Introducció a la Cultura
Mòdul: Humanitats
Matèria: Coordenades de desenvolupament humà i cultural
Llengua d'impartició principal: castellà
Responsable
Dra. Miriam VIDAL-QUADRAS - miriamvq@uic.es
Horari d'atenció
Concretar prèviament de paraula o per correu electrònic.
El terme “cultura” representa una gran varietat d’accepcions. Es tracta d’una realitat amplia en matisos. Comprendre a què ens referim quan parlem de cultura implica un estudi des de moltes perspectives. L’assignatura aborda algunes qüestions introductòries, amb la finalitat de conèixer i entendre amb major profunditat aquesta realitat. Pren com a nucli una concepció antropològica, i aborda quins son els orígens del terme “cultura”, quines disciplines l’han estudiat, i quins son els seus elements característics. D’aquesta manera, s’introdueix a l’estudiant en un dels conceptes fonamentals dintre de l’àmbit de les humanitats.
Els propis del grau.
1. Abordar alguns conceptes i idees clau relacionades amb l’estudi de la cultura, perquè l’alumne pugui fer front a l’anàlisi i reflexió d’aquest camp de les humanitats
2. Introduir l’alumne en l’estil i maneres de treballar universitàries.
El que se’n deriva de la consecució dels objectius i l’adquisició de les competències indicades.
1. Introducció: de què parlem quan parlem de cultura
2. Perspectiva històrica
3. Aproximacions a l’estudi de la cultura
4. Relació entre naturalesa i cultura
5. Relació entre esperit humà i realitat
6. Relació entre l’ésser humà i el seu ambient cultural
7. Relació entre cultures
8. Cultura i símbol
9. Relació entre passat i present: la cultura que heretem
10. Relació entre present i futur: reptes culturals d’una societat oberta; globalització, multiculturalisme i altres realitats.
Classes teòriques impartides per la professora.
Treball pràctic per part de l’alumne, a realitzar a classe i fora de classe consistent en l’estudi i anàlisi de textos i altres fonts, discussió de temes prèviament preparats i preparació de continguts de l’assignatura.
Participació voluntària a alguna entitat d’acció social que treballi amb realitats culturals diferents, com a mitjà per a enriquir els continguts de l’assignatura amb l’experiència pràctica.
L’assignatura serà avaluada a través de les següents activitats:
Requisits:
BAUMAN ZYGMUNT, La cultura en el mundo de la modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica, Méjico, 101 pp.
CASSIRER, E. Antropología filosófica, Fondo de cultura económica de España, Madrid, 2011.
CHOZA, J. Filosofía del hombre: una antropología de la intimidad, Rialp, Madrid, 1995 (4ª ed.)
CHOZA, J., Filosofía de la Cultura. Editorial Thémata. Sevilla, 2013, 266 pp.
ELIOT, T. S., Notas para la definición de la Cultura. Ed. Bruguera, Barcelona, 1984. ISBN: 84-02-09643-3.
GARCÍA AMILBURU, M Aprendiendo a ser humanos. Una antropología de la educación. Eunsa, Pamplona, 199.
GARCÍA AMILBURU, M.; “Cultura”, en FERNÁNDEZ LABASTIDA, Francisco – MERCADO, Juan Andrés (editores), Philosophica: Enciclopedia filosófica on line, URL: http://www.philosophica.info/archivo/2011/voces/cultura/Cultura.html
GEERTZ, C.; La interpretación de las culturas, Gedisa editorial, Barcelona, 2003
GOMBRICH, E. Breve historia de la cultura. Península, 2004
LLANO, A. Cultura y pasión. Eunsa, Pamplona, 2007.