Assignatura

Treball de Recerca I

  • codi 09151
  • curs 3
  • període Semestre 2
  • tipus TF
  • credits 3

Mòdul: Recursos d'investigació i desenvolupament

Matèria: Treball d'investigació final de grau

Llengua d'impartició principal: català

Altres llengües d'impartició: castellà

Horari
grup M
 Sem.2  DV 10:00 12:00 a506

Professorat

Presentació

La recerca en qualsevol camp del saber en Humanitats i Estudis Culturals precisa de formes concretes i guiades per ser elaborada de forma adequada, si la meta és aconseguir que l'estudi resulti un treball de recerca rigorós i de qualitat. D'això es tracta.

Requisits previs

Experiència amb Treballs previs en el Grau, d'Iniciació a la recerca Sobre algun tema de especific.

Objectius

-Adquirir coneixements bàsics de metodologia de la recerca.

-Adquirir coneixement de les tècniques per a la realització de treballs de recerca.

-Aprendre a buscar i organitzar la informació.

-Conèixer la naturalesa i estructura d'un treball de recerca.

-Aprendre a planificar les etapes del treball de recerca.

-Rebre alguns consells pràctics sobre què fer i què evitar.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
  • E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
  • E22 - Coneixement d'instruments de recopilació de dades, com ara catàlegs bibliogràfics, inventaris d'arxius, fonts documentals, referències electròniques, etc. i habilitat per fer-los
  • E23 - Capacitat per fer servir els recursos i les tècniques informàtiques per elaborar assajos culturals o relacionats amb la cultura
  • E24 - Habilitat per exposar de manera narrativa els resultats de la recerca d'acord amb els cànons crítics de cada matèria.
  • E25 - Capacitat de comunicar-se oralment en el mateix idioma i en idiomes estrangers utilitzant terminologia i tècniques acceptades en el marc cultural de cadascun
  • E26 - Capacitat per llegir i escriure textos o documents originals en lamateixa llengua i en d'altres, així com per transcriure, resumir i catalogar informació de manera pertinent
  • E28 - Habilitat per organitzar informació cultural complexa de manera coherent des d'enfocaments puntuals
  • G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
  • G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • G03 - Capacitat de crítica i autocrítica.
  • G05 - Capacitat de treball autònom, d'organització i planificació
  • G08 - Capacitat d'investigació
  • G10 - Destresa en l'ús de les TIC, organització i gestió de la informació
  • E33 - Capacitat per relacionar conceptes relatius al patrimoni, el territori i la identitat cultural
  • E34 - Capacitat per crear recursos educatius en l'àmbit cultural
  • E35 - Habilitats bàsiques relacionades amb la gestió de recursos econòmics en organitzacions i projectes culturals
  • E36 - Incentivar/generar la dimensió cultural com a recurs en institucions, mercats, indústries, empreses
  • E38 - Coneixement dels problemes de les fonts d'informació en temes internacionals

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Ser capaç de plantejar i planificar un problema teòric. 

Ser capaç de formular i provar hipòtesi de recerca. 

Ser capaç d'establir mitjans de comprovació, verificació i demostració. 

Ser capaç d'obtenir resultats i valorar la seva aplicació.

Continguts

1. INTRODUCCIÓ A la METODOLOGIA DE LA RECERCA.

1.1 El saber científic.

1.2 El Concepte de mètode.

1.3 Models epistemològics i principals teories.

1.4 Principals etapes del treball científic.


2. TÈCNIQUES PER A la REALITZACIÓ DELS TREBALLS DE RECERCA.

2.1 Etapes del plantejament i desenvolupament del treball de recerca.

2.2 L'elecció del tema.

2.3 La consulta bibliogràfica preliminar (la piràmide del coneixement i els tipus de fonts).

2.4 Plantejament del problema (Hipòtesi).

2.5 Pla de treball.

2.6 Esquema provisional.

2.7 Organització del material de treball.

2.8 Tècniques d'anàlisis, esquemes, resums...

2.9 Pla de treball i esquema del treball de recerca (objectius, metodologia, índex, calendari-cronograma de lliuraments...)

2.10 Tractament de la bibliografia.

2.11 L'estructura del treball. Com es redacta i presenta el treball. El procés. L'ordre. Correcció i revisió contínues.

2.12 Els criteris d'avaluació.

2.13 La presentació oral.

Bibliografia i recursos

BELL, J. (2002): Cómo hacer tu primer trabajo de investigación, Barcelona: Gedisa.

BOGDAN, R. y TAYLOR, S.J. (1994): Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.

CARDOSO, CIRO F.S. (1982): Introducción al trabajo de la investigación histórica: conocimiento, método e historia, Barcelona: Crítica.

CLANCHY, J. i BALLARD, B. (2000): Cómo se hace un trabajo académico: guía para estudiantes universitarios, Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

COROMINA, E., CASACUBERTA, X. i QUINTANA, D. (2000): El treball de recerca: procès d’elaboració, memoria escrita, exposició oral i recursos, Vic: Eumo.

DELGADO, J.M. y GUTIÉRREZ, J. (eds.) (1994): Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis.          

ECO, U. (1994): Cómo se hace una tesis. Técnicas y  procedimientos de investigación, estudio y escritura, Barcelona, Gedisa.

FLICK, U. (2004): Introducción a la investigación cualitativa, Madrid: Morata.

GINI, C. (1947): “Análisis cualitativo y síntesis cuantitativa en las ciencias sociales”, en Revista Internacional de Sociología, 18, pp. 309-334.

MUÑOZ, G. i LÓPEZ, A. (2003): Técnicas de investigación en ciencias humanas, Madrid: Dykinson.

ORNA, E. i S., G. (2001): Cómo usar la información en trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa.

ORTIZ, F. G. i GARCÍA, M. del Pilar (2008): Metodología de la investigación: el proceso y sus técnicas, México DF: Limusa.

QUESADA, J. (1987): Redacción y presentación del trabajo intelectual: tesinas, tesis doctorales, proyectos, memorias, monografías, Madrid: Paraninfo.

QUIVY, R. i CAMPENHOUDT, L. (1997): Manual de recerca en Ciències Socials, Barcelona: Herder.

-ROBLES SASTRE, E. (2002); Metodología e investigación. Contenidos y formas. UGJC.

SIERRA BRAVO, R. (1994): Tesis doctorales y trabajos de investigación científica, Madrid: Paraninfo.

THUILLIER, Guy I TULARD, Jean (1989): Cómo preparar un trabajo de historia: métodos y técnicas, Barcelona: Oikos-tau.

WALKER, Melissa (2000): Cómo escribir trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa.

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:

  • E1 22/05/2015 10:00h a506
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00