Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Laboratori de Materials Biològics i Biomaterials

Laboratori de Materials Biològics i Biomaterials
6
13563
3
Primer semestre
OB
FORMACIÓ AVANÇADA
MATERIALS III
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat


Per favor, enviar un correu electrònic per concertar una cita

Jenifer Olmos: jolmos@uic.es  (coordinadora)

Blanca Molins: bmolinsm@uic.es 

 

Presentació

L'ús de materials biològics i biomaterials en l'àmbit de la bioenginyeria ha resultat ser una eficaç eina per a la regeneració i/o reparació funcional de teixits. Per això, el disseny i la fabricació de biomaterials, així com la seva caracterització són molt importants a l'hora d'obtenir certes propietats necessàries per a la seva aplicació amb la finalitat d'afavorir aquests processos regeneratius i per tant restablir la funcionalitat del teixit.


Requisits previs

L’alumne haurà d’haver superat satisfactòriament l’assignatura de Biomaterials i Biocompatibilitat (2n semestre)

Objectius

  • Dissenyar biomaterials en funció del teixit  diana i realitzar operacions bàsiques
  • Desenvolupar biomaterials a través de les tècniques més significatives
  • Caracteritzar les propietats d’aquests biomaterials
  • Representar gràficament i analitzar els resultats
  • Realitzar informes de laboratori
  • Exposició de temes i discutir sobre els resultats

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB1 - Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi
  • CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi
  • CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
  • CB4 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat
  • CB5 - Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • CE1 - Resoldre els problemes matemàtics que puguin plantejar-se en l'àmbit de la Bioenginyeria. Aptitud per aplicar els coneixements sobre geometria, càlcul integral, mètodes numèrics i optimització
  • CE15 - Tenir la capacitat de realitzar un projecte mitjançant l'ús de fonts de dades, i l'aplicació de metodologies, tècniques de recerca i eines pròpies de la Bioenginyeria, i fer una exposició i defensa pública del projecte davant d'un públic especialitzat de manera que es demostri la adquisició de les competències i coneixements propis del Grau
  • CE16 - Aplicar la terminologia pròpia de la Bioenginyeria tant oral com escrita en una tercera llengua.
  • CE17 - Ser capaç d'identificar els conceptes de l'enginyeria que es poden aplicar en el camp de la biologia i de la salut.
  • CE21 - Tenir la capacitat per comprendre i aplicar les metodologies i eines biotecnològiques per a la investigació, desenvolupament i producció de productes i serveis.
  • CE6 - Integrar els fonaments de ciència, tecnologia de materials, tenint en compte la relació entre la microestructura, la síntesi o processat i les propietats dels materials.
  • CG10 - Saber treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari
  • CG3 - Tenir capacitat per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i ser versàtil per a l'adaptació a noves situacions.
  • CG5 - Realitzar càlculs, valoracions, taxacions, peritatges, estudis, informes, plans de labors i altres treballs anàlegs.
  • CT3 - Saber comunicar-se de forma oral i escrita amb altres persones sobre els resultats de l'aprenentatge, de l'elaboració del pensament i de la presa de decisions; participar en debats sobre temes de la pròpia especialitat
  • CT5 - Realitzar un ús solvent dels recursos d'informació. Gestionar l'adquisició, l'estructuració, l'anàlisi i la visualització de dades i informació en l'àmbit d'especialitat i valorar de forma crítica els resultats d'aquesta gestió.
  • CT7 - Dominar una tercera llengua, habitualment l'anglès, amb un nivell adequat oral i escrit i d'acord amb les necessitats que tindran els titulats i titulades

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

  • Conèixer i posar en pràctica les diferents tècniques per a la producció de biomaterials
  • Conèixer i posar en pràctica els mètodes existents per a l'esterilització i desinfecció dels biomaterials, així com evitar la contaminació d'aquests utilitzant tècniques estèrils de manipulació
  • Ser capaç de realitzar càlculs i formulacions per a la síntesi de biomaterials
  • Conèixer tècniques bàsiques per a la caracterització de biomaterials i analitzar-ne les propietats
  • Ser capaç de representar gràficament i interpretar els resultats utilitzant programes de software, , així com de realitzar informes científics
  • Ser capaç d'interpretar i raonar els resultats, exposar i defensar els seus arguments mitjançant la discussió en grup
  • Conèixer i posar en pràctica la manera i la dinàmica de treball en equip
  • Ser capaç de desenvolupar-se en un laboratori científic i elaborar informes científics sobre els temes a desenvolupar

 

Continguts

  1. Extracció i purificació de proteïnes
  2. Films
  3. Partícules
  4. Ciments
  5. Hidrogels
  6. Bastida
  7. Tractaments superficials
  8. Materials injectables

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



L'assignatura estarà dividida per temes que poden incloure una o diverses sessions amb relació als diferents biomaterials. Cada sessió constarà d'una explicació teòrica prèvia, una part experimental, anàlisi dels resultats i una discussió en grup.

 

Durant les sessions, es treballa en una llibreta de laboratori on els alumnes anotaran tot tipus de càlculs, dades i notes necessàries durant la sessió pràctica. Al final de cada sessió, la llibreta haurà de ser supervisada i segellada pel professor.

 

Els alumnes també exposaran els seus resultats i conclusions mitjançant presentacions de diapositives i discutiran en grup el tema.

 

A més del treball en equip que es realitzarà en cada sessió, l'alumne haurà de lliurar un informe de pràctiques al professor motivant així el seu aprenentatge autònom. Eventualment, el professor podria utilitzar la plataforma Moodle que podria incloure diversos recursos, com poden ser formularis, exercicis, material multimèdia… que l'alumne haurà de realitzar per a completar l'assignatura.

 

Les classes s'imparteixen en anglès. El material didàctic es presentarà en anglès principalment, amb alguna excepció (gràfics, taules ...)

 

La relació de crèdits ECTS i la càrrega de treball en hores d'aprenentatge en funció de les diferents metodologies que s'utilitzaran. Cada crèdit teòric ECTS té 10 hores en què el docent té presència a l'aula. La resta de les hores fins a 25, corresponen a la càrrega d'aprenentatge dirigit i autònom de l'estudiant. Aquesta última càrrega docent es podrà realitzar mitjançant activitats autònomes, treballs grupals que seran presentats i defensats a classe o estudi individual necessari per assolir els objectius d'aprenentatge de les diferents matèries.

 

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Examen 1a convocatòria:

  1. Assistència (5%)
  2. Problemes e informes de pràctiques (15%)
  3. Llibreta de laboratori (20%)
  4. Presentació final (10%)
  5. Examen final (50%)

S’haurà d’obtenir una nota mínima de 5.0 a l’examen final de l’assignatura per poder fer mitja amb la resta de notes. La no realització de les tasques entregables implicarà el suspens de l'assignatura.  A més, els treballs entregats fora de temps només podran obtenir una qualificació màxima de 5 punts sobre 10.

La nota final per passar l’assignatura serà de 5.0

S'aplicarà el mateix criteri per a la 2a convocatòria, però sense opció a matrícula d'honor

L’assistència a pràctiques de laboratori és obligatòria i serà verificada a l’inici de la sessió, i aquesta haurà de ser de més d’un 95% per poder passar l’assignatura. Només es pot faltar com a màxim a dos classes, tant justificades com no justificades. L’arribada 10 minuts tard comptarà serà penalitzada. Les faltes d’assistència hauran de ser degudament justificades a secretaria (lalastruey@uic.es). Tots els estudiants estan obligats a fer les tasques encara que no s'hagi vingut a classe.

En el cas de que un alumne hagi faltat a més de 2 sessions, haurà de fer apart de l'examen final teòric, un exàmen pràctic. 

 

Consideracions importants

  1. Plagi, copiar o qualsevol altra acció que es pugui considerar trampa suposarà un zero en aquest apartat d'avaluació. Realitzar-ho en els exàmens suposarà el suspens immediat de l'assignatura
  2. No s'accepten canvis en el calendari, dates d'exàmens o en el sistema d'avaluació. Els estudiants d'intercanvi (Erasmus i d'altres) o repetidors estan sotmesos a les mateixes condicions que la resta de l'alumnat
  3. L'assistència ha de ser superior al 90% per aprovar l'assignatura

Bibliografia i recursos

Johnna S. Temenoff & Antonios G. Mikos. Biomaterials: The intersection of Biology and Materials Science. Pearson, 2009

William R Wagner, ‎Shelly E. Sakiyama-Elbert, ‎Guigen Zhang. Biomaterials Science: An Introduction to Materials in Medicine. Elsevier (2020)

Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 13/01/2025 P2A03 14:00h