Assignatura

Teoria del Coneixement

  • codi 09146
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Estructures i sistemes de desenvolupament

Matèria: Societat y cultura

Llengua d'impartició principal: castellà

Professorat

Responsable

Dr. Francesc Xavier ESCRIBANO - xescriba@uic.es

Horari d'atenció

A convenir prèviament amb el professor:

Dr. Xavier Escribano: xescriba@uic.es

 

Presentació

Anem a les coses mateixes i recuperem la genuïna admiració filosòfica davant el fenomen del coneixement. Admiració i perplexitat que recorre tota la història del pensament occidental, però que ha de ser redescoberta primerament en un mateix.

Per tal d'abordar aquesta gran temàtica, en un nombre limitat de sessions, articularem el discurs en dos blocs: I. Coneixement i vida i II. Coneixement i veritat. En la primera part del curs s'estudiarà el coneixement com a operació vital, incidint especialment en l'obertura sensible al món, a voltes secundada o bé obviada, però que constitueix no només la base del mateix coneixement, sinó el fonament de la cultura material i de les disciplines artístiques, tan rellevants per un estudiant d'Humanitats. Dedicarem, també, una especial atenció a la forma de vida que inaugura la facultat intel·lectiva i l'interès per la veritat com a tret definitori de l'ésser humà.

Amb això donarem pas a la segona part del curs, en el qual s'abordaran els conceptes i problemes clàssics de la Teoria del Coneixement, incloent-hi la discussió de l'escepticisme i de les diferents formes de relativisme (psicologisme, historicisme, construccionisme, etc.). Això proporcionarà a l'alumne una visió actualitzada de les nocions clau de l'epistemologia i una excel·lent introducció a les temàtiques que desenvoluparan a continuació en l'assignatura "Ciència, tecnologia i societat".

 

 

Requisits previs

Cap requisit específic.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes

Continguts

I. CONEIXEMENT I VIDA.

1. El coneixement com a operació vital: interioritat i immanència.

2. La intencionalitat cognoscitiva (Aristòtil, Brentano, Husserl).

3. Fenomenologia del sentits: modalitats sensorials d'accés al món.

4. Memòria, Imaginació.

5. Vida intel·lectiva i interès per la veritat.

 

II. CONEIXEMENT I VERITAT.

1. El problema de la veritat.

1.1. Els estats de la ment davant la veritat.

1.2. La polèmica realisme vs. idealisme.

1.3. La sospita davant la veritat: escepticisme i relativisme.

2. Tipus de coneixement: ciència i saviesa.

3. Llibertat en el coneixement i dimensió ètica de l'activitat científica.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Les classes es desenvoluparan sota la forma de lliçons magistrals amb el recolzament de textos seleccionats pel professor que seran comentats participativament a l'aula. Al llarg del curs es realitzarà una lectura d'una obra clàssica de la filosofia, especialment il·lustrativa de la teoria del coneixement, a la qual es dedicaran sessions específiques de seminari.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Assistència i participació: 20%.

Textos/Comentari: 20%.

Prova final escrita: 60%.

(Superar la prova final escrita és condició indispensable per tal d'aprovar l'assignatura).

Bibliografia i recursos

Descartes, Discurso del método, Alianza Editorial, Madrid, 2014

Llano, A., Teoría del Conocimiento, BAC, Madrid, 2015.

Platón, Teeteto, en: Diálogos V, Biblioteca Clásica Gredos, Ed. Gredos, Madrid, 2008./ Plató, Teetet (Diàlegs, vol. XIV), Fundació Bernat Metge, Barcelona, 1995.

Sales i Coderch, J. R., Coneixement i situació, Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, Barcelona, 2014 [1ª ed. 1988].

Villoro, L., Creer, saber, conocer, Siglo XXI Editores, México D.F., 2013 [1ª ed. 1982].

 

  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00