Assignatura

Estètica i Interculturalitat

  • codi 09148
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus OB
  • credits 3

Mòdul: Estructures i sistemes de desenvolupament

Matèria: Societat y cultura

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.2  DV 12:00 14:00 a505

Professorat

Responsable

Dra. Magdalena BOSCH - mbosch@uic.es

Horari d'atenció

acordar visites per e-mail

Presentació

Una formació intel.lectual completa ha d'incloure la reflexió sobre la cultura, la seva naturalesa i els elements que la composen. Entre ells, destaca la fscinació per la bellesa. Des de l'antiguitat més llunyana comptem amb diverses notícies que demostren aquesta passió humana: la seva remotíssima existència, la seva permanència en el transcurs del temps, i les variadíssimes maneres de manifestar-se. Una reflexió filosòfica -i en part interdisciplinar- sobre tot això, poseeix de per sí un gran interès i rellevància.

Requisits previs

No hi ha requisits previs

Objectius

Els objectius d'aquesta assignatura són, principalment tres:
1. Conèixer la història del pensament i la cultura.
2. Comprendre la dimensió pròpimant humana de l'experiència estètica.
3. Adquirir les habilitats pròpies de l'analisi de textes.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E03 - Capacitat per comprendre i fer servir adequadament conceptes clau en cultura
  • E14 - Capacitat crítica davant de les manifestacions literàries i artístiques
  • E39 - Capacitat crítica i autocrítica en el diàleg intercultural, capacitat d'adaptació i d'interlocució en unentorn multicultural o intercultural (versatilitat, capacitat de superar problemes imprevistos i de generar "solucions B")

Continguts

•    Tema 1, Necessitat humana de la bellesa i de l'art. L'art prehistòric
•    Tema 2, El que és bell en els orígens de la bellesa i la cultura
•    Tema 3, Bellesa i amor
•    Tema 4, Bellesa en l'ésser humà
•    Tema 5, Art i esperit
•    Tema 6, La captació psicològica de la bellesa
•    Tema 7, La raó davant la Bellesa: la geometria
•    Tema 8, Bellesa i símbol.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

Treball a classe:
a) Anàlisi de textos: treball conjunt de professora i alumnes.
b) Exposicions per part de la professora, projecció en power point d’esquemes, mapes conceptuals, resums, imatges de context.
c) Treball en grups i exposicions, per part dels alumnes, sobre textos especialment representatius de cada autor.
Treball personal:
•    Elaboració d’un treball de recerca sobre l’obra d’un autor del programa.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

L’Avaluació intenta ser una ajuda per l’ autocontrol de l’alumne i la possibilitat d’evidenciar i recolzar el seu progrés. Es farà, doncs, una avaluació continuada que requereix l’assistència a classe. Es farà la observació de la implicació i participació dels alumnes. També hi haurà un examen final que pugui fer palès l’aprofundiment en els aspectes teòrics.

25% treball a classe

25% assaig sobre la lectura obligatòria

50% examen final

 

Bibliografia i recursos

•    ALBERTI, Leon Battista; Los diez libros de Arquitectura, Albatros, Madrid 1977.
•    BALTHASAR, Hans Urs von; Gloria. Una estética teológica, Encuentro, Madrid 1985-1989.
•    BOSCH, El poder de la belleza, EUNSA, Pamplona 2012
•    BURKE, Edmund; Indagación filosófica sobre el origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y lo bello, Tecnos, Madrid 1997.
•    CROCE, Benedetto; Breviario de Estética, Espasa Calpe, Madrid 1967.
•    ESTRADA HERRERO, David; Estética, Herder, Barcelona 1988
•    FEBRER, Mateo; Filosofía De la belleza y del arte, Instituto de Teología y Humanismo, Barcelona 1993.
•    FICINO, Marsilio; Sobre el amor. Comentario al banquete de Platón, Tecnos, Madrid 1994.
•    HEGEL, Georg Wilhelm; De lo bello y sus formas, Espasa Calpe, Madrid 1985.
•    KANDINSKY, Wassily; De lo espiritual en el arte, Labor, Barcelona 1995.
•    KANT, Crítica del juicio, Austral, Madrid 1999.
•    LABRADA, Ma. Antonia; Estética, EUNSA, Pamplona 1998
•    PACIOLI, Luca; La divina proporción, Akal, Madrid 1991..PANOFSKY, Erwin; Idea, Cátedra, Madrid 1998.
•    PLAZAOLA, Juan; Introducción a la estética: historia, teoría y textos, Universidad de Deusto, Bilbao, 1991.
•    SCHILLER, Friedrich; Kallias. Cartas sobre la educación estética del hombre, Anthropos, Barcelona 1990.


Material didàctic

      Materials
            Belleza Aristoteles boschconvivium.pdf 
            Belleza incoporea incorporea.pdf 
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00