Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per al treball en equip: compromís, hàbit de col·laboració, capacitat per a la resolució de problemes.
  • Debatre, a partir del coneixement especialitzat adquirit, en un context interdisciplinari.
  • Organitzar el temps i els recursos disponibles, reconèixer la importància de controlar la qualitat i reflexionar de manera crítica amb intenció de millorar el seu treball de manera continuada.
  • Intervenir en debats culturals de l’actualitat des d’una perspectiva històricocultural.
c) Específiques ·         Analitzar i aplicar els coneixements adquirits a la lectura i comprensió de textos  antics.
  • Identificar i valorar les principals realitzacions històriques, sociopolítiques, científiques, literàries i culturals del món grecoromà.
  • Utilitzar el vocabulari específic d’interpretació.
  • Aplicar tant els coneixements com la capacitat d’anàlisi en la resolució de problemes relatius al seu camp d’estudi.
  • Utilitzar els principals instruments informàtics i de gestió de dades així com la tecnologia de la informació i de la comunicació en general en el camp específic del món clàssic.
  • Transmetre coneixements i comunicar conclusions de manera clara, oralment o per escrit, a un públic especialitzat o no especialitzat.

 

E01 Habilitat de donar una visió humanística d'altres ciències
E02 Habilitat d'emprar mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
E04 Capacitat de reconèixer i interpretar manifestacions culturals
E05 Capacitat d'avaluar aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
E06 Respecte davant de punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents
E12 Coneixement i interpretació d'imaginaris i de llenguatges icònics, simbòlics i de representació
E13 Coneixement del marc general diacrònic del passat
E15 Capacitat d'identificar i valorar els elements que conformen el patrimoni cultural
E17 Coneixement de la realitat europea des d'una perspectiva comparada
E19 Capacitat de localitzar i interpretar espais, territoris i paisatges, reals o representats
E22 Habilitat d'emprar instruments de recopilació de dades (catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, etc.)
E23 Capacitat d'emprar eines informàtiques per elaborar assaigs de temes culturals
E24 Habilitat d'exposar els resultats de la recerca d'acord amb els cànons de cada matèria
E25 Capacidad de comunicar-se oralment emprant la terminologia i els recursos del marc cultural adequat
E28 Habilitat d'organitzar informació cultural complexa de manera coherent
E33 Capacitat de relacionar conceptes relatius a patrimoni, territori i identitat cultural
G01 Comunicació oral i escrita en la pròpia llengua (català i castellà)
G03 Capacitat de treballar amb idees i conceptes
G04 Capacitat d'anàlisi i síntesi
G09 Coneixement actualitzat de l'àrea d'estudi
G10 Capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis argumentats
G11 Habilitats de gestió de la informació i de fonts documentals
G20 Capacitat de comunicar-se amb experts d'altres àrees
G24 Capacitat de visió de conjunt i de distingir parts o factors que el componen
G30 Capacitat de treballar de manera autònoma

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els resultats d’aprenentage s’expressen en part a través de les competències anteriors:

  • Identifica i valora les principals realitzacions històriques, sociopolítiques, científiques, literàries i culturals del món grecoromà.
  • Identifica els principals motius clàssics en les manifestacions culturals d’èpoques posteriors.
  • Interpreta i analitza fonts primàries (antigues):  textos i cultura material.
  • Recopila i interpreta dades i emet judicis a propòsit de diferents aspectes socials, científics o ètics que es produïren al món antic i que han estat presents en èpoques posteriors.  
  • Busca, selecciona i gestiona informació de manera autònoma en diferents fonts.
  • Aplica els coneixement adquirits en contextos multidisciplinaris.
  • Utilitza vocabulari específic i tècnic relatiu al món clàssic.
  • Coneix els principals materials sobre món clàssic presents a la xarxa i està familiaritzat amb la bibliografia i el seu ús. 
  • Coneix i/o valora el patrimoni antic que li és proper.

Continguts


Tema 1 HOME I COSMOS
      Materials
             odissea_selecciocatala.pdf 

Tema 2 POLIS I POLÍTICA
      Materials
             tragedia2.pdf 
             tragedia3.pdf 
             tragedia1.pdf 
             elseglev_guio.pdf 
            textos comedia  textoscomedia.pdf 
            textos tragedia textostragedia-i.doc 
            textos tragedia 2 textostragedia-2.pdf 
            textos tragedia 3 textostragedia-3.pdf 
            textos tragedia 4 textostragedia-i.doc 

Tema 3 TEMA III: SOBRE EL COSMOS
      3. 1. El naixement de la filosofia
      3. 2. La pregunta sobra la physis i l'arché

Tema 4 SOBRE LA PSIQUE
      4. 1 Sofistes i Sòcrates
      4. 2 Plató
      4. 3. Aristòtil
      4. 4. Epicur i Sèneca
      4. 5. Plotí i Sant Agustí
      4. 6. Escolàstica. Sant Tomàs d'Aquino

Tema 5 LA SOCIETAT A GRÈCIA I ROMA

Tema 6 PERVIVÈNCIA DEL MÓN CLÀSSIC

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La metodologia  és fonamentalment teórica – explicativa a les sessions presencials, que equivalen a 60 hores. Es treballarà amb fonts directes i indirectes. Com a fonts directes, es llegiran i comentaran textos dels principals autors grecs i romans, parant atenció a les fonts literàries, però també a les fonts historiogràfiques antigues. La cultura material també constitueix una part indispensable per a treballar els temes i motius clàssics i serviran com a suport docent.

Com a fonts secundàries, es treballaran reflexions i interpretacions posteriors de l’Antiguitat Clàssica, mitjançant textos i estudis d’autors d’altres èpoques, incloent els estudis actuals.

A part de les sessions presencials de caràcter teòric, hi ha una part de treball autònom a través de tasques que l’alumne haurà de realitzar guiat pel professor. Aquest treball autònom es correspon a 90 hores en total, distribuïdes entre les tasques de cada tema i la preparació de proves específiques. Les tasques comprenen lectures o recerques breus que facin que l’alumne reflexioni sobre els continguts i o bé aprofundeixi en un aspecte no vist a classe. El resultat d’aquestes tasques podrà ser exposat a classe.

 

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe teoricoexpositiva
50E01 E02 E04 E05 E06 E12 E13 E15 E17 E19 E22 E24 E25 E33 G01 G03 G04 G09 G10 G20 G24
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...)
10E23 E24 E28 G04 G10 G11 G30

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Cada professor avaluaràla seva part de continguts a través d'un treball final i exercicis pràctics que seran proposats a l'inici de curs.

La qualificació final de l'assignatura consistirà en la nota mitjana de l'avaluació obtinguda a cada part. Per a obtenir la qualificació final, cal haver superat l'avaluació de les tres parts.

Les tasques d’autoaprenentatge guiades pel professor i les exposicions seran també elements avaluables, així com l’ interès i l’assistència regular a les sessions presencials.

 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
60
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
60

Bibliografia i recursos

 

Grècia

Adrados, F., La democracia ateniense, Madrid, Alianza, 1998

Bengston, H., Historia de Grecia, Madrid, 1965

Bowra, C.M., Introducción a la literatura griega, Madrid, Guadarrama, 1983

Finley, M.I, El legado de Grecia, Barcelona, Crítica, 1975

Flaceriere, R., La vida cotidiana en Grecia, Madrid, Temas de hoy, 1993

Grimal, P., Diccionario de mitología clásica, Madrid, Gredos, (vv. ed.)

Montanelli, I. Historia de los Griegos. Barcelona, Plaza & Janés Editores


Roma

Bieler, L., Historia de la literatura romana, Madrid, Gredos, 1975 (vv. ed.)

Carcopino, J., La vida cotidiana en Roma en el apogeo del Imperio, Madrid, Temas de hoy, 1993.

Cornell, T.J., Los orígenes de Roma (trad. T. de LOZOYA). Barcelona, Crítica, 1998.

ELLUL, J., Historia de las instituciones de la Antigüedad (trad. T. de LOZOYA). Madrid, Aguilar, 1979.

Grimal, P., La civilización romana. Vida, costumbres, leyes, artes, Barcelona, Juventud, 1999.

Guillén, J., Urbs Roma. Vida y costumbres de los romanos, Madrid, 2000 (1ª 1985)

NICOLET, C.: Roma y la conquista del mundo mediterráneo, 2 vols. Barcelona, Ed. Labor, Nueva Clío, 1982 y 1984.

Ogilvie, R. M., Los romanos y sus dioses, Madrid, Alianza, 1995.

Reynolds, L.D. & Wilson, NG,  Copistas y filólogos, Madrid, Gredos, 1995

 


Filosofia

Manuals

ABBAGNANO, N.; Historia de la Filosofía, Hora, Barcelona 1982

COPLESTON, F.; Historia de la Filosofía, Ariel, Barcelona 1977

MARÍAS, J.; La Filosofía en sus textos, Labor, Barcelona 1962

HIRSCHBERGER, J.; Historia de la filosofía, Herder, Barcelona 1994 

REALE, J. I ANTISERI, D.; Historia del pensamiento filosófico y científico, 3 vols.         Herder, Barcelona 1995

ZUBIRI, X.; Cinco lecciones de filosofía, Alianza, Madrid 1994

 

Altra bibliografia

FRANKFORT, H.: El pensamiento prefilosófico, F.C.E., México 1954

GIGON, O.: Los orígenes de la filosofía griega, Gredos, Madrid 1971

HOFFMAN, E.: Die Sprache und die archaische Logik. Tubingen 1925

JAEGER, W.: La teología de los primeros filósofos griegos, FCE, México1977.

REALE, G.: Storia della filosofia antica, Vita e Pensiero, Milan 1979

ROBIN, L.: La pensée grecque. Paris, 1928

VERNANT, J.P.: Mito y pensamiento en la Grecia antigua, Ariel, Barcelona 1973

 


Webgrafia

http://www.perseus.tufts.edu/ Un dels projectes web més importants per a la cultura clàssica. Disposa de textos, imatges i enllaços d’arreu.

http://www.culturaclasica.com/ Portal del món grecollatí amb notícies d’interès (estrenes de cinema, obres de teatre, llibres, etc.) i més recursos.

http://www.centro-michels.org/public_htm/scriptoriumdigital.htm Portal especialitzat en Cultura Clàssica amb llibreria on-line d’accés gratuït i notícies sobre el món clàssic d’arreu.

http://www.yleradio1.fi/nuntii/ La pàgina web finlandesa demostra l’activitat de la llengua llatina encara avui. Els Nuntii Latini és un informatiu que recull l’actualitat en llatí. Amb seccions tan curioses com ara “jazz en llatí”. Un diari digital íntegrament en llatí, http://www.alcuinus.net/ephemeris/

http://www.remacle.org/ Web en francès sobre l’Antiguitat Clàssica

Mundo Clásico: Blog sobre Antiguitat Clàssica del professor Antonio Guzmán Guerra: http://www.tendencias21.net/clasico/

Lacus Curtius:  http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/home.html 
LICEUS: portal de les Humanitats http://www.liceus.com/cgi-bin/tcua/0201.asp 
ROMAN EMPIRE http://www.roman-empire.net 

VRBS ROMA http://www.vroma.org 

INTERCLASSICA: Investigacion y difusión del mundo clásico http://interclassica.um.es/

 

Al llarg del curs la bibliografia i els recursos s’aniran ampliant. S’indicaran també les edicions recomanades per als textos antics, encara que les lectures de cada contingut s’ofereixen a mode de dossier en els materials.

Material didàctic

      Materials
             textoscomedia.doc 
            Bibliografia i textos  mitologia-textosybibliografia.pdf 
            cultura escrita culturaescrita.pptx 
            Esquil esquilo.pdf 
            fonts  fuentesparaelmundoantiguo.pptx 
            Homer-Ilíada homero-iliada.ppt 
            Introducció a Homer  homero1.pptx 
            LECTURA: A. Ballabriga articuloballabriga.pdf 
            LECTURA: la ira de Aquiles  articulo_iliada_ira.pdf 
            presentacio1_Grecia presentacio_1_grecia.ppt 
            Sofocles sofocles_textos.doc 
            Textos Grècia contextualizaciongrecia.pdf 
            Textos Iliada  homer-iliada.pdf 
            Textos Odisea textosodissea.doc 
            Textos Roma contextualizacionroma.pdf 
      Webs d'interès
            El festín de Homero: web de literatura griega  http://elfestindehomero.blogspot.com/search/label/02.%20Homero%20y%20las%20%E2%80%9Ccuestiones%20hom%C3%A9ricas%E2%80%9D 
            Malhanas: mitologia grega i romana http://www.mlahanas.de/Greeks/GreekMythology.htm 
            Mapes del món grec clàssic  http://ancient-greece.org/map.html 
            THEOI PROJECT http://www.theoi.com/ 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00