Assignatura

Globalització i Diàleg Intercultural

  • codi 08857
  • curs 2
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Claus de la cultura

Matèria: Cultura: conceptes i experiències bàsiques

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Pau SERRA - pserra@uic.es

Horari d'atenció

Habitualment, després de classe i també es poden fer consultes via correu electrònic. Es poden concertar a més entrevistes via  correu electrònic.

Presentació

Presentació

 

Les civilitzacions sempre han estat en contacte a través de la guerra i la conquista, els intercanvis comercials, els mitjans de comunicació, les migracions, etc. Als segles XX i XXI els contactes s'acceleren. La mobilitat internacional ha esdevingut un factor relevant en les tranformacions globals. Les 'migracions econòmiques' o laborals han estat particularment significatives al periode 1945-1973. Des de llavors altres tipus d'immigració han intervingut també, com les reunificacions familiars i les sol.licituds d'asil. D'altra banda l'acceleració de la globalització a partir dels anys 1970s s'ha manifestat en la creixent internacionalització de les empreses de les societats avançades i sovint en la implantació dels processos de producció d'aquestes empreses a països de l'anomenat Tercer Món. Aquest doble procés de mobilitat de persones dels països en desenvolupament a països més desenvolupats i la internacionalització de les empreses ha provocat transformacions degudes a les interrelacions entre persones de diferents cultures a les estructures socials, econòmiques, polítiques i demogràfiques, tant als països d'origen com de destí dels fluxos.     

Requisits previs

No n'hi han

Objectius

Els estudiants tindran una millor comprensió de la relació entre persones de diferents cultures especialment pel que fa als processos de mobilitat internacional facilitats per la globalització a partir de les migracions internacionals i de la internacionalització i deslocalització de les empreses. Objectiu també és de expandir els coneixement de l´estudiant sobre altres cultures i de comprendre-les millor.


Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Els estudiants:

- comprendran la importància de la globalització en l'augment dels fluxes migratoris, tant pel que fa a la multiplicitat dels seus orígens com per les seves dimensions

- coneixeran quines són les zones i països més importants pel que fa als orígens i destins de les migracions internacionals i els motius que empenyen als emigrants a deixar el seu país

- comprovaran el paper de l'estat-nació en el control de la immigració internacional dins de les seves fronteres i les polítiques migratòries

- coneixeran els diferents tipus de migrants i els diferents règims d'acollida que se’ls dispensa als països de destí

- comprendran la recent i creixent vinculació entre qüestions relatives a la seguretat i la immigració

- reflexionaran sobre les interrelacions entre problemes demogràfics i les migracions

- comprovaran els efectes locals de l'economia internacional pel que fa a la demanda de treballadors

- veuran les diferències d'incorporació dels immigrants en societats d'acollida diferents

- coneixeran com es desenvolupen les diferents respostes d'integració física a les ciutats per part dels immigrants i minories ètniques

- entendran el perquè dels interessos polítics dels països d'origen pel que fa als seus expatriats

- coneixeran els drets civils atorgats pels països d'acollida als immigrants

- coneixeran diferents cultures i punts de vista sobre la globalització i conceptes com multiculturalisme, identitat, nacionalitat, etc.

 

E11 Capacitat d'interpretar dades i de relacionarles amb les teories adequades
E16 Conèixer els models i les polítiques de diferents cultures i de grups migratoris
E20 Capacitat de reflexió sobre la interacció home/medi i l'organització del territori que en resulta
E27 Capacitat de treballar en contextos multiculturals
E29 Habilitats de mediació en conflictes en què intervé el factor intercultural
G04 Capacitat d'anàlisi i síntesi
G06 Capacitat de prendre decisions i resoldre problemes
G09 Coneixement actualitzat de l'àrea d'estudi
G10 Capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis argumentats
G15 Capacitat de treball en equip
G17 Compromís social: interacció social i cooperació
G20 Capacitat de comunicar-se amb experts d'altres àrees
G22 Habilitat de treballar en un context internacional
G24 Capacitat de visió de conjunt i de distingir parts o factors que el componen
G29 Capacitat de lideratge
G30 Capacitat de treballar de manera autònoma
G34 Motivació per a l'assoliment de resultats

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Els estudiants:

- explicaran les tendències generals de les migracions internacionals amb fluxes més rellevants i persistents al llarg del temps

- descriuran els principals conceptes que es refereixen a les migracions internacionals

- descriuran les polítiques migratòries dels estats i blocs d'estats (UE, NAFTA...) on s'han produït fluxes més intensos i les raons que els motiven

- explicaran les diferents categories de les amenaces percebudes com a factor d'inseguretat a través de les migracions internacionals

- proposaran solucions als problemes estructurals de manca de població activa als països avançats en procés d'envelliment

- explicaran quins són els mecanismes que interactuen localment entre l'augment de l'atur i la demanda de treballadors immigrants

- descriuran l'estat dels drets dels immigrants a països de diferents cultures

- explicaran com es concentren els immigrants a les ciutats i als barris

- explicaran les diferents modalitats d'adquisició o no adquisició de nacionalitat per part dels immigrants als països de destinació

- descriuran exemples dels contactes entre els estats dels països emissors d'emigrants amb les seves diàspores

- posaran exemples concrets sobre conflictes recents entre grups ètnics i immigrants i els estats on s'hi insereixen

 

 

Continguts

 

L´assignatura serà una barreja de classes teòriques i classes pràctiques. El semestre serà dividit entre els dos professors. La part del professor Daniel Ferrés serà de caire econòmic i les classes donades per la professora Gloria Habes tindran un enfocament pràctic.

Temes a treballar amb el professor Ferrés:

-          Conceptes Econòmics

-          Globalització, economia i societat

Temes pràctics a treballar amb la professora Habes:

-          Sessió introductòria teòrica sobre globalització i diàleg intercultural

-          immigració xinesa a Barcelona

-          immigració a Holanda

-          immigració als Estats Units

-          la diàspora artística xinesa

-          cultural meltingpot a Hong Kong

-          visita a l´IEMED (Institut d´Estudis Mediterranis)

-          visita a la Casa Asia

-          els mitjans de comunicació i la globalització

-          alimentació i globalització

 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

La participació de l'estudiant a les activitats presencials és clau en el desenvolupament de l'assignatura. La participació en anglès serà valorada positivament i significarà una puja en la nota final de l’assignatura.

 

 

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe teoricoexpositiva
20E11 E16 E20 E27 E29 G04 G06 G09 G10 G15 G17 G22 G24 G29 G30
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...)
2E11 E16 E27 E29 G06 G10 G15 G17 G20 G22
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...)
20E11 E16 E20 E27 E29 G04 G09 G10 G15 G17 G20 G22 G24
Tutoria (individual o en grup)
2G04 G34

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L´avaluació serà repartida de la següent manera:

 

50% de la nota final correspon a la nota final de la part del prof. Ferrés

50% de la nota final correspon a la nota final de la part de la prof. Habes

 

La calculació de la nota final de cada professors serà explicada amb més detall durant la primera classe.

 

 

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Examen final
30
Participació activa de l'alumne a classe
25
Prova parcial
20
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
25

Bibliografia i recursos

BANÚS, Enrique (2010). "Education to Intercultural Dialogue". A: Pace diritti umani. Special Issue: Intercultural Dialogue, Human Rights and Multi-Level Governance.       

BELTRÁN, ANTOLÍN, Joaquín (2009). "La inmigración china en Cataluña". En Visions de la Xina: cultura multimil·lenària. Lleida: Institut d'Estudis Ilerdencs. A http://www.fti.uab.es/interasia/documents/Beltran-La%20Inmigraci%F3n%20China%20en%20Catalu%F1a.pdf

BEKEMANS, Leónce et al., eds. (2007). Intercultural Dialogue and Citizenship, Venezia: Marsilio.      

BURUMA, Ian (2006). Murder in Amsterdam. The Penguin Press, New York.

CASTLES, Stephen i MILLER, Mark J. (2009). The Age of Migration. International Population Movements in the Modern World. Palgrave Macmillan, 4a edició. Capítols 1, 8, 9, 10, 11 i 12.

EUROPEAN COMMISSION (ed.). Intercultural Dialogue for Greater Europe: The European Union and the Balkans.

FRIEDMAN, T. 2006. La Tierra es Plana. Ed. Martínez Roca, Barcelona

EUROPEAN COMMISSION (2003). Intercultural dialogue/Dialogue interculturel. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.

HUNTINGTON, Samuel P. (1993 i 1996). El choque de civilizaciones (article de 1993 i llbre de 1996).  

PASTOR, Alfredo (2009). La Ciencia Humilde. Ed. Crítica, Barcelona. Capítols 1, 2, 4 i 10.

MERINO SANCHO, Jesús Ángel (2008). LA INMIGRACIÓN CHINA EN ESPAÑA: ¿QUÉ IMAGEN?. Observatorio de la Economía y de la Sociedad china. http://www.eumed.net/rev/china/06/jams.htmTORNER, Carles (1995). El principi acollida, sobre el diàleg intercultural. Barcelona: Editorial Empúries.

PARLAMENT EUROPEU. Decisión núm. 1983/2006/CE de 18 de desembre de 2006 sobre l'Any Europeu del Diàleg Intercultural (2008). A: Diari Oficial n° L 412 de 30/12/2006 p. 0044 – 0050.

SAID, Edward. “The Clash of Ignorance”, The Nation, 22 October 2001.  

SANMARTÍ, Cristina (2001). "Multiculturalitat. Una visió a través de l'alimentació". Sabadell Qualitat Alimentària, col·lecció Papers per a Debat, volum 3, Fundit i Institut Ramon Llull.

SARMENTO, Clara, ed. (2010): From Here to Diversity. Globalization and Intercultural Dialogues. Cambridge Scholars Publishing.      

SEN, Amartya (2006). Identity and Violence: The illusion of destiny. New York: W&W Norton.      

 

 

SEN, A. (2000). “Desarrollo y libertad”. Planeta.

STIGLITZ, J.E. (2002.). “Globalization and its discontents”. W.W. Norton & Co.

DVDs:

Tema 4: vídeos curts al canal You Tube de IOM: http://www.youtube.com/user/iommigration/featured?feature=context"Wetback" (Bbilioteca UIC)

 

Videos del "2009 Human Development Report" sobre migracions internacionals:
http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2009/videos/

Tema 5: "Border war : the battle over illegal immigration" (Bbilioteca UIC)

Tema 6: "My Migrant Soul"

 

Tema 7: "Mezquita, no" (Bbilioteca UIC)

Material didàctic

      Webs d'interès
            veure e-UIC  
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00