Assignatura

Mediterrani: Patrimoni Compartit

  • codi 09141
  • curs 3
  • període Semestre 1
  • tipus OB
  • credits 6

Mòdul: Anàlisi cultural: identitat i innovació

Matèria: Art, patrimoni i experiència

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
 Sem.1  DL 12:00 14:00 a506
 Sem.1  DJ 12:00 14:00 a506

Professorat

Presentació

Submergir-se en la història del Mediterrani i copsar la xarxa de connexions que els éssers humans, habitants de les seves riberes, hi han anat establint al llarg de mil·lennis, en forma de migracions, rutes comercials o expedicions bèl·liques, a través de les quals han viatjat tota mena d'idees, creences, innovacions tecnològiques i creacions artístiques; per a reconèixer el patrimoni cultural comú que va engendrar a la nostra civilització, i al qual també ha contribuït.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E04 - Capacitat per reconèixer i interpretar manifestacions culturals
  • E05 - Capacitat per avaluar determinats aspectes socials vinculats a la diversitat cultural
  • E06 - Consciència dels punts de vista que es deriven d'antecedents culturals i socials diferents i respecte cap aquests punts de vista
  • E07 - Coneixement dels temes i problemes del debat cultural actual, i consciència del fet que estan en constínua construcció
  • E09 - Conèixer els límits i les vies de la comunicació intercultural
  • E12 - Coneixement i interpretació d'imaginaris, llenguatges icònics, simbòlics i de representació
  • E13 - Coneixement del marc general diacrònic del passat
  • E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
  • E15 - Capacitat per identificar i valorar els elements que formen el patrimoni cultural
  • E17 - Coneixement de la realitat europea des d'una perspectiva comparada
  • E18 - Percepció i coneixement de l'espai físic en què es desenvolupa l'activitat humana
  • E19 - Capacitat de localitzar, observar i interpretar espais, territoris i paisatges, reals o representats i orientar-s'hi
  • E20 - Reflexionar sobre la interacció home-medi i l'organització del territori resultant
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E27 - Capacitat per treballar en contextos multiculturals
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • E29 - Habilitats de mediació en conflictes amb intervenció del factor intercultural
  • E30 - Capacitat per definir temes de recerca cultural que puguin contribuir a la innovació i la millora de la societat
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural
  • E34 - Capacitat per crear recursos educatius en l'àmbit cultural
  • E37 - Coneixement actualitzat de les àrees d'estudi relacionades amb els temes internacionals, tenint en compte les noves aportacions procedents de l'avantguarda, com la reflexió crítica sobre la incidència del turisme (també cultural) en el desenvolupament
  • G07 - Compromís ètic i social, respecte envers altres cultures i sensibilitat per l'ambient
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G09 - Creativitat, iniciativa i esperit emprenedor.
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
  • G11 - Capacitat per treballar en un context internacional

Continguts

Bloc 1: El Mediterrani antic. Els mites grecs ens serviran de fil conductor per a remuntar-nos a les primeres cultures i civilitzacions nascudes en les riberes del Mediterrani, evocant als antics viatgers, herois mítics i mercaders, que el van travessar tot escampant les llavors de la cultura grega.

 

Bloc 2: El ‘Mare Nostrum’. El temps de Roma, bressol de la Civilització occidental, quan es fa la síntesi de la diversitat cultural mediterrània, sota el lideratge de l’Hel·lenisme, i neix el Cristianisme.

 

Bloc 3: El Mediterrani, a la recerca de la unitat perduda. La irrupció dels pobles germànics i eslaus en el Mediterrani; l’evolució de l’Imperi Romà a Orient; el Cristianisme, transmissor de la Civilització romana; l’expansió de l’Islam; el paper de Venècia i les altres ciutats italianes en el ‘renaixement’ de la vida urbana a l’Europa cristiana; Barcelona i el 'Mediterrani català'.

 

Bloc 4: El Mediterrani entre el Renaixement i l’actualitat. L’Imperi otomà com a nova potència mediterrània; decadència de l’àrea mediterrània arran de l’orientació d’Europa occidental vers l’Atlàntic; la construcció del Canal de Suez i el colonialisme europeu a la ribera sud del Mediterrani; els reptes socials, econòmics, polítics i ecològics, entre la fi de la 2a guerra mundial i la ‘Primavera Àrab’.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

ACTIVITAT FORMATIVAHORESCOMPETÈNCIES
Classe teoricoexpositiva
25
Seminari o taller (anàlisi de textos, debat, sessió amb especialistes, presentació oral de treballs...)
35

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

SISTEMA D'AVALUACIÓPERCENTATGE
Treballs, informes, memòries, exercicis, anàlisi de lectures, etc.
40%
Examen final
40%
Participació activa de l'alumne a classe
20%

Bibliografia i recursos

ABULAFIA, D.; El Gran Mar. Una historia humana del Mediterráneo, Barcelona, Crítica, 2013.

ARIÉ, R.; España musulmana (siglos VIII-XV), Barcelona, Labor, 1983.

DURAN i DUELT, D. [et al.]; Un Mar de Lleis. De Jaume I a Lepant, Barcelona, IEMed, 2008.

GILLESPIE, R., MARTÍN, I.; Investigando el Mediterráneo, Barcelona, CIDOB, 2006.

HOMER; Odissea, versió de Joan F. Mira, Barcelona, Proa, 2012.

LANE FOX, R.; El mundo clásico. La epopeya de Grecia y Roma, Barcelona, Crítica, 2007.

MARTÍNEZ MONTÁVEZ, P.; Los árabes y el Mediterraneo : reflexión desde el final de siglo, Madrid, UAM, 1998.

Med 2003. Anuario del Mediterráneo, Barcelona, IEMed i la Fundació CIDOB, 2004.

OLIVER-BONJOCH, J.; Arquitectura i societat a la Roma imperial, Barcelona, Edicions UPC, 2004.

Material didàctic

      Materials
            1.a.'El Rapte d'Europa'. Necròpolis romana de Sempeter, Eslovènia (s. II) p1370828ab.jpg 
            1.b.Fragment del Crities de Plató  fragmentodelcritias.pdf 
            1.c.Planta del Palau de Cnossos, Creta. knossos_palace_plan.jpg 
            1.d.La ruta dels argonautes. argonautica.jpg 
            1.e.Cornudella, J.;  j.cornudella.homerilodissea.pdf 
            1.f.Gilgameix matant el 'Brau del Cel'. gilgameix.terracota.jpg 
            1.g.Cràtera: atletes grecs (c. 500 aC) cratera.atletesgrecsc500ac.jpg 
            1.h.'Els cavalls de Neptú'. Walter Crane (1892) cavallsdeneptu.jpg 
            1.i.Teatre d'Epidauros teatredepidauros.jpg 
            1.j.Mapa dels reialmes hel·lenístics, dels Diadokhoi, els successors d'Alexandre reialmeshel·lenistics.pdf 
            1.k.Arquitectura hel·lenística: Petra. arquitecturahel·lenistica.petra.jpg 
            2.a.Ròmul, Æneas i August. Notícies sobre el mite de la fundació de Roma romulaeneasiaugust.pdf 
            2.b.Maqueta de la Roma imperial maquetadelaromaimperial.jpg 
            2.c.El paper del context social i polític en l’evolució de l’arquitectura de voltes romana contextarquitecturaromana.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00