Teoria del Coneixement
Mòdul: Estructures i sistemes de desenvolupament
Matèria: Societat y cultura
Llengua d'impartició principal: català
Altres llengües d'impartició: castellà
Sem.2 | DL | 10:00 12:00 | a506 | |
Sem.2 | DC | 10:00 12:00 | a506 |
L'epistemologia o teoria del coneixement esdevé, a partir del segle XVII, la disciplina filosòfica fonamental, mitjançant la pretensió d'erigir el pensament en la base mateixa de la realitat: és a dir, en una nova ontologia. Aquesta assignatura pretén descriure els conceptes fonamentals de l'epistemologia en diàleg amb altres branques filosòfics i a la recerca d'una millor comprensió del seu paper central en el pensament modern i contemporani. El recorregut serà simultàniament històric i conceptual, per tal que els estudiants puguin avançar en l'ús dels conceptes de la teoria del coneixement, i també en el coneixement dels autors que han teoritzat sobre ells. Una primera línia d'estudi de més pràctic permet avançar-se més tard en les idees d'ordre purament teòric buscat. L'objectiu, finalment, és un estudi transversal que faciliti entendre en quin sentit l'estudi del coneixement és essencial per entendre el món, i al mateix temps els excessos, i les seves causes, en diferents corrents de la modernitat.
És aconsellable tenir coneixements previs de les grans corrents de pensament pròpies de la modernitat. Així, per exemple, racionalisme, empirisme, idealisme alemany i il.lustració francesa.
Programación curso Teoría del conocimiento. 2013-14.
1.1. Período clásico. Ontologismo aristotélico e idealismo platónico.
1.2. La filosofía cristiana: realismo tomista.
1.3. La época moderna. Criticismo kantiano, inmanencia empirista y método en Descartes. (Práctica: lectura de Descartes i l’esperit del barroc, de S. Turró)
1.4. Gnoseología y Fª contemporánea. Pensamiento, realidad y lenguaje.
2.1. Intencionalidad e inmaterialidad del conocimiento.
2.2. Objetividad y subjetivismo.
2.3. El conocimiento sensible. La mirada y la libertad. (Práctica: lectura del texto La mirada indiferente, de X. Escribano)
2.4. Los sentidos internos: sensorio común, imaginación y memoria.
3.1. Verdad y certeza.
3.2. La evidencia como criterio de certeza en el pensamiento moderno.
3.3. Verdad y error.
3.4. Duda, opinión y fe. Análisis y razones del escepticismo.
4.1. Realismo e idealismo en la teoría del conocimiento.
4.2. El principio de inmanencia en la modernidad.
4.3. Conocimiento y libertad. El realismo como propuesta. (Práctica, lectura del texto de E. Gilson, El realismo metódico).
-Ús dels textos significatius en els diferents punts del temari. Cadascun dels textos serà llegit amb els alumnes i analitzat en profunditat per tal que es pugui utilitzar com a material de suport, i alhora proporcionar explicacions teòriques en el context de l'aula.
-Les pràctiques es realitzaran a classe, sempre al voltant de les qüestions centrals que es derivi dels autors. Les respostes es comentaran a l'aula.
Prova parcial (inclou els textos de suport): 30% de la nota final.
Pràctiques realitzades i comentades a l'aula: 20% de la nota final.
Examen final: 50% de la nota final.
Bibliografia inicial:
- A. Llano, Gnoseología. Eunsa.
- S. Rábade, Estructura del conocer humano; G. del Toro.
- Verneuax, Epistemología general; Herder.
- E. Gilson, El realismo metódico; Encuentro.
- R. Corazón, Filosofía del conocimiento; Eunsa.
Textos de suport:
- X. Escribano, La mirada indiferente (article).
- S. Turró, Descartes i l'esperit del barroc (conferència).
- E. Gilson, Vademécum del realista principiante.