Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Seminari Teòric II

Seminari Teòric II
16
13274
2
Anual
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès,

Professorat

Presentació

És important conseguir un tracte de confiança i col.laboració amb el professorat, actitut favorable i capacitat per treballar en equip, fomentar la importància de la atenció odontopedipatrica, una actitud adequada davant dels pacinents infantils a tractar i adquirir una ètica professional per a la pràctica d'aquesta especialitat.

Per una altra banda, hem de obtenir els coneixements necessaris per poder diagnosticar i porposar un pla de tractament i un pla preventiu; conèixer les tècniques de la terapèutica dental conservadora i quirúrgica en el pacient pediàtric; conèixer les tècniques de control de la conducta del nen a la consulta dental; conèixer els principis que regeixen l'administració de fàrmacs en la odontopediatria, així com les seves indicacions i formes d'us; i saber la forma d'actuar davant les urgències que poden donar-se en pacients infantils.

Requisits previs

Haver superat el seminari teòric I.

Objectius

Està ampliament acceptat que la salut oral dels lactants, nens i adolescents influeix en la salut general de la població infantil i, en un futur, en la població adulta. Per tant, és imporant que existeixin odontòlegs preparats per prevenir i solucionar els problemes orals més freqüents de la població pediàtrica.

L'objectiu d'aquesta ssignatura és que l'alumne obtingui els coneixements avançats necessaris per dur a terme un correcte diagnòstic i orientació terapèutica del pacient infantil. 

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CN01 - CN01: Reconèixer les temàtiques avançades relacionades amb l'odontopediatria
  • CN02 - CN02: Definir de manera detallada i informada els aspectes teòrics i pràctics de la metodologia i del treball en un o diversos camps d'estudi de l'odontopediatria.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • - Ciències biomèdiques - Coneixements - CN01, CN02, CN04 Habilitats - HB03 Competències - CP04, CP01 - 1. Identificar les estructures anatòmiques principals de cap i coll. 2. Reconéixer anomalies o alteracions macro o microscòpiques que causen patologia a la cavitat oral. 3. Identificar els diferents microorganismes patògens mitjançant laplicació de les tècniques de laboratori necessàries. 4. Realitzar un diagnòstic de les diferents patologies de la cavitat oral a partir de la interpretació dels resultats obtinguts. 5. Analitzar i interpretar els resultats obtinguts per determinar l‟afectació d‟altres sistemes complexos. 6. Discutir quines accions o fàrmacs són més adequats per al tractament de patologies diagnosticada relacionades amb la cavitat oral.
  • - Evidències Científiques i Diagnòstic en Odontopediatria - Coneixements - CN01, CN02, Habilitats - HB01, HB09, HB11, HB13, HB14 i HB15 Competències - CP01, CP05, CP02, CP04 - L'alumnat serà oral i l'odontologia restauradora del pacient infantil. - Lalumnat serà capaç de realitzar presentacions de manera pública sobre casos clínics, amb tots els detalls diagnòstics i exploracions complementàries requerides. - Lalumnat serà capaç dadquirir els coneixements necessaris per proposar plans de tractament referenciats i justificats amb la literatura científica. - L'alumnat serà capaç d'emplenar correctament una història clínica d'odontopediatria. - L'alumnat serà capaç de manejar els diferents materials més utilitzats en els diferents tractaments odontopediàtrics. - Lalumnat serà capaç de realitzar correctament un aïllament absolut amb dic de goma i que adquireixi lhabilitat manual necessària per realitzar els principals tractaments preventius, restauradors i polpars. -Lalumnat serà capaç de realitzar un tractament dental en pacients infantils amb un correcte control del dolor i la conducta. - Lalumnat serà capaç de diagnosticar la patologia oral i dental que pot presentar el pacient infantil. - Lalumnat serà capaç daplicar els coneixements necessaris per saber diagnosticar i tractar qualsevol tipus de traumatisme dental, ja sigui en dentició temporal o permanent. - L'alumnat serà capaç d'aplicar els coneixements necessaris per saber diagnosticar i tractar la patologia pulpar, ja sigui en dentició temporal com a permanent.
  • - Treball fi de màster - Coneixements - CN03 Habilitats - HB06, HB13 Competències - CP03, CP05 - Descriure les diferents fases del procés de recerca. - Distingir entre els models de recerca quantitativa i qualitativa, identificant els principals avantatges i les limitacions dels dos models. - Estructurar una adequada estratègia de cerca bibliogràfica a les principals bases de dades relacionades amb les ciències de la salut i accedir-hi descarregant els documents complets per a la seva avaluació. - Descriure els conceptes bàsics relacionats amb el mesurament de variables i lobtenció de dades quantitatives. - Descriure els diferents procediments dobtenció de dades quantitatives i identificar-los en estudis publicats. - Identificar els diferents tipus darticles científics, la seva estructura i característiques i les normes de publicació dels mateixos. - Escriure un resum científic per a la presentació preliminar de resultats en jornades i congressos, així com elaborar una comunicació oral i/o pòster. - Dissenyar un protocol de recerca basat en el mètode científic - Aprendre a iniciar-se en la investigació clínica o de laboratori, desenvolupar un projecte de recerca, aplicant noves tècniques apreses i gestionant el temps i els recursos. - Redactar adequadament la introducció, justificació, objectius, hipòtesis, estat de la qüestió, materials i mètodes, resultats, discussió i conclusions del seu treball de fi de màster. - Defensar davant d'un tribunal competent en Odontologia el “Treball de Fi de Màster” realitzat.
  • - Evidències Científiques en la Literatura Actual i Investigació - Coneixements - CN01, CN02, CN03 Habilitats - HB06 Competències - CP01, CP02, CP03 - Comprendre les publicacions científiques amb esperit crític i sabent reconèixer-ne les parts. -Elaborar preguntes de cerca apropiades, utilitzant les principals fonts dinformació bibliogràfica per accedir al coneixement científic. -Aprendre a recuperar la informació científica de manera eficient mitjançant un programa informàtic per a la gestió de les referències bibliogràfiques. - Presentar un protocol de recerca, clínic o laboratori. - Usar l'aparell d'assaig d'un laboratori de recerca en materials i biomedicina. -Redactar un article científic per tal de ser publicat en una revista indexada per la JCR. -Realitzar diferents participacions en congressos nacionals i internacionals. -Redactar i presentar un treball de recerca, presentant-ne els resultats de manera científica i rigorosa.
  • - Pràctiques Acadèmiques Externes - Habilitats - HB01, HB02, HB03, HB04, HB05, HB07, HB08, HB11, HB12, HB10, HB14 Competències - CP04, CP02, CP05 -- Emplenar correctament una història en els diferents tractaments odontopediàtrics. - Realitzar correctament un aïllament absolut amb dic de goma i que adquireixi l'habilitat manual necessària per fer els principals tractaments preventius, restauradors i polpars. - Realitzar un tractament dental en pacients infantils amb un correcte control del dolor i la conducta. - Aplicar els coneixements necessaris per saber diagnosticar i tractar qualsevol mena de traumatisme dental, ja sigui en dentició temporal o permanent. - Aplicar els coneixements necessaris per saber diagnosticar i tractar la patologia pulpar, ja sigui en dentició temporal com a permanent

Continguts

  • Tractament quirúrgic a odontopediatria (exodòncias de supernumeraris i frenulectomies).
  • Medicina bucal a odontopediatria.
  • Manteniment de l'espai (aparatologia fixa i removible).
  • Diagnòstic i tractament precoç de les maloclusions.
  • Control dels hàbits en el pacient infantil.
  • Prevenció a odontopediatria.
  • Desenvolupament psicològic del nen.
  • Logopèdia i reeducació miofuncional.
  • Tractament multidisciplinari del pacient infantil.
  • Problemes periodontals en nens i adolescents.
  • Emergèncias mèdiques a odontopediatria.
  • Rehabilitació neuro-oclusal a odontopediatría.

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Presentacions de temes teòrics per part del professorat del màster i altres professors convidats.

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



  • Examen teòric: 70% de la nota.
  • Examen pràctic: 30% de la nota.

Bibliografia i recursos

Boj JR, Catalá M,  Mendoza A, Planells P, Cortés O. Odontopediatría. Bebés, niños y adolescentes. 1ª Edición (Ciudad de México); Odontología Books, 2019.

International Journal of Pediatric Dentistry

Pediatric Dentistry

European Journal of Pediatric Dentistry

Auropean Archives of pediatric Dentistry

Journal of Clinical Pediatric Dentistry

Dental Traumatology