Investigació, Documentació i TIC
Mòdul: Recursos d'investigació i desenvolupament
Matèria: Recursos per a l'activitat investigadora i professional
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
|
Responsable
L'assignatura pretén familiaritzar a l'alumne, des d'un punt de vista aplicat i instrumental, amb els conceptes,recursos, tècniques i destreses necessaris per escometre amb èxit qualsevol projecte de recerca sobre Ciències Humanes i Socials, ja sigui personal o col·lectiu.
Al món contemporani, l'activitat investigadora i la transferència de coneixement no es limita solament a l'àmbit universitari sinó que també constitueix un camp d'aplicació professional de gran importància estratègica tant en l'administració pública com en l'empresa privada.
Des del punt de vista de les Humanitats, la recerca es desenvolupa en organitzacions tan diverses com a arxius, biblioteques, museus, centres d'interpretació del patrimoni, institucions culturals i qualsevol entitat relacionada amb el coneixement humanístic i cultural (història, arqueologia, geografia, antropologia i religió, art, filologia i literatura, filosofia, sociologia, entre altres).
1. Conceptes bàsics en Recerca.
1.1 Què és investigar?
1.2 Para què investiguem?
1.3 Quin és la seva importància?
2. L'ètica en la recerca i la figura de l'investigador.
2.1 Els subjectes de recerca i la seva protecció.
2.2 La personalitat de l'investigador.
2.2.1 Característiques morals.
2.2.2 Característiques professionals
3. La formació del coneixement.
3.1 Què és el coneixement?
3.2 El nivell i tipus de coneixement: empíric i teòric.
4. Les formes metodològiques de raonament.
4.1 Què és un mètode? El mètode científic.
4.2 La recerca hipotètic-deductiva.
4.3 La recerca inductiva.
5. La recerca universitària al segle XXI.
5.1 La recerca bàsica.
5.2 La recerca aplicada.
5.3 El paradigma del R+D+i.
5.4 La recerca en Ciències Humanes i Socials. Casos.
5.4.1 Catalunya.
5.4.2 L'Estat espanyol.
5.4.3 Europa.
6. El projecte de recerca.
6.1. Tècniques per sintetitzar idees vàlides per a un projecte de recerca en Humanitats i Ciències Socials.
6.2. Com fitar i concretar la problemàtica d'estudi.
6.2.1. L'interès i les motivacions de la recerca.
6.2.2. La pregunta inicial.
6.2.3. El plantejament de l'estratègia de recerca.
6.2.3.1. La formulació dels objectius.
6.2.3.2. La formulació de la/s hipòtesi.
6.2.4. El *cronograma/Diagrama de *Gantt.
6.2.5. L'estat de la qüestió en la matèria.
6.2.5.1. Les fonts de consulta documentals i bibliogràfiques.
6.2.5.2. Normatives de citació de fonts en el camp de les Ciències Humanes i Socials.
6.2.5.3. L'entrevista com a font documental.
6.3. La construcció del marc teòric o conceptual.
6.3.1. Para què serveix el marc teòric?
6.3.2. Quin marc teòric necessito per a la meva recerca?
6.4. El marc metodològic i l'observació de la realitat.
6.4.1. Les tècniques qualitatives.
6.4.2. Les tècniques quantitatives.
6.4.3. Instruments de recollida de dades.
6.5. La presentació formal per escrit dels resultats parcials del projecte de recerca.
6.5.1. L'informe.
6.5.2. La memòria de recerca.
Dinàmica del curs
Les classes s'estructuren en:
- Sessions presencials:
• Presentació dels continguts (*powerpoints, vídeos, àudios).
• Debat i reflexió en grup.
• Activitats *grupales i individuals.
• Ús de recursos informàtics (aula d'informàtica).
- Sessions no presencials:
• Lectures. • Activitats.
• Treball de camp (biblioteca, arxius, observació etnogràfica...).
• Treball en la plataforma moodle (fòrums, activitats, lectures).
Metodologia docent
Les hores d'estudi de l'assignatura es distribueixen de la següent manera:
Hores estimades de dedicació a l'assignatura:
Hores totals: 75 (3 *ECTS).
Activitats presencials: 20.
Presentació de continguts a l'aula: 12.
Pràctiques de tècniques de recerca (aula d'informàtica): 8.
Activitats no presencials: 55.
Aprenentatge autònom (lectures i activitats no presencials): 15.
Treball tutoritzat (treball final d'assignatura): 40
ACOSTA, Luis E. (1978): Guía práctica para la investigación y redacción de informes, Barcelona: Paidós.
BELMONTE, Manuel (2002): Enseñar a investigar: orientaciones prácticas, Bilbao: Mensajero.
BELL, Judith (2002): Cómo hacer tu primer trabajo de investigación, Barcelona: Gedisa.
BLAXTER, Lorraine; HUGHES, Christina i TIGHT, Malcolm (2001): Cómo se hace una investigación, Barcelona: Gedisa.
BUNGE, Mario (1985): La investigación científica: su estrategia y su filosofía, Barcelona: Ariel.
CARDOSO, Ciro F.S. (1982): Introducción al trabajo de la investigación histórica: conocimiento, método e historia, Barcelona: Crítica.
CHALMERS, Alan F. (1992): La ciencia y cómo se elabora, Madrid: Siglo XXI.
CLANCHY, John i BALLARD, Brigid (2000): Cómo se hace un trabajo académico: guía para estudiantes universitarios, Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza
COROMINA, E., CASACUBERTA, X. i QUINTANA, D. (2000): El treball de recerca: procès d’elaboració, memoria escrita, exposició oral i recursos, Vic: Eumo.
MUDROVCIC, María Inés (2005): «El valor de la narrativa historiográfica en los procesos de interacción social y comunicación», en: Historia, narración y memoria: los debates actuales en filosofía de la historia, Madrid: Akal, pp. 88-98.
MUÑOZ, Gemma i LÓPEZ, Alonso (2003): Técnicas de investigación en ciencias humanas, Madrid: Dykinson.
ORNA, Elisabeth i STEVENS, Graham (2001): Cómo usar la información en trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa.
ORTIZ, Frida Gisela i GARCÍA, María del Pilar (2008): Metodología de la investigación: el proceso y sus técnicas, México DF: Limusa.
QUESADA, José (1987): Redacción y presentación del trabajo intelectual: tesinas, tesis doctorales, proyectos, memorias, monografías, Madrid: Paraninfo.
QUIVY, Raymond i CAMPENHOUDT, Luc van (1997): Manual de recerca en Ciències Socials, Barcelona: Herder.
RIGO, E. i GENESCA, G. (2000): Tesis i treballs: aspectes formals, Vic: Eumo.
SIERRA BRAVO, Restituto (1994): Tesis doctorales y trabajos de investigación científica, Madrid: Paraninfo.
THUILLIER, Guy I TULARD, Jean (1989): Cómo preparar un trabajo de historia: métodos y técnicas, Barcelona: Oikos-tau.
WALKER, Melissa (2000): Cómo escribir trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa.
E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria: