Assignatura

Sessió Clínica. Planificació del Tractament

  • codi 09802
  • curs 3
  • període Anual
  • tipus OB
  • credits 3

Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: castellà

Professorat

Presentació

L'odontologia restauradora inclou tots aquells tractaments que tenen com a objectiu la rehabilitació oral del pacient tant a nivell funcional com estètic. Per això, en l'assignatura planificació de tractament es presenten casos clínics en què han intervingut diferents àrees de l'odontologia, especialment endodòncia i estètica dental. L'objectiu és oferir a l'alumne un idea global de tots els passos que s'han de realitzar per assolir un correcte diagnòstic, i un posterior tractament satisfactori.

Requisits previs

Ningu

Objectius

Comprendre tots els passos per arribar a un diagnòstic de certesa, i establir el tractament més adequat en cada situació. Adquirir formació i habilitat en l'exposició oral mitjançant la presentació de casos clínics per part dels alumnes. Comprendre els conceptes del diagnòstic pop-periapical. Conèixer les característiques d'un somriure estètica. Saber planificar un tractament restaurador i determinar el seu grau de dificultat.

Competències / Resultats d’aprenentatge de la titulació

Els estudiants han de saber expressar i raonar les seves conclusions davant de públics especialitzats i no especialitzats de manera clara i sense ambigüitats. Capacitat d'autoaprenentatge en el desenvolupament de noves tècniques instrumentals, en l'adquisició de nous conceptes científics, i en la recerca de nova informació científica. Capacitat d'argumentar i defensar idees científiques pròpies així com escoltar, analitzar, valorar i donar resposta a les idees d'una altra persona. Adquirir habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant de manera autodirigida i autònoma. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees en un context d'investigació. Aplicar els coneixements adquirits, i desenvolupar la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi. Comunicar les conclusions, els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats. Ser capaç d'aplicar les tècniques diagnòstiques adequades i interpretar correctament els resultats que es derivin d'elles. Habilitat per integrar els nous coneixements adquirits a través de la investigació i de l'estudi, i fer front a la complexitat. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi. Realitzar una correcta anàlisi i diagnòstic tenint en compte factors multidisciplinars de l'aparell masticatori. Tenir autonomia en el desenvolupament i aplicació de les noves tecnologies en odontologia restauradora i en la recerca de nova informació científica, i adquirir l'habilitat d'avaluar i realitzar els projectes d'investigació. Ser capaç d'exercir com a professional clínic i / o investigador en el camp de l'odontologia restauradora estètica, actuant com un veritable especialista o expert en la matèria; sabent diagnosticar, tractar, prevenir i investigar els trastorns pulpoperiapicales i estar al dia en els avenços diagnòstics i terapèutics que vagin sorgint en el transcurs de la seva vida professional. Adquirir l'habilitat de realitzar tractaments endodòntics i restauracions dentals sobre mucoses en pacients que presenten destrucció dels teixits durs de la dent i / o patologia pulpoperiapical, de forma multidisciplinària. Ser capaç de realitzar presentacions públiques sobre casos clínics propis justificant-basant-se en la literatura científica, fent servir correctament la terminologia científica relacionada amb les patologies dentals. Adquirir els criteris científics per triar el tipus de material per a realitzar tractaments restauradors depenent del cas, així com saber actualitzar constantment els seus coneixements en biomaterials dentals usats en l'àmbit de l'endodòncia i restauracions, coneixent la seva manipulació, propietats, indicacions, biocompatibilidades i toxicitat. Ser capaç de buscar, organitzar i analitzar, amb esperit crític, utilitzant fonts d'informació biomèdica, la literatura científica sobre temes relacionats amb odontologia restauradora per poder seguir el seu procés de formació continuada de forma autodirigida i autònoma. Reconèixer i interpretar les imatges i les tècniques diagnòstiques especialitzades que tinguin rellevància en el diagnòstic de patologies dentals. Tenir autonomia per realitzar les anamnesi i les exploracions orals als pacients amb patologies dentals emplenant la història clínica i el seu curs clínic amb llenguatge i terminologia científica adequada a un professional de la endodòncia. Ser capaç de diagnosticar i prevenir les patologies dentals i estar al dia en els avenços diagnòstics i terapèutics que vagin sorgint en el transcurs de la seva vida professional.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

S'espera que l'alumne adquireixi els següents resultats d'aprenentatge: Conèixer la relació de l'endodòncia amb l'odontologia restauradora. Comprendre el paper del endodoncista dins d'un equip interdisciplinari. Conèixer els principis bàsics de l'estètica amb implants. Conèixer els principis bàsics del pla de tractament en casos de rehabilitació dental.

Continguts

Patologia pulpo periapical. Tècniques clíniques en endodòncia. Diagnòstic estètic Pla de tractament estètic i restaurador. Gestió del pacient amb edentulisme parcial. Reconstrucció de la dent endodoncia. Tota l'agenda que es concedeix fins a aquest moment per l'estudiant en els seminaris.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula

El estudiant presentarà als professors i companys un cas que pertany a l'àrea d'odontologia restauradora. L'estudiant haurà de justificar i defensar les decisions preses sobre la base de la literatura de les preguntes que li realitzen els professors o companys.   Els requisits per a les presentacions de casos són:   1.Casos d'alta complexitat en endodòncia que posa a prova la competència diagnòstica i terapèutica d'un expert en endodòncia.   2. Casos inusuals en el diagnòstic o pla de tractament.   Tots els casos s'han de presentar d'una manera lògica i ordenada. La presentació del cas ha de permetre al alumne expressar els seus pensaments sobre els procediments duts a terme, la comprensió de la planificació del tractament i l'ús de la literatura per documentar i defensar els seus coneixements en endodòncia.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula

Avaluació de les exposicions i defensa del cas per part de l'alumne.

Bibliografia i recursos

Les referències utilitzades en cada presentació del cas es basaran en els seminaris de la literatura. L'estudiant també aprofundirà amb nous articles relacionats amb el tema.
  © 2024 Universitat Internacional de Catalunya | Contacta'ns | Privacitat i Protecció de dades | Propietat intel·lectual
  Campus Barcelona. Tel.: 93 254 18 00 | Campus Sant Cugat. Tel.: 93 504 20 00