Cultura Moderna
Mòdul: Claus de la cultura
Matèria: Periodització i expressió cultural
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Responsable
Dr. Xavier BARÓ - xbaro@uic.es
Horari d'atenció
A concretar segons les necessitats dels alumnes.
L'assignatura proposa un marc de reflexió sobre allò que entenem com a Cultura Moderna (en les seves diferents vessants) que es desenvolupà a Europa entre la segona meitat del segle XV i les darreries del s. XVIII.
Els propis del Grau en Humanitats i Estudis Culturals
-Conèixer i interpretar les principals claus que configuren la cultura moderna a l’Europa Occidental.
-Saber distingir i apreciar les continuïtats i ruptures que s’aprecien entre les diferents manifestacions culturals del segle XVI al segle XVIII.
-Constatar la presència que aquests trets culturals segueixen tenint avui en dia.
1. Assolir una certa familiaritat amb alguns autors, revistes i textos representatius sobre el coneixement teòric de la cultura de l’Època Moderna i ser capaç d’ubicar-los adequadament.
2. Assimilar bé i comprendre els trets característics de les diferents propostes historiogràfiques de la Cultura Moderna per explicar i narrar els fets, experiències i processos històrics de l’època.
3. Adquirir un coneixement satisfactori dels conceptes, termes i veus clau emprades en la historiografia actual en referència a la Cultura Moderna.
4. Capacitar l’alumnat perquè pugui analitzar de manera crítica i comparativa diferents aportacions de la Cultura Moderna i valorar-les acuradament.
5. Exercitar l'habilitat de dialogar i debatre —amb els altres estudiants i amb el professor— entorn de textos i imatges significatives de la Cultura Moderna.
6. Millorar la capacitat de reflexionar sobre els supòsits teòrics i ideològics sobre els quals es fonamenten les lectures i imatges de la Cultura Moderna.
7. Afavorir que l’alumnat aprengui a combinar creativitat i objectivitat.
8. Potenciar les capacitats de l'alumnat per escriure amb consistència lògica, claredat i correcció.
9. Conèixer les fonts de recerca, el seu estudi i tractament, i els recursos interdisciplinaris disponibles.
10. Aprendre les formes de plantejar un tema; dur a terme el treball; presentació i divulgació.
11. Reflexionar sobre el concepte de Cultura Moderna i els seus mètodes de treball.
12. Capacitar l’alumne per a cercar, identificar, seleccionar, analitzar i utilitzar les fonts sobre la Cultura Moderna més adients a un determinat tema de recerca.
1.- Comprensió profunda dels conceptes clau que defineixen la Cultura Moderna.
2.- Capacitat d’adquirir un sentit crític i analític de la realitat que ens envolta, aplicat sobretot al context sociocultural del que representa la Cultura Moderna.
3.- Utilització adequada dels diversos mètodes de recerca (història, pensament, art, música i literatura) per tal d’ésser capaç de comprendre els fenòmens culturals que s’esdevenen en el nostre entorn i que són fruit de la Cultura Moderna.
4.- Capacitat per analitzar adequadament la informació i la documentació, així com les imatges mentals i visuals de l’entorn cultural de l’Època Moderna.
5.- Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades i raonades, tot respectant les opinions dels altres.
6.- Capacitat per saber analitzar, comprendre i avaluar textos, imatges, músiques, documentals i d’altres fonts d’informació sobre la Cultura Moderna, prenent com a base el coneixement de quin ha estat el passat de l’Època Moderna.
7.- Capacitat de produir textos escrits (i expressió oral) en diversos registres, amb correcció estilística i gramatical. Atendre sobretot als textos de registre formal, com ara ressenyes i recensions d’obres.
8.- Haver assolit una àmplia familiarització amb l’ús de repertoris bibliogràfics, l’accés a la informació escrita a biblioteques i recursos digitals especialitzats.
9.- Saber copsar les diferents presències de la Cultura Moderna en el món actual. Saber copsar quin és el llegat que ens ha deixat la Cultura Moderna en la cultura actual.
CRITERIS GENERAL AVALUACIÓ
1.- Només es fa mitjana si cadascuna de les parts de l’assignatura està aprovada.
2.- A la segona convocatòria només cal repetir la/les part/s suspesa/es. Només es pot guardar la nota d’una part de l’assignatura dins el mateix curs acadèmic.
Introducción general
(Xavier Baró)
1.- ¿Qué entendemos por Época Moderna?
1.1.- La irrupción del concepto de Época Moderna
1.2.- Los límites cronológicos (inicio, final, etapas intermedias)
1.3.- Reduccionismos en el planteamiento
1.4.- Continuidades y rupturas
2.- Ideas sobre el Renacimiento
3.- Ideas sobre el siglo XVII: Barroco, mentalidades (fiesta, brujería) y crisis
4.- Ideas sobre el siglo XVIII: Ilustración, el nuevo orden europeo
LITERATURA (TERESA VALLÈS)
Programa: El savi humanista i el príncep del Renaixement
· Maquiavel: El Príncep (1513)
· Erasme: Educació del príncep cristià (1516)
· Tomàs Moro: Utopia (1516)
ART (LLUÍS CASAÑA)
CONTINGUTS
Renaixement:
1. Teoria i concepte de l’art del Renaixement.
Antecedents estilístics
Naixement d’una nova concepció cultural. El mecenatge
1.1 Mite i realitat
La creació del mite renaixentista: Giorgio Vassari i Jacob Burckhardt
1.2 Renaixements en minúscula
Renaixement Carolingi
Renaixement Otònida
Cultura de Chartres
Protohumanisme Borgonyo
Gòtic Internacional
1.3 Concepcions culturals. Canvis de mentalitat en els humanistes Italians
Naixement de nous llenguatges
Proliferació dels temes profans
1.4 La realitat hispana
2. Models representatius de la cultura renaixentista
2.1 Quattrocento
2.1.1 Arquitectura
2.1.2 Escultura
2.1.3 Pintura
2.2 Cinquecento
2.2.1 Arquitectura
2.2.2 Escultura
2.2.3 Pintura
Manierisme:
1. Teoria i concepte de l’art Manierista.
2. La crisi del model cultural. El Sacco di Roma. Miguel Angel
2.1 La fi del llenguatge clàssic, noves concepcions representatives
2.2 Manierisme com art de la cort
2.3 Assimilació manierista a Europa
2.4 Reforma i contrareforma
Barroc:
1.Teoria i concepte de l’art Barroc. Dilema entre Renaixement i Barroc.
2.Noves vertebracions urbanes
3. Nous llenguatges expressius
3.1 Els nous espais arquitectònics i les concepcions decoratives
3.2 El verisme i naturalisme pictòric
3.3 Representacions escenogràfiques escultòriques
4. El rococó com a expressió de la aristocràcia i la burgesia
FILOSOFIA (MIRIAM VIDAL-QUADRAS)
CONTINGUTS
1.- El marc de la Filosofia Moderna
2.- Descartes, pare de la Filosofia Moderna
3.- L’empirisme i les seves conseqüències
4.- Kant i la Il·lustració
5.-Hegel i l’Idealisme absolut
L’assignatura combinarà les sessions teòriques d’exposició del temari per part del grup de professors i les sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi de fonts i imatges i músiques, a més de debats programats i preparats prèviament.
ACTIVITAT FORMATIVA | HORES | COMPETÈNCIES |
---|---|---|
Classe pràctica (anàlisi de casos, visites, ús de TIC...) | 25 | E04 E15 G04 G10 G11 |
Classe teoricoexpositiva | 25 | E01 E13 |
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...) | 5 | E12 E22 G04 G26 |
Tutoria (individual o en grup) | 5 | G24 |
Avaluació continuada.
Història:Treball d’anàlisi comparativa de dos textos.
Literatura: Anàlisi comparativa de dos textos
Art:
L’avaluació consistirà en un anàlisi de tres obres corresponents als tres estils donats a l’assignatura. Els anàlisis tindran una extensió de 8 o 10 pagines en conjunt i hauran de fer-se partint d’un tractat renaixentista.
De forma opcional i personal podran fer-se comentaris de text o ressenyes d’algun dels següents llibres (podran pujar fins a 1 punt en la nota de l’apartat d l’assignatura):
BAXANDALL, Michael: Giotto y los oradores : la visión de la pintura en los humanistas italianos y el descubrimiento de la composición pictórica, 1350-1450, Madrid, Visor, 1996.
LEONARDO, da Vinci: Tratado de pintura, Madrid, Akal, 2004.
BURCKHARDT, Jacob: La cultura del Renacimiento en Italia, Barcelona, Editorial Iberia, 1979
CHECA CREMADES, Fernando, MORÁN TURINA, José Miguel: El Barroco, Madrid, Istmo, 1989.
Filosofia:
L’últim dia de classe, el 29 de novembre, es realitzarà un comentari de text on s’avaluarà l’assimilació de continguts. Es tindrà en compte també que es facin els exercicis demanats i la participació a classe.
L’últim dia de classe, el 29 de novembre, es realitzarà un comentari de text on s’avaluarà l’assimilació de continguts. Es tindrà en compte també que es facin els exercicis demanats i la participació a classe.
SISTEMA D'AVALUACIÓ | PERCENTATGE |
---|---|
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc. | 100% |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
-BENNASAR, B.: i altres, Historia Moderna, Madrid, Akal, 1980.
-DOMINGUEZ ORTIZ, A.: Historia Universal Moderna, Barcelona, Vicens Vives, 1983.
-FLORISTÁN, A. (Coord) Historia Moderna Universal. Barcelona: Ariel, 2004. (2ª ed).
-GIRALT, E; ORTEGA, R.; ROIG, J.: Textos, mapas y cronología, Barcelona, Teide, 1985.
-JULIÁ, J.R. (Dir). Atlas de historia universal. 2 vols. Barcelona: Planeta, 2000.
- MARAVALL, J.A. La cultura del Barroco. Barcelona: Ariel, 2002.
MARTÍNEZ RUIZ, E.; GIMÉNEZ, E.: i altres, Introducción a la Historia Moderna, Madrid, Itsmo, 1991.
-MOLAS, P.; DANTÍ, J.; RIERA, E.: Història Universal, vol. III: Història Moderna, Barcelona, Editorial 92 1992.
-MOLAS, BADA, ESCARTIN, SANCHEZ MARCOS, GUAL, MARTINEZ: Manual de Historia Moderna Barcelona, Ariel, 1993.
-TODOROV, T. El espíritu de la Ilustración. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2008.
LITERATURA
-Maquiavel: El Príncep (1513)
-Erasme: Educació del príncep cristià (1516)
-Tomàs Moro: Utopia (1516)
ART
BAXANDALL, Michael: Giotto y los oradores : la visión de la pintura en los humanistas italianos y el descubrimiento de la composición pictórica, 1350-1450, Madrid, Visor, 1996.
LEONARDO, da Vinci: Tratado de pintura, Madrid, Akal, 2004.
BURCKHARDT, Jacob: La cultura del Renacimiento en Italia, Barcelona, Editorial Iberia, 1979
CHECA CREMADES, Fernando, MORÁN TURINA, José Miguel: El Barroco, Madrid, Istmo, 1989.
FILOSOFIA
ABAGNANO, Nicolás; Historia de la filosofía 2: la filosofía del Renacimiento, la filosofía moderna de los siglos XVII y XVIII
COPLESTON, Frederick; Historia de la filosofía, Ariel. Vols. 3, 4, 5, 6
REALE, G y ANTISERI, A; Historia del pensamiento filosófico y científico II: del humanismo a Kant, Herder
DESCARTES, René; Discurso del método, Ed. Austral (Trad. y prólogo García Morente, Manuel)