Universitat Internacional de Catalunya
Epidemiologia
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
Dr. Adrián González Marrón (agonzalezm@uic.es)
Presentació
L’epidemiologia és l’estudi de la distribució i els determinants d’estats o esdeveniments (en particular de malalties) relacionats amb la salut i l’aplicació d’aquests estudis al control de malalties i altres problemes de salut.
Els continguts de l’assignatura seran útils, d’una banda, per interpretar la literatura científica, i de l’altra, per dur a terme projectes de recerca bàsica, clinicoepidemiològica, translacional i de salut pública.
Requisits previs
Cal haver cursat l’assignatura de Bioestadística.
Objectius
- Conèixer els conceptes bàsics i els tipus d’estudis epidemiològics.
- Capacitar l’alumne per dissenyar un estudi de recerca epidemiològica i fer un protocol de recerca epidemiològica.
- Capacitar l’alumne per fer una lectura crítica d’articles científics.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CB01 - Que els estudiants hagin demostrat que posseeixen i comprenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i s’acostuma a trobar en un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
- CB03 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- CB04 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- CE15 - Identificar la freqüència i distribució de les malalties, les causes i determinants, així com les intervencions necessàries per mantenir o restaurar la salut.
- CG02 - Reconèixer els aspectes que regeixen l'estat patològic i les seves implicacions en l’àmbit clínic i diagnòstic.
- CG11 - Reconèixer conceptes bàsics de diferents àmbits vinculats a les ciències biomèdiques.
- CT01 - Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació adequades al moment.
- CT02 - Desenvolupar la capacitat per a la resolució de problemes.
- CT03 - Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi.
- CT04 - Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
- CT05 - Fer servir internet com a mitjà de comunicació i com a font d'informació.
- CT06 - Saber comunicar, fer presentacions i redactar treballs científics.
- CT07 - Ser capaç de treballar en equip.
- CT08 - Raonar i avaluar les situacions i resultats des d'un punt de vista crític i constructiu.
- CT09 - Tenir la capacitat de desenvolupar habilitats en les relacions interpersonals.
- CT10 - Ser capaç de dur a terme un aprenentatge autònom.
- CT11 - Aplicar els coneixements teòrics a la pràctica.
- CT12 - Aplicar el mètode científic.
- CT13 - Reconèixer els aspectes generals i específics relacionats amb el camp de la nutrició i envelliment.
- CT14 - Respectar els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Analitzar els problemes de salut considerant els individus com a part de grups de població i conèixer els conceptes i els principals mètodes que permeten identificar els factors de risc de malalties.
- Descriure els determinants de la salut des d’un punt de vista individual i col·lectiu.
- Valorar les necessitats de salut de la població en funció dels aspectes biològics, psicològics, socials, culturals i mediambientals.
- Descriure i analitzar estratègies de millora cap a la salut individual i de la població.
Continguts
Tema 0. Presentació i introducció de l’assignatura
Tema 1. Tipus d’estudis epidemiològics
Tema 2. Mesures epidemiològiques
Tema 3. Proves diagnòstiques
Tema 4. Biaixos i confusió
Tema 5. Interacció
Tema 6. Epidemiologia en el context de salut pública
Mètodes del cas
MC1: Tipus d’estudi
MC2: Mesures epidemiològiques
MC3: Proves diagnòstiques
MC4: Confusió i interacció
MC5: Epidemiologia en el context de salut pública
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
La metodologia emprada en aquesta assignatura consistirà en presentacions teòriques (60%) i mètodes del cas (40%).
Presentacions teòriques: exposició de conceptes teòrics per part del docent.
Mètodes del cas: aplicació, mitjançant supòsits pràctics, dels coneixements adquirits prèviament en les classes magistrals.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Es farà una avaluació mixta, que tindrà tres components:
1. Examen tipus test (60%)
2. Mètodes del cas (30%)
3. Tests en Moodle (10%)
Per superar l’assignatura, l’alumne ha d’obtenir una puntuació mínima de 5 en cadascun dels dos primers components (test i mètodes del cas) i una nota mitjana superior a 5.
Els alumnes que no superin l’assignatura en primera convocatòria disposaran d’una segona convocatòria per obtenir la puntuació mínima de 5 en el examen tipus test i/o els mètodes del cas.
Bibliografia i recursos
Celentano DD, Szklo M. Gordis Epidemiology, 6th Edition. Philadelphia: Elsevier, 2019.
Fernández-Crehuet Navajas J, y cols. Piédrola Gil. Medicina preventiva y salud pública, 12.ª edición. Barcelona: Elsevier España, 2016.
Lash TT, et al. Modern Epidemiology, 4th Edition. Philadelphia: Wolters Kluwer, 2021.
Període d'avaluació
- E1 10/01/2025 I1 16:00h
- R1 28/01/2025 09:00h
- E2 16/06/2025 A10 16:00h