Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Intervenció Terapèutica

Intervenció Terapèutica
8
12148
1
Anual
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès,

Professorat


El professorat atendrà en horari concertat a tots els alumnes que ho sol·licitin via mail.

Presentació

Per establir un programa terapèutic que s’ajusti a les necessitats individuals de cada nen en particular, és necessari usar les eines de valoració adequades. Per això és necessari saber usar les valoracions pròpies de l’edat pediàtrica que s’utilitzen a escala internacional i identificar els resultats. Les valoracions permeten establir els objectius terapèutics a curt i mig termini i intervenir adequadament, així com: 

  • Identificar quantitativa i qualitativament la capacitat i evolució psicomotriu del nen 
  • Establir un diagnòstic fisioterapèutic del retard evolutiu, de la dinàmica motriu del nen, de la seva interacció amb l’entorn, etc. 
  • Determinar les capacitats i dèficit del potencial motriu del nen 
  • Identificar les estratègies terapèutiques que poden incidir en una millora dels objectius plantejats, sigui a curt o llarg termini. 

Donada la gran varietat de patologies que existeixen a l’etapa infantil i la gran varietat d’estratègies terapèutiques incloent ajudes posturals, ortèsiques i de mobilitat, és necessari el coneixement de cada una d’elles per adquirir l’habilitat d’aplicar-les segons els objectius formulats per cada nen en particular.

Requisits previs

No s’estableixen.

Objectius

  1. Entendre la CIF com a marc de treball per a poder maximitzar el perfil de funcionament dels nens amb diversitat funcional.
  2. Conèixer les competències de la resta de l'equip multi, inter o transdisciplinar (especialistes mèdics, terapeutes ocupacionals, logopedes, treballadors socials, educadors, psicòlegs, etc.), que permeti treballar conjuntament de manera interdisciplinària o transdisciplinar.
  3. Saber aplicar escales de la funció motora gruixuda i interpretar els resultats.
  4. Conèixer els principals paràmetres psicomotors i esquelètics, i la seva evolució des del naixement.
  5. Entendre que l'aprenentatge de les diferents habilitats en la infància es maximitza amb la pràctica en els entorns naturals.
  6. Adquirir formació sobre les principals adaptacions posturals i productes de suport que ajuden al nen amb disfunció neuromotriz a maximitzar les seves habilitats funcionals i millorar el control postural bípede i en sedestació.
  7. Adquirir habilitat en la confecció de les principals adaptacions posturals.
  8. Adquirir habilitat en per a planificar l'abordatge terapèutic i tipus d'adaptacions posturals.
  9. Conèixer la remodelació òssia acetabular per a planificar l'abordatge terapèutic i tipus de programes de bipedestació.
  10. Conèixer les indicacions i objectius de les diferents ajudes de mobilitat.
  11. Adquirir formació sobre les característiques generals del joc en la infància i principals adaptacions del joc en els nens amb discapacitat.
  12. Adquirir habilitat a l'hora de planificar els jocs i psicomotricitat en teràpia.
  13. Adquirir habilitat en el maneig terapèutic del nen en les seves diferents edats.
  14. Identificar el rol del fisioterapeuta en les unitats de vigilància intensiva neonatal.
  15. Conèixer i saber aplicar les diferents opcions d'ortesis de membres inferiors i peça de vestir ortèsiques en el nen en funció de la valoració funcional i musculoesquelètica.
  16. Adquirir habilitat en la planificació d'exercicis terapèutics en les alteracions musculoesquelètiques de la infància.
  17. Saber planificar l'abordatge terapèutic i funcional específic en funció de les capacitats individuals de cada nen.
  18. Identificar els diferents contextos afavoridors de l'aprenentatge del moviment, del llenguatge i joc.
  19. Conèixer les diferents estratègies fisioterapèutiques que es poden utilitzar perquè el nen aprengui habilitats motrius.
  20. Adquirir els coneixements suficients per a triar el disseny ortèsic més adequat a les característiques individuals del pacient.
  21. Adquirir formació sobre les patologies cardio-respiratòries més freqüents durant l'edat pediàtrica.
  22. Conèixer les diferents tècniques de fisioteràpia respiratòria pediàtrica i adquirir habilitat en el maneig en funció de la valoració i objectius.
  23. Saber identificar la necessitat de fisioteràpia després d'una cirurgia en teixits tous o ossis en la població infantil.
  24. Demostrar capacitat per a cooperar amb la resta de l'equip inter o transdisciplinar en la decisió d'opcions terapèutiques post-quirúrgiques.
  25. Conèixer les competències de les altres diciplines terapèutiques a l'hora d'elaborar un pla terapèutic conjunt.
  26. Conèixer els trastorns motrius que interfereixen l'autonomia en l'alimentació i adquirir habilitat per a identificar-los per a derivar al professional competent.
  27. Conèixer els trastorns motrius que interfereixen en les activitats d'autonomia pròpia de cada etapa evolutiva i ajudar en el disseny d'estratègies per a afavorir-la.
  28. Adquirir habilitat en la interpretació del resultat de les valoracions per a informar i col·laborar amb les decisions de la resta de l'equip interdisciplinari.
  29. Ser capaç d'identificar els objectius terapèutics i funcionals, de vincular i capacitar a la família o educadors per a incloure'ls en les rutines diàries.
  30. Conèixer els procediments bàsics dels tractaments mèdics i quirúrgics que comporten algunes patologies
  31. Identificar com implementar estratègies que promoguin l'activitat i la participació del nen amb diversitat funcional.
  32. Conèixer les guies ètiques professionals sobre les pràctiques basades en la millor evidència, definides com un procés de presa de decisions "integrant la millor evidència disponible, juntament amb l'experiència i els valors familiars i professionals".

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

Competències bàsiques i generals

CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.

B8 - Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, sent incompleta o limitada, incloïa reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements i judicis.

CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, els coneixements i les raons que les sustenten a mitjans públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.

CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d’aprenentatge que els permeti continuar estudiant de manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.

CG1 - Capacitat de treballar en un equip multidisciplinari i/o interdisciplinari alhora que de forma autònoma i amb iniciativa per la resolució de conflictes o problemes entre les diferents perspectives professionals.

CG2 - Executar l’exercici professional atenent a criteris humanístics i de dignitat de la persona.

CG3 - Actuar amb equitat, assegurant la igualtat d’oportunitats i accés universal dels nens que precisen atenció fisioterapèutica, promocionant el respecte als drets humans i facilitant la convivència social i sostenible.

CG4 - Habilitat per planejar i gestionar eficaçment el temps propi i les activitats amb la finalitat d’assegurar una organització eficient i una capacitat d’adaptació òptima enfront dels imprevistos.

Competències transversals

CT1 - Assegurar la confidencialitat a la intervenció i al tractament de la documentació relativa al pacient, complint els aspectes ètics, legals i tècnics.

CT2 - Mostrar habilitats de comunicació a les relacions interpersonals que derivin en potenciar el desenvolupament físic del nen, la participació familiar i la col·laboració de l’equip multidisciplinari.

CT3 - Comunicar tant de forma oral com escrita amb terminologia científica correcta dins de cadascuna de les especialitzacions de la fisioteràpia i ciències de la salut, en un context nacional i internacional.

CT5 - Gestionar la informació de forma òptima per transformar-la en coneixement aplicable a l’exercici professional, sigui a l’atenció al nen o als seus familiars.

CT6 - Identificar les normatives i organització dels sistemes institucionals sanitaris, de serveis socials i/o educatiu els que s’hi hagi subjecte el centre assistencial on treballa, i adequar el seu exercici professional a aquestes normes alhora que planificar propostes de millora de la qualitat de l’esmentat sistema sanitari.

Competències específiques

CE1 - Ser capaz d’aplicar els coneixements sobre la resposta de l’organisme a estímuls externs i interns, sobre com es comberteixen en mecanismes lesius, de resposta i/o reparació.

CE3 - Dissenyar, planificar i aplicar la intervenció en fisioteràpia pediàtrica més eficient; controlar i avaluar les respostes, utilitzant l’evidència científica.

CE4 - Adquirir habilitat manual a l’aplicació de les diferents estratègies fisioterapèutiques aplicades al nen.

CE5 - Dirigir, coordinar i executar el Pla d’Intervenció en Fisioteràpia atenent al principi d’individualitat de l’usuari, utilitzant les eines terapèutiques específiques de la Fisioteràpia Pediàtrica.

CE6 - Redissenyar i adequar el tractament de fisioteràpia a partir de l’anàlisi de l’evolució dels resultats obtinguts amb la teràpia en relació als objectius marcats i els criteris de resultats establerts.

CE7 - Tenir la capacitat d’ampliar i posar al dia els coneixements sobre desenvolupament, aprenentatge i control de moviment del nen, així com de les patologies, processos diagnòstics i estratègies terapèutiques, exposats per la comunitat científica.

CE8 - Ser capaç de defensar la intervenció en fisioteràpia pediàtrica amb arguments i justificacions de forma clara, precisa i apropiada al context i valorar les aportacions d’altres persones.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

L’alumne:

  • És capaç de complimentar una història clínica completa del nen.
  • Interpreta l’evolució dels paràmetres obtinguts a la valoració i els contrasta amb els objectius terapèutics. 
  • Aplica els principis de l’aprenentatge motor del nen per promoure el seu desenvolupament i control del moviment.
  • Adapta els exercicis terapèutics a les discapacitats del nen.
  • Identifica les característiques del joc que contribueixen al desenvolupament psicomotor i les utilitza al disseny d’activitats lúdiques orientades al procés rehabilitador.
  • Analitza la necessitat d’adaptacions posturals i de mobilitat necessàries per a un posicionament òptim i mobilitat funcional del nen.
  • Identifica el paper de la família, cuidadors i altres professionals al procés rehabilitador, i dissenya un pla de col·laboració que permeti l’atenció integrada del nen.
  • Avalua i documenta l’efectivitat de la seva activitat terapèutica.
  • Analitza la possible necessitat de modificar la intervenció terapèutica d’acord amb els progressos aconseguits al procés rehabilitador i a les diferents etapes de maduració del nen.

Continguts

Exercicis terapèutics i moviments funcionals

  • Desenvolupament i demostració de programes d’exercicis terapèutics basats en el pla de tractament.
  • L’adquisició del control del moviment necessari pel desenvolupament d’una mobilitat funcional (ej, volteig, sedestació, rastreig/gatejar, bipedestació i marxa).
  • Aplicació dels principis de l’aprenentatge motor adequats al desenvolupament per promoure l’adquisició d’habilitats.
  • Característiques generals del joc a la infància i adaptacions en nens amb discapacitat. Planificació de jocs i psicomotricitat en teràpia.
  • Avaluació i documentació de l’efectivitat de la intervenció terapèutica i anàlisi de la possible necessitat de modificació del pla terapèutic.
  • La Teoria de l’Estimulació Basal com eina terapèutica.
  • L’adquisició de les habilitats d’auto-cura

Maneig físic, material adaptat i sistemes de mobilitat

  • Anàlisi de la necessitat d’equips d’adaptacions posturals i de mobilitat necessaris per un posicionament òptim i mobilitat funcional en col·laboració amb el nen, família, cuidadors i altres professionals.
  • Principals adaptacions posturals que ajuden al nen amb disfunció neuromotriu a millorar el control postural bípede.
  • La remodelació òssia acetabular com a base per planificar l’abordatge terapèutic i tipus de programes de bipedestació.
  • Confecció de les principals adaptacions posturals.
  • Valoració de la sedestació i planificació de l’abordatge terapèutic i tipus d’adaptacions posturals.
  • Indicacions i objectius de les ajudes posturals i de mobilitat.
  • Aplicació de les diferents opcions de peces ortèsiques a la prevenció d’alteracions múscul-esquelètiques al nen.
  • Prevenció i maneig de les contractures i deformitats utilitzant material adaptat, splints, ortesis, fèrules seriades, amplitud de moviment, estirament, mobilització, moviment actiu, enfortiment i agents físics.
  • Mètodes de maneig i posicionament orientats a optimitzar la funció del nen durant les activitats de la vida diària i minimitzar els efectes de l’alteració física/motriu.
  • L’eficàcia de les tècniques d’intervenció al maneig del dolor.

Tècniques de fisioteràpia respiratòria

Reeducació de la marxa

  • Característiques del pas normal i patològic
  • Biomecànica de peu-turmell
  • Valoració de la marxa i de l’adequació de la prescripció ortèsica
  • Estratègies terapèutiques aplicades a l’entrenament de la marxa: ajudes tècniques, ajudes ortèsiques, vestits ortèsics, treatmill, etc.

Activitat lúdic-terapèutica a la discapacitat

  • Efectes de les activitats recreatives terapèutiques als nens amb discapacitat.
  • Activitat aquàtica al nen amb discapacitat.
  • Hipoteràpia

Teràpia orofacial

  • Trastorns motors orofacials
  • Maniobres alimentació i deglució en fisioteràpia

Educació i instrucció dels cuidadors

  • Comunicació de col·laboració amb els cuidadors.
  • Implicacions de la fisioteràpia segons la condició del nen amb els seus cuidadors: posició, tractament, maneig.
  • Instrucció als cuidadors en el maneig físic i procediments terapèutics incorporant mecanismes adequats a la prevenció de lesions.
  • Registre de l’efectivitat de les instruccions i educació pels cuidadors.
 

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Metodologia docent

  • LM - Mètode expositiu/liçó magistral
  • MC - Mètode de cas
  • CA - Contracte d’aprenentatge

 

Activitats formatives

 

Hores

Presencialitat (%)

CT - Classes teòriques

60

100%

CP - Classes pràctiques

40

100%

AAP - Activitats d’autoaprenentatge

50

0%

EI - Estudi independent de l’alumne

100

0%

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



El caràcter teòric-pràctic de l’assignatura implica que s’hagi establert una assistència mínima del 80% de les classes per optar a superar-la.  En aquest cas l’avaluació constarà del registre narratiu sobre un tema escollit, per part de l’alumne, que el permetrà elaborar una memòria final escrita, en la que compendiarà tots aquests registres.

L’activitat d’avaluació consistirà en

  1. El desenvolupament d’un cas clínic de lliure elecció per l’alumne i que ha d’emmarcar els continguts propis d’aquesta assignatura.  Pot tractar-se d’un cas clínic real (respectant la confidencialitat de les dades) o bé pot ser un suposat cas elaborat íntegrament per l’alumne. Per l’elaboració d’aquest treball l’alumne disposa d’una guia d’orientacions i requisits a la plataforma moodle. Aquest treball suposarà un 70% de l’avaluació final, sempre que la nota sigui superior a 5.0
  2. El professorat d’aquesta assignatura registrarà una qualificació de cada un dels seminaris que s’imparteixen en funció de com l’alumne participa i desenvolupa les activitats que es fan a l’aula. Aquest registre suposarà un 30% de l’avaluació final.

 

Bibliografia i recursos

 

 

Links de interès relacionats amb la fisioteràpia pediàtrica i discapacitat