Universitat Internacional de Catalunya
Tècniques Específiques de Fisioteràpia Aplicada a l'esport
Altres llengües d'impartició: castellà,
Professorat
Titular de l'assignatura
Presentació
L'assignatura de Tècniques específiques de fisioteràpia aplicades a l’esport pretén donar al futur fisioterapeuta les bases teòriques i pràctiques de dues de les principals tècniques utilitzades en l’àmbit esportiu.
Massatge esportiu
El massatge aplicat en l'esport té unes característiques pròpies d'intensitat, ritme i profunditat en funció de la fase d'entrenament o competició i de la seva finalitat, ja sigui la prevenció, la recuperació de l'esforç, el tractament de lesions o la competició.
Embenats funcionals
Les diferents tècniques d'embenatge funcional són una eina imprescindible en el desenvolupament de la tasca del fisioterapeuta. L'aprenentatge d'aquesta tècnica obre un ventall de possibilitats en l'enfocament preventiu i terapèutic en els esportistes.
Requisits previs
No s’estableixen.
Objectius
Massatge esportiu
- Donar a conèixer a l'alumne les diferents tècniques de massatge i aprofundir en la palpació i localització dels músculs, amb l'objectiu de reconèixer, avaluar i aplicar la tècnica més adient segons la necessitat del moment.
- Aprendre a dosificar paràmetres com velocitat, intensitat i profunditat de la tècnica.
- Relacionar el massatge amb altres intervencions que es poden aplicar per assolir el nostre objectiu terapèutic.
Embenats funcionals
- Introduir les bases teòriques que fonamenten les tècniques d'embenats funcionals.
- Adquirir les habilitats necessàries per manipular correctament el material.
- Proporcionar el criteri per l’aplicació de l’embenat adequat a la situació del pacient esportista.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
- 09 - Demostrar un raonament crític.
- 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
- 37.4 - ajustar-se als límits de la seva competència professional a l'atenció a la salut
- 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
- 47 - Ésser capaç de valorar l'estat funcional del pacient/usuari, tenint en compte els aspectes físics, psicològics i socials.
- 51 - Ésser capaç d'avaluar l'evolució dels resultats obtinguts amb el tractament de fisioteràpia amb relació als objectius marcats i als criteris de resultats establerts.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L'estudiant coneix, comprèn i aplica els principis fonamentals de l'especialitat clínica.
Continguts
Massatge esportiu
1. Bases teòriques del massatge aplicat a l'esport.
2. L'esportista sa. Mesures per la preparació a l'esforç. Massatge d'escalfament.
3. L'esportista sa. Mesures de recuperació de l'esforç. Massatge en la restitució primària.
4. L'esportista sa. Mesures de recuperació de l'esforç. Massatge en la restitució secundària.
5. L'esportista lesionat. Principals lesions dels teixits tous. Aplicacions del massatge terapèutic.
6. L'esportista lesionat. Introducció al massatge transvers profund (cyriax).
Embenats funcionals
1. Bases teòriques dels embenats funcionals aplicats a l'esport.
2. Embenats funcionals en les extremitats superiors.
3. Embenats funcionals en les extremitats inferiors.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
METODOLOGIA I ACTIVITATS FORMATIVES
Matèria 7. Optatives d'especialització |
CT |
0,8 |
LM, MC |
1,2,30.1,37.4, 43,53 |
S T-P |
2,8 |
LM, REP,AC |
9,47,49,50,51 |
|
AAP |
1,8 |
CA |
10,15,29.1, |
|
EI |
3,6 |
|
43,53. |
En els seminaris teoricopràctics el professor realitzarà l'explicació teòrica. Posteriorment el professor realitzarà la corresponent demostració pràctica. Els alumnes disposen del temps habilitat per practicar les maniobres indicades pel professor.
NORMATIVA RELATIVA A LES ASSIGNATURES TEÒRIC-PRÀCTIQUES
Bàsica de procediments
- És imprescindible pel correcte desenvolupament de les classes la puntualitat a l'inici i a la fi dels seminaris.
- L'alumne haurà d'assistir a classe amb la indumentària adequada: xandall de la UIC.
- És necessari que al finalitzar la classe l'alumne col·labori en restablir l'ordre correcte del gimnàs: col·locació correcta de les cadires, banquetes, coixins, rulls, màrfegues... Hem de tenir en compte que els gimnasos són espais comuns per als diferents cursos de Grau, cursos de Postgrau i altres situacions en les quals siguin requerits per la Universitat. A més és necessari integrar uns hàbits d'ordre imprescindibles per al treball en equip. Si el professor es troba amb l'incompliment d'aquesta norma ho haurà de comunicar al seu coordinador de mòdul.
En relació a l'activitat docent
Pel que fa al desenvolupament de l'activitat docent als gimnasos, s'haurà de tenir en compte que els seminaris pràctics contenen activitats didàctiques consistents en l'aplicació de tècniques, que sota la supervisió del professor, realitzaran els alumnes entre ells, per parelles. Això requerirà sovint que es deixi al descobert determinades zones del cos. Aquests fets poden comportar situacions incòmodes o que fereixin la sensibilitat o el sentit del pudor dels estudiants, així com comentaris o interpretacions que, fora de l'ambient professional o en l'àmbit familiar, podrien derivar negativament èticament o moralment.
Per aquesta raó, s'estableixen les següents normes, l'acompliment de les quals serà responsabilitat del professor:
- Els alumnes hauran de ser informats pel que fa a la indumentària necessària per a realitzar els seminaris pràctics (bikini, pantaló curt...).
- No es permet en cap circumstància canviar-se en els gimnasos.
- L'alumne podrà desprendre's de la peça de roba exclusivament necessària per a la realització de l'activitat pràctica, únicament durant el temps de durada d'aquesta. Si abans, durant o després de la mateixa, es produeix una explicació teòrica, s'haurà de portar l'uniforme o xandall.
- Serà necessari inculcar una mentalitat professional relacionada amb el respecte a la intimitat i valors del pacient (estudiant) a qui atenen, tallant convenientment qualsevol tipus de broma, comentari despectiu o banalització sobre el tema.
Totes aquestes mesures tenen com a objectiu final que els gimnasos esdevinguin espais dinàmics i organitzats, facilitant l'activitat dels docents i el correcte ús dels mateixos per part dels alumnes.
Normativa d'assistència
Les assignatures del Grau de Fisioteràpia que presenten continguts teòric-pràctics tenen com a objectiu principal l'adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionades directament amb l'exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l'estructura d'aquestes classes, en grups reduïts amb la supervisió directa i contínua del professor de l'assignatura. Per això, l'assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per assegurar l'adquisició d'aquestes competències. Sobre la base de l'exposat, les faltes d'assistència només es podran produir de manera excepcional estant motivades per causes majors i, en qualsevol circumstància, si les mateixes superen el 30% de la càrrega formativa, obligaran a l'alumne a tornar a realitzar la matrícula d'aquesta assignatura en el següent curs acadèmic, sense existir la possibilitat d'examinar-se en la segona convocatòria. Les conseqüències derivades del no compliment d'aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius directament relacionats amb el procés de matriculació (solapaments i/o incompatibilitats acadèmiques), i amb la previsió temporal corresponent per a la finalització dels estudis del Grau.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'assignatura està constituïda per dos blocs temàtics: massatge de l'esport i embenats funcionals. Tots dos blocs hauran de ser aprovats independentment amb una nota mínima de 5 perquè puguin fer mitja. El valor de cada bloc és del 50% de la nota final de l'assignatura.
Els criteris d'avaluació en la primera i segona convocatòria són:
Massatge esportiu
La nota obtinguda serà la resultant de la mitjana realitzada entre:
- L'avaluació PRÀCTICA tindrà un valor del 60%.
- L'avaluació TEÒRICA tindrà un valor del 40%.
És necessari obtenir com a mínim una nota de 5 en l'avaluació pràctica i una nota de 5 en l'avaluació escrita perquè es pugui fer mitjana.
En la segona convocatòria l'avaluació constarà d'una prova pràctica o teòrica en funció del bloc que s'hagi suspès.
Embenats funcionals
La nota obtinguda serà la resultant de la mitjana realitzada entre:
- L'avaluació pràctica, que tindrà un valor del 60%.
- L'avaluació teórica, que tindrà un valor del 40%.
És necessari obtenir com a mínim una nota de 5 en la part pràctica i una nota de 5 en la part teòrica perquè es pugui fer mitjana.
En la segona convocatòria l'avaluació constarà d'una prova teòrica o una prova pràctica, en funció de la part suspesa en la primera convocatòria.
Normativa d’assistència vinculada a l'avaluació
Els examens teòrics i pràctics d'ambdós seminaris es realitzaran l'últim dia de classe, segons calendari anual.
L'assistència a l'assignatura és obligatòria en el 70% de les hores, en cadascun dels blocs que la conformen:
- Massatge esportiu.
- Embenats funcionals.
En cas d'incompliment d'aquesta normativa en qualsevol dels 2 blocs, l'alumne haurà de presentar-se a la segona convocatòria.
Bibliografia i recursos
MASSATGE DE L'ESPORT
Bibliografia bàsica
- Einsingbach, T., Klümper, A. Biedermann, L. Fisioterapia y rehabilitación en el deporte. Barcelona: Scriba, S.A. 1989.
- Tixa, Serge. Atlas de Anatomía palpatoria de la extremidad inferior. Barcelona: Masson, S.A. 1999.
- Tixa, Serge. Atlas de Anatomía palpatoria del cuello, tronco y extremidad superior. Barcelona: Masson, S.A. 2000.
- Vazquez Gallego, J. El Masaje Terapeutico. Madrid: Mandala, 1991.
Bibliografia complementària
- Vazquez Gallego, J. Jáuregui Crespo, A. El Masaje Transverso profundo. Madrid: Mandala, 1994.
EMBENATS FUNCIONALS
Bibliografia bàsica
- Neiger H. Los vendajes funcionales. Aplicaciones en traumatología del deporte y en reeducación. Barcelona: Masson; 1990.
- Kazemi Bayhashemi A. Modificación de la biomecánica a través de los vendajes funcionales. Guadalajara: Gráficas Minaya; 1997.
- Fernández de Sousa-Dias P. Manual de vendaje funcional: tobillo y pie. Barcelona: Smith&Nephew; 2003.
- MacDonald R. Taping techniques. Principles and practice. Butterworth Heinemann; 2004.
- Bové T. El vendaje funcional. Elsevier; 2005.
- Hewetson T. et al. An illustrated guide to taping techniques. Principles and practice. Mosby Elsevier; 2010
Bibliografia complementària
- O.Rouillon. LeStrapping. Ed Vigot. 1987.
- Arnheim D. Medicina Deportiva. Fisioterapia y entrenamiento atlético. (3 libros). Ed.Mosby-Doyma ; 1995.
- Miralles R. Biomecánica clínica del aparato locomotor. Masson; 1998
- Txema Aguirre, María Achalandabaso. Kinesiology tape manual. Ed. Biocorp Europa 2009.
Període d'avaluació
- E1 16/01/2025 I3 12:00h
- E2 07/07/2025 G1 08:00h