Universitat Internacional de Catalunya
Història i Teoria de la Publicitat i de les Relacions Públiques
Professorat
Presentació
La Publicitat no està patint una època de canvis, sinó un canvi d'època. Les noves tecnologies, les xarxes socials o l'extensió d'Internet, entre altres canvis, estan portant a un nou cicle de comunicació en la humanitat. La individualització i la interactivitat seran dues premisses que es trobaran els publicitaris i que hauran de ser capaços de gestionar. En l'assignatura es fa un recorregut de l'evolució de la publicitat, des de les primeres manifestacions publicitàries fins a les noves tendències actuals per tal de reflexionar sobre el desenvolupament d'aquest fenomen així com conèixer els seus principis bàsics.
D'altra banda, la funció de Relacions Públiques ha experimentat un gran creixement en els últims anys tant en el sector públic com en el sector privat. En aquests moments s'estima que hi ha uns tres milons de persones al món que es dediquen professionalment al camp de les Relacions Públiques però, en què consisteix exactament la professió de relacions públiques? Es tracta d'una pregunta que no sempre es respon bé ja que hi ha una gran diversitat de termes per referir-se a aquest camp d'activitat. Nocions com a propaganda, publicity, assumptes públics, publicitat institucional, comunicació organitzacional i comunicació corporativa, entre d'altres, han tractat d'explicar l'objecte i fins de les Relacions Públiques. El que és evident és que es tracta d'una professió en auge, però amb un nivell de desenvolupament molt diferent entre els diferents països.
Requisits previs
No hi ha requisits previs
Objectius
1. Formar l'alumne sobre l'evolució històrica d'aquesta professió.
2. Delimitar els conceptes de Relacions Públiques i de Publicitat.
3. Definir els fonaments teòrics sobre els quals se sustenten aquestes dues disciplines perquè l'alumne comprengui les principals qüestions de la teoria de les Relacions Públiques i de la Publicitat.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 13 - Capacitat de lectura
- 14 - Capacitat d'anàlisi
- 15 - Capacitat de síntesi
- 19 - Capacitat ade memorització
- 20 - Capacitat de concreció
- 21 - Capacitat d'abstracció
- 27 - Capacitat per contextualitzar fets històrics del món i de l'Espanya contemporània
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Conèixer l'evolució històrica de la Publicitat i les Relacions Públiques.
Entendre el desenvolupament teòric i pràctic del fenomen publicitari i de les relacions públiques.
Reflexionar sobre la correcta realització de l'activitat publicitària i de les relacions públiques segons criteris del bon fer professional.
Continguts
Tema 1: Introducció i conceptes bàsics de la comunicació publicitària Tema 2: Història de la Publicitat Tema 3: La publicitat avui: evolució i tendències en publicitat Tema 4: Història de les Relacions Públiques Tema 5: Les relacions públiques a Espanya Tema 6: Teoria de les Relacions Públiques En cas de no haver pogut assistir a classe, és responsabilitat de l'estudiant recuperar els continguts explicats a través dels companys.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 0.5 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 0.5 |
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 1.2 |
Laboratori. Grups de treball en els quals es combina la teoria i la pràctica. En ells l'objectiu no consisteix tant a exercitar tècniques ja conegudes, sinó a fer avançar tant la teoria com la tècnica. Els labs culminaran també en un producte professional o semiprofessional, si bé aquesta vegada de caràcter necessàriament innovador (resultat de la combinació de reflexions o lectures innovadores dels mitjans i la realitat social). | 0.8 |
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2.5 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Els alumnes que estan en 1a i 2a convocatòries seguiran el sistema d'avaluació següent: 80% examen final. L'examen es fa durant el període d'exàmens, segons el calendari establert. L'examen final conté dues parts: publicitat i relacions públiques. Cada part suposa el 50% de la nota de lexamen. Es farà les mitges entre les dues parts. És important puntualitzar que quan una part estigui suspesa, es podrà fer la mitjana per obtenir l'aprovat sempre que en aquesta part suspesa la qualificació sigui 4 o superior a 4, és a dir, no es farà la mitjana quan una part estigui suspesa per sota del 4. No obstant això, en cas que l'estudiant hagi suspès una part per faltes d'ortografia i hagi obtingut en aquesta part una nota inferior al 4, es farà la mitjana de les dues parts podent arribar a l'aprovat si així s'obté en fer la mitjana, ja que el que es prioritza és el contingut. 20% exercicis pràctics: 10% pràctica Publicitat i 10% pràctica Relacions Públiques Tant per a la part pràctica com per a l'examen teòric, s'observarà rigorosament la normativa de la facultat en relació amb les faltes d'ortografia i plagi. Com que es tracta d'una única assignatura, si se suspèn en 1a convocatòria, s'hauran d'examinar de les dues parts a l'examen teòric final previst a 2a convocatòria. En canvi, a 2a convocatòria, es guardaran les notes de la part pràctica. D'altra banda, els alumnes que es presenten a 3a, 4a, 5a i 6a convocatòria seguiran el sistema d'avaluació següent: 100% Examen final escrit. L'examen es realitzarà durant el període d'exàmens segons el calendari establert i inclourà la totalitat del temari (T1-T6)). L'examen final conté dues parts: Publicitat (temes T1, T2 i T3) i Relacions Públiques (T4, T5 i T6). Cada part suposa el 50% de lassignatura. Es farà les mitges entre les dues parts. És important puntualitzar que quan una part estigui suspesa, es podrà fer la mitjana per obtenir l'aprovat sempre que en aquesta part suspesa la qualificació sigui 4 o superior a 4, és a dir, no es farà la mitjana quan una part estigui suspesa per sota del 4. No obstant això, en cas que l'estudiant hagi suspès una part per faltes d'ortografia i hagi obtingut en aquesta part una nota inferior al 4, es farà la mitjana de les dues parts podent arribar a l'aprovat si així s'obté en fer la mitjana, ja que el que es prioritza és el contingut. En aquest cas, també s‟observarà rigorosament la normativa de la facultat en relació amb les faltes d‟ortografia i el plagi. A petició de l'estudiant, no es podrà moure la data d'examen tret que hagi estat aprovat per la Junta de Centre de la Facultat.
Bibliografia i recursos
A mesura que vagi avançant l'assignatura es facilitaran uns dossiers per seguir els diferents temes. En general, es tracta d'articles que han estat publicats en les principals revistes del sector.
Lectures recomanades per la part de Publicitat:
BARNICOAT, J. (1999): Los carteles. Su historia y su lenguaje, Barcelona, Gustavo Gili.
BASSAT, L. (2013). El libro rojo de la publicidad, Debolsillo: Barcelona.
CHECA GODOY, A. (2007): Historia de la Publicidad, La Coruña, Netbiblo.
COSTA, L. (2015). Pensar és triomfar. UOC: Barcelona.
EGUIZÁBAL, R. (2011). Historia de la Publicidad. Fragua: Madrid.
GONZALEZ MARTIN, J.A. (1996): Teoría General de la Publicidad, Fondo de Cultura Económica, Madrid.
MÉNDIZ, A. (2007): Nuevas formas publicitarias: Patrocinio, Product Placement, Publicidad en Internet, Málaga, 3ª edición, SPICUM.
MÉNDIZ, A. (2013): Teoría de la Publicidad, Valencia, Ed. Pasión por los libros.
MÉNDIZ, A. (2013): Historia de la Publicidad: Fundamentos epistemológicos y perspectivas de análisis, Valencia, Ed. Pasión por los libros.
PIZARROSO, A. (1993): Historia de la Propaganda, Madrid, EUDEMA Universidad.
ROMAN, K. (2010). David Ogilvy. El rey de Madison Avenue. Gestión 2000, Barcelona.
RUSSELL, J.T. y LANE, R. (2005): Kleppner Publicidad, Prentice Hall (Pearson Educación), México D.F., 16ª ed.
SÁNCHEZ GUZMÁN, J.R. (1991): Breve historia de la Publicidad, Madrid, Ciencia 3.
TELLIS, G.J., y REDONDO, I. (2002): Estrategias de publicidad y promoción, Pearson Educación, Madrid.
VV.AA. (2021). Història de la publicitat de Catalunya. Sàpiens, Barcelona.
Lectures recomanades per la part de Relations Públiques:
GRUNIG, J.E. (ed.), Excellence in Public Relations and Communication Management, Cap. 3, 4 y 5
HEATH, R.L., COOMBS, W.T., Today's Public Relations: an introduction, Ed. Thousand Oaks, Sage, 2006 Cap. 1
MATILLA, K. (2015). Historia de la comunicación corporativa en Cataluña. Ed. UOC, Cap. 4: "Las Agencias de Comunicación Corporativa en Cataluña".
MONTERO, M. (cord.), Historia de la Publicidad y las Relaciones Públicas en España, Comunicación Social, Zamora, 2010.
MORA, J.M., 10 ensayos de comunicación institucional, Ed. Eunsa
SOTELO, C., (2001). Introducción a la comunicación Institucional, Cap. 4: "Relaciones Públicas".
NOTA: Els llibres marcats en color blau es recomanen per la part de la Història de les Relacions Públiques.