Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Gestió de la Indústria Audiovisual

Gestió de la Indústria Audiovisual
3
11595
1
Tercer trimestre
OB
Llengua d'impartició principal: anglès

Professorat

Presentació

El sector audiovisual proporciona eines i estratègies de comunicació entre institucions culturals i les seves audiències. Però, naturalment, els productes audiovisuals en si mateixos són expressions de valors culturals i creen els seus propis discursos complexos i de llarg abast. A més de ser només "eines", els productes audiovisuals són avui dia elements intrínsecs de la cultura, ja sigui com expressió de les característiques culturals dels països / regions / persones; o com la representació més òbvia d’una "cultura globalitzada" que reflecteix les xarxes d’intercanvi global de l’economia creativa.

Per tant, volem destacar una perspectiva crucial sobre el sector audiovisual: el sector audiovisual com a entorn de treball per l’administrador cultural; com a mediador entre la "gran audiència" o segments d’audiència i institucions culturals; i com a font de productes culturals i discursos culturals propis.

Comprendrem les característiques dels processos creatius en el sector audiovisual. Comprendre i apreciar els desafiaments del procés creatiu ens ajudarà a desenvolupar les habilitats necessàries per a comunicar-nos entre l’art i les empreses. Pel sector audiovisual, això sempre ha estat un acte d’equilibri enganyós, donat que el seu fonament tecnològic sempre ha portat a una connexió molt estreta entre l’art, la creativitat i els interessos comercials.

A més a més, proporcionarem una descripció general de diferents gèneres i en quina mesura aquestes formes d’art específiques o estratègies de comunicació són el resultat de condicions de treball específiques, així com d’estructures econòmiques i de finançament.

Finalment, oferirem una visió general de les estructures bàsiques en el sector audiovisual. ¿Com es veu el marc d’aquests processos creatius i diverses expressions artístiques? ¿Com es

gestionen les empreses de mitjans de comunicació, els conglomerats de mitjans mundials, els organismes de radiodifusió, etc., i en quina mesura reflecteixen els canvis estructurals de l’economia, les estratègies de finançament i la pràctica cultural? 

Objectius

• Comprendre com utilitzar les habilitats dels gestors culturals en el context del sector audiovisual
• Comprendre els desafiaments específics del procés creatiu en l'entorn *AV
• Coneixement bàsic de les estructures comercials dels mitjans audiovisuals a nivell nacional i mundial
• Coneixement bàsic dels principals formats i gèneres
• Coneixement bàsic dels processos i procediments de treball en l'entorn *AV: des de la primera idea fins al projecte final
• Coneixement de les diferents estructures de finançament del sector audiovisual
• Coneixement de l'impacte social de les tecnologies informatives

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB10 - Tenir les habilitats d’aprenentatge que els permetin continuar estudiant d’una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.
  • CB9 - Comunicar les conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
  • CE1 - Identificar i utilitzar les principals eines i mètodes de gestió econòmica aplicables en les diferents organitzacions culturals en funció de la missió que tinguin (pública, sense ànim de lucre o de lucre).
  • CE3 - Identificar, analitzar, dissenyar, planificar i avaluar polítiques culturals, així com reconèixer el paper dels agents que intervenen en l'acció cultural d'un entorn específic i els instruments de planificació d'aquestes polítiques culturals.
  • CE7 - Analitzar, aplicar i avaluar les estratègies de màrqueting en els diferents sectors, institucions i projectes culturals i organitzar una estratègia de comunicació bàsica per a una institució o projecte cultural.
  • CE8 - Identificar les estructures de negoci de les indústries culturals creatives, de les arts visuals i del patrimoni cultural a escala nacional i mundial i manejar els processos i procediments de treball implicats en la seva creació, programació, gestió i producció.
  • CG1 - Analitzar i interpretar entorns socials i culturals per identificar necessitats, oportunitats, febleses, fortaleses.
  • CG3 - Buscar i/o administrar els recursos econòmics en el marc d'una institució, una empresa, o bé en un programa, projecte o servei cultural.
  • CG5 - Actuar de manera responsable treballar amb qualitat, rigor, eficiència al servei de la societat.
  • CG6 - Demostrar capacitat d'obertura i flexibilitat en atendre la diversitat cultural i social de l'entorn
  • CG7 - Saber aplicar i adaptar-se a les noves tecnologies en el procés de gestió, producció i difusió de la cultura.
  • CT1 - Dissenyar, dirigir, produir i avaluar projectes, programes, estratègies, polítiques o accions culturals en els quals estan implicats perfils variats de professionals, agents i institucions.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'aprenentatge s'organitzarà en:

  • Conferències: sessions plenàries on s'explicarà el contingut de l'assignatura. Això sempre tindrà la forma d'una discussió oberta. Els estudiants estan convidats a fer preguntes i expressar els seus dubtes durant la sessió.
  • Tasques en classe: sessions de seminari per fer exercicis basats en el contingut del que parlem anteriorment.
  • Reunions: en els seminaris, per supervisar totes les tasques (tant individuals com grupals).
  • Tasques a casa: preparació de les presentacions finals basades en el contingut de l'assignatura.
  • Excursions: són possibles excursions a institucions a Barcelona o properes. En quina mesura això s'integrarà en el cronograma del curs es comunicarà als estudiants a temps.

Bibliografia i recursos

BENNETT, Bruce; Furstenau, Marc; Mackenzie, Adrian (edit), (2008), “Cinema and technology”, Palgrave MacMillan

 

BORDWELL, David; THOMSON, Kristin, (1994), “Film History – An Introduction”, McGraw-Hill

 

DE VALCK, Marijke, (2007),“Film Festivals”, Amsterdam University Press

 

DEBRETT, Mark, (2010), “Reinventing Public Service Television for the digital future”, The University of Chicago Press

 

DRAU, J., SANCHEZ, L. (eds), (2008), “Industrias de la communicación

FLIBBERT, Andrew, (2007), “Commerce in Culture – States and Markets in the World Film Trade”, Palgrave MacMillan

 

FRANCÉS I DOMÈNEC, Miquel, (2009), “Hacia un nuevo modelo televisivo”

 

HONTHANER, (2010), The complete Film Production Handbook, Elsevier

 

KAHANA, J., (2016), The Documentary Film Reader, Oxford University Press

 

KERRIGAN, Fiona, (2010), “Film Marketing”, Butterworth

 

KERRIGAN, S., (2016), Reconceptualizing Creative Documentary Practices, in McIntyre, P.,

 

LEE, J., Gillen, A., (2018), EPUB, Producer´s Business Handbook, Routledge

 

LEVISON, L., (2022), Filmmakers and Financing, Routledge

 

LIGHT HONTHANER, (2010) “The complete Film production handbook”, Elsevier INC

 

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean (2009), “La Pantalla Global”

 

LONG, Spinak, (2014), Producing the Self: The Film Producer’s Labour and Professional Identity in the UK Creative Economy, in Spicer, McKenna, Meir, Beyond the Bottom Line: The Producer in Film and Television Studies, Bloomsbury

 

LYONS, J., (2014) The American Independent Producer and the Film Value Chain, in Spicer,

 

MCKENNA, Meir, Beyond the Bottom Line: The Producer in Film and Television Studies, Bloomsbury

 

MARZAL FELICI, JAVIER (eds), (2008), “Teoría y técnica de la producción”

 

MCLANES, B., (2012),  A new History of Documentary Film, Continuum

 

MONACO, James (2009) “How to read a film”, Oxford University Press

 

MURRAY, Emma/WILSON, Charlie, (2011) “How to succeed as a Freelancer in Publishing”, howtobooks

 

RABIGER, M., Hermann, C. (2020), Directing the Documentary, Routledge

 

RICHIE, J., et al. (2022), An Introduction to Film and TV Production, Routledge

 

RUSCH, Kristine Kathryn, (2010) “The Freelancer Survival Guide”, WMG Publishing

 

SEDGWICK, John; POKORNY, Michael (edit), (2005), “An economic history of film”, Routledge

 

SEGER, L., (2019), EPUB, The Collaborative Art of Filmmaking, Routledge

 

STONE, N., (2023), EPUB, How Documentaries went mainstream, Oxford University Press

 

TOWNSE, R., (2010), A Textbook of Cultural Economics, Cambridge University Press

 

VILCHES, Lorenzo (coord), (2009), “Mercados globales, historias nacionales”

 

VOGEL, H., (2020), Entertainment Industry Economics, Cambridge University Press

 

MONACO, James (2009) “How to read a film”, Oxford University Press

 

OECD publishing, (2008), “Remaking the movies - DIGITAL CONTENT AND THE EVOLUTION OF THE FILM AND VIDEO INDUSTRIES”

 

SEDGWICK, John; POKORNY, Michael (edit), (2005), “An economic history of film”, Routledge

 

VILCHES, Lorenzo (coord), (2009), “Mercados globales, historias nacionales”