Universitat Internacional de Catalunya
Dissenys Quantitatius de Recerca Clínica
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Responsable: Carles Blanch (cblanchm@uic.es)
Presentació
Aquesta assignatura està orientada a capacitar als alumnes amb les eines epidemiològiques i mètodes quantitatius necessaris per valorar de manera crítica els articles d'investigació en Infermeria i Ciències de la Salut publicats en revistes científiques. Així com, proporcionar als alumnes instruments perquè puguin elaborar i dur a terme projectes d'investigació.
La metodologia emprada en aquesta assignatura consistirà en presentacions teòriques (30%) i mètodes del cas i pràctiques (70%).
Requisits previs
No es requereixen requisits previs per cursar l'assignatura.
Objectius
- Conèixer els conceptes bàsics de la metodologia quantitativa d'investigació i els tipus d'estudis epidemiològics.
- Capacitar l'alumne per dissenyar un estudi d'investigació i realitzar un protocol d'investigació.
- Capacitar l'alumne per realitzar lectura crítica d'articles científics amb metodologia quantitativa.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CE1 - Saber aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi en l'àmbit clínic
- CE2 - Saber dissenyar un projecte de recerca en l'àmbit clínic dins d'un context específic
- CE3 - Saber descriure els dissenys metodològics utilitzats en les recerques en salut, tant quantitatives com a qualitatives de l'entorn sanitari
- CE4 - Saber emprar instruments d'avaluació crítica d'articles de recerca qualitatius i quantitatius
- CE5 - Aplicar el llenguatge d'escriptura científica en la comunicació de resultats de salut
- CE6 - Saber descriure i aplicar les tècniques més habituals per explorar i analitzar les dades, les relacions entre variables o categories i/o el contrast d'hipòtesi tant en recerca quantitativa com a qualitativa
- CE7 - Saber identificar problemes de salut susceptibles de ser investigats i aplicar tècniques específiques per a la seva anàlisi i avaluació
- CE8 - Saber avaluar projectes i protocols de recerca
- CE9 - Saber aplicar els coneixements específics teòrics i pràctics de la recerca en ciències de la salut
- CG2 - Capacitat crítica d'anàlisi i discussió dels resultats de recerca, així com d'emetre els resultats corresponents
- CG3 - Capacitat de formular preguntes de recerca i operacionalizarlas en forma de projecte de recerca i formular hipòtesi de recerca basades en l'evidència
Continguts
Bloc 1: Introducció a la investigació
Introducció a la investigació
Recerca Ciències de la Salut
Qualitat de les dades (validesa interna i validesa externa)
Protocol d'un estudi d'investigació
Bloc 2: Projecte d'investigació
Projecte d'investigació
Gestió de projectes competitius
Recerca d'informació
Bloc 3: Càlcul de mida mostral
Mostra representativa
Tipus de mostreig
Mostreig aleatori
Error aleatori i sistemàtic
Bloc 4: Mesures epidemiològiques
Mesures de freqüència
Tipus de mesures
Tipus de taxes
Prevalença i incidència
Mesures d'associació:
- Risc relatiu
- Odds ratio
- Raó de prevalença
- Mesures d'impacte
- Risc atribuïble
- Fracció etiològica
- Risc atribuïble poblacional
- Percentatge de risc atribuïble poblacional
Bloc 5: Tipus d'estudis epidemiològics
Introducció a l'epidemiologia
Tipus d'estudis
Estudis experimentals
Assaigs clínics i quasi-experimentals
Estudis observacionals
Transversals
Cohorts
Cas-Control
Ecològics
Metodologia i activitats formatives
Modalitat semipresencial (blended)
La metodologia emprada en aquesta assignatura consistirà en presentacions teòriques (30%) i mètodes del cas i pràctiques (70%).
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat semipresencial (blended)
Es realitzarà una avaluació mixta que tindrà tres componentes:
1. Avaluació continuada de l’alumne (30%) basada en els següents criteris:
- Assistència a les sessions teòriques, mètodes del cas i pràctiques de laboratori.
- Participació en els mètodes del cas i pràctiques de laboratori
- Comunicació oral i escrita dels resultats
2. Avaluació dels diferents treballs de l’assignatura (30%):
- Treballs de diferents mètodes del cas
- Treballs dels exercicis proposat a classe
3. Avaluació mediant una prova escrita (40%)
Per superar l’assignatura l’alumne ha d’obtenir una puntuació mínima de 4 en cadascun dels tres components de l’avaluació de l’assignatura.
Bibliografia i recursos
Bibliografia
Argimon Pallás JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. 3 ed. Elsevier España S.A.: Madrid; 2004.
Gordis L. Epidemiología. 3a edición. Ediciones Hancourt S.A., 2005.
Szklo M, Nieto J. Epidemiología intermedia: Conceptos y Aplicaciones. Díaz de Santos; 2003.
Bibliografia complementària
Peña D. Fundamentos en Estadística. 1 ed. Alianza Editorial, S.A.: Madrid; 2001.
Rotman K. Epidemiología moderna. 1 ed. Ediciones Díaz de Santos, S.A.: Madrid; 1986.
Piédrola Gil, et al. Medicina Preventiva y Salud Pública. 10ª Edición. Barcelona: Masson S.A.; 2001.