Universitat Internacional de Catalunya
Publicitat i Relacions Públiques
Professorat
L'alumne podrà sol·licitar per correu electrònic totes les tutories que desitgi per resoldre dubtes acadèmics. Les cites es concediran en la setmana següent a la petició per escrit.
Presentació
Aquesta assignatura pretén donar un coneixement general i introductori al món de la publicitat i les relacions públiques, des de la introducció al concepte fins a les estratègies aplicades en les seves últimes tendències.
Requisits previs
No s'exigeixen requisits previs.
Objectius
- Entendre els principis conceptuals sobre els quals es configura les disciplines de relacions públiques i publicitat.
- Facilitar l'aprenentatge dels fonaments de la comunicació publicitària i la seva relació amb les diferents àrees de l'comunicació.
- Conèixer les eines de comunicació corporativa i comercial.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat d'adaptació a circumstàncies variables
- 02 - Capacitat de comprensió, acceptació de critiques i correcció d'errors
- 03 - Capacitat per administrar i gestionar recursos humans i tècnics
- 04 - Capacitat per treballar en equip i autònomament
- 05 - Capacitat per organitzar temps i espai
- 06 - Capacitat de desenvolupar rigor acadèmic, responsabilitat, ètica i professionalitat
- 07 - Capacitat per aplicar la deontologia i el respecte pel gremi audiovisual
- 08 - Capacitat d'anàlisi crítica, síntesi, concreció i abstracció
- 09 - Capacitat per objectivar i quantificar i interpretar (dades, estadístiques )
- 10 - Capacitat per afrontar dificultats i resoldre problemes
- 11 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 12 - Capacitat de complir amb els terminis previstos, desenvolupar la puntualitat i el respecte pels recursos humans, tècnics i material
- 13 - Capacitat de crear comunicació oral i escrita
- 14 - Coneixement i domini de la retòrica i oratòria per comunicar idees pròpies
- 15 - Coneixement i domini de l'expressió corporal i la tècnica de locució
- 16 - Capacitat de fer servir, analitzar i reflexionar sobre continguts
- 19 - Capacitat de documentació informativa
- 20 - Coneixement i domini bibliogràfic mediàtic
- 21 - Coneixement i domini de la cultura digital
- 23 - Capacitat de prioritzar els esdeveniments noticiables i contrastar la informació
- 24 - Capacitat de planificació i organització de projectes a curt i llarg termini
- 25 - Capacitat de potenciar al màxim el desenvolupament creatiu
- 26 - Capacitat de desenvolupar sentit del gust i la perfecció en l'acabat final i estètica dels projectes
- 27 - Capacitat d'adaptació als diferents públics i mercats audiovisuals
- 28 - Coneixement i domini dels principals conceptes econòmics
- 29 - Capacitat de pressupostar projectes de diferents magnituds
- 31 - Capacitat de comprendre els sistemes de finançament dels grups i empreses de comunicació
- 42 - Capacitat de distingir, analitzar, i dominar els diferents gèneres i formats televisius, cinematogràfics, i radiofònics
- 44 - Capacitat per adaptar-se als nous formats audiovisuals
- 50 - Capacitat per adaptar-se, entendre i aplicar les possibilitats expressives de les noves tecnologies i els seus canvis futurs
- 51 - Coneixement i domini del funcionament de la Comunicació Corporativa i Institucional
- 52 - Capacitat d'aplicar els coneixements i tècniques audiovisuals amb finalitats comercials en qualsevol de les seves formes
- 53 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
- 54 - Capacitat de fer us amb habilitat la bibliografia, terminologia i estructures lingüístiques de la llengua anglesa relacionades amb l'àmbit de la Comunicació.
Continguts
A) Publicitat:
1. Noves tendències en Publicitat
2. Concepte de Publicitat
3. Psicologia i Sociologia de la Publicitat
4. Creativitat Publicitària
5. Ètica publicitària
6. Mitjans publicitaris
B) Relacions Públiques:
1. Concepte de relacions públiques
2. Estratègia de comunicació
3. Programes de comunicació
4. Principals tècniques
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
Coaching: Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0,2 |
Focused praxis: Lliurament periòdic i individual d'exercicis per aprendre la teoria a través de la pràctica. Cada exercici anirà destinat a adquirir coneixements molt definits i adaptats a la persona concreta així com a esmenar llacunes particulars. seminaris: aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1,0 |
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. | 0,6 |
E-learning: Es facilitarà l'aprenentatge no presencial fonamentat en les TIC. | 0,2 |
Taller: espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 0,6 |
Labs: grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). | 0,6 |
Classes magistrals: a les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2,0 |
Aprenentatge entre iguals: Amb aquesta activitat es pretén que els alumnes guanyin capacitat d'anàlisi i capacitat crítica Una manera d'aconseguir-ho és corregir exercicis, productes, etc. dels seus propis companys. Cada estudiant obtindrà una doble avaluació: com a receptor i com a transmissor de coneixement crític. | 0,8 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Els alumnes que estiguin en 1ª i 2ª convocatòria seguiran aquest sistema d'avaluació:
60% Examen final.
30% Exercicis pràctics.
10% Exposició del treball i participació a classe
(Cal aprovar l'examen final per poder fer la mitjana. Les dues parts de la asignatura han d'arribar a un minim de 4.0)
Els alumnes que estiguin en 3a, 4a i 5è convocatòria seguiran aquest sistema d'avaluació:
100% examen final.
En l'avaluació, s'observarà rigorosament la normativa de la facultat en relació amb les faltes d'ortografia i el plagi.
Bibliografia i recursos
BEL, J. I. (coord., 2004). Comunicar para crear valor. Eunsa: Pamplona.
GRUNIG, J. E. (ed., 2000), Excellence in Public Relations and Communication Management, Routledge: New York. Cap. 3, 4 y 5.
MARTÍN MARTÍN, F. (2003). Comunicación Empresarial e Institucional. Edit. Universitas: Madrid.
MEDINA, A. (2019). Introducción a la publicidad. Ediciones Pirámide: Madrid.
MENDIZ, A. (2013). Teoría de la Publicidad, Pasión por los libros: Valencia.
MENDIZ, A. (2007). Nuevas Formas Publicitarias, SPICUM: Málaga.
MORA, J.M. (2009), Diez ensayos de comunicación institucional, Eunsa: Pamplona.
PALAU, G. (2003), Gabinets de comunicació. Pórtic: Barcelona.
POZO, M. del (2000). Gestión de la comunicación interna en las organizaciones. Casos de empresa. Eunsa. Pamplona.
SOTELO, C. (2001). Introducción a la comunicación institucional. Ariel: Barcelona.
XIFRA, J. (2007), Tècniques de les relacions Púliques, UOC: Barcelona.