Universitat Internacional de Catalunya
L'Adquisició de l'Anglès com a Llengua Estrangera en Contextos Bilingües i Multilingües
Altres llengües d'impartició: català, castellà
Professorat
chowes@uic.es
Presentació
Aquest curs explora el concepte d'anglès com llengua franca en un món cada vegada més globalitzat i la seva adquisició en contextos multilingües i plurilingües. Analitzarem diferents enfocaments teòrics: immersió i AICLE (Aprenentatge integrat de contingut i llengua estrangera), així com les teories d'adquisició en contextos escolars, tipus d'educació multilingüe i la seva connexió amb el Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües (MECR). Analitzarem el CEFRL i els enfocaments plurilingües que té en el context de la comunitat europea. El curs també explora els mites més comuns sobre l'adquisició de llengües estrangeres.
Requisits previs
Es recomana un nivell mínim d'anglès B2 del MECR per seguir el curs, així com el coneixement acadèmic d’anglès oral i escrit. Es requereixen coneixements lingüístics bàsics i diferents metodologies d'ensenyament de l'anglès com a llengua estrangera: aproximació comunicativa, aprenentatge d'idiomes basat en tasques (TBL) i l’aprenentatge integrat de contingut i llengua estrangera (AICLE).
Objectius
Els objectius d'aquest curs son: 1). Despertar la consciència crítica de l'alumnat sobre l'ensenyament i l'ús de l'anglès com a segona i tercera llengua i també com a llengua franca en contextos multilingües i multiculturals. 2). Permetre a l'alumnat adquirir una consciència crítica sobre la varietat d'enfocaments i opcions pedagògics per aconseguir competències que els permetin ser capaços de desenvolupar a l'escola els coneixements i aptituds bàsics d'anglès requerits en un món global. 3). Permetre a l'alumnat aplicar aquests coneixements teòrics en el disseny d'activitats didàctiques (incloent l'elaboració d'un biografia lingüística) vinculades a un contingut no-lingüístic i adaptar-les als creixents contextos globals en un centre d'educació primària i/o secundària.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
Competències bàsiques i generals
CB7, CB8, CB9, CB10, CG1, CG2, CG3, CG4, CG6
CB7 |
Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi. |
CB8 |
Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis. |
CB9 |
Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats. |
CB10 |
Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma. |
CG1 |
Buscar, obtenir, processar, sintetitzar i comunicar la informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la a l'ensenyament de l'anglès com a llengua estrangera. |
CG2 |
Desenvolupar habilitats de pensament crític, de resolució de problemes, de presa de decisions o d’indagació, i aplicar-les a la realitat educativa amb l'objectiu de fomentar l'autonomia, la creativitat, la confiança i la iniciativa personal dels alumnes. |
CG3 |
Gestionar el temps de treball en funció de les prioritats i els objectius d'aprenentatge fomentant l'autoaprenentatge. |
CG4 |
Comunicar de manera argumentada la presa de decisions en el camp de l’ensenyament de l’anglès com a llengua estrangera. |
CG6 |
Treballar en equip de forma efectiva en entorns multilingües, multiculturals i interdisciplinaris, professionals i/o acadèmics. |
Competències transversals
CT1, CT2, CT3, CT4, CT5
CT1 |
Aplicar models d'innovació pedagògica i investigació educativa sobre l'adquisició, l'ensenyament i l'ús de l'anglès com a llengua estrangera a casos concrets, en el context escolar específic i/o contextos relacionats amb l'educació, de manera que es relacionin adequadament els coneixements teòrics adquirits amb la pràctica educativa. |
CT2 |
Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional. |
CT3 |
Integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament i d'aprenentatge, en la gestió de l'ensenyament i en el desenvolupament professional. |
CT4 |
Generar propostes innovadores i competitives en l’activitat professional o investigadora. |
CT5 |
Expressar-se en públic i fer presentacions amb suport digital adaptades als diferents grups d'interès del context escolar (docents, famílies, estudiants, etc.) |
Competències específiques
CE1, CE2, CE7, CE10, CE11
CE1 |
Conèixer i reflexionar sobre els processos d’adquisició i aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera i sobre la seva literatura i cultura. |
CE2 |
Conèixer i reflexionar sobre el procés d’aprenentatge de les llengües diferents de la llengua materna en les diferents etapes educatives i al llarg de la vida. |
CE7 |
Analitzar i avaluar el desenvolupament de la competència lingüística en l’anglès de l’alumnat durant les diferents etapes d’educació, segons les exigències del Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües. |
CE10 |
Emprar la llengua anglesa amb finalitats acadèmiques i professionals relacionades amb la recerca en els àmbits de l’adquisició, l’ensenyament i l’aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera. |
CE11 |
Utilitzar les habilitats acadèmiques en anglès, tant oralment com per escrit dins i fora de l’aula, i emprendre totes aquelles funcions comunicatives que són pròpies del docent en aquesta llengua. |
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Els resultats d'aprenentatge que es requeriran als estudiants es vincularan amb les competències seleccionades en cada cas. Entre d'altres, es destaquen els següents:
Identifica i analitza els diferents factors cognitius, processos o fenòmens relacionats amb l'ensenyament i l'aprenentatge-adquisició de l'anglès com a llengua estrangera en els contextos bilingües i multilingües.
Reflexiona sobre el procés d'aprenentatge de les llengües diferents de la llengua materna en les diferents etapes educatives i al llarg de la vida.
Empra l'idioma anglès per a finalitats acadèmiques i professionals relacionades amb l'adquisició, l'ensenyament i l'aprenentatge de l'anglès com a llengua estrangera.
Continguts
- Anglès com a llengua franca en un món plurinacional
- Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües (MECR)
- Biografia lingüística (Language Biography) i enfocament plurilingüe
- Sistemes educatius bilingües i plurilingües
- Adquisició d'un tercer idioma (L3)
- Mites generalitzats sobre l'aprenentatge de llengües estrangeres
- Fonaments teòrics per a L3 en contextos escolars
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
PT - Presentació de treballs en línia o a través de vídeos: 70 % de la nota final
- Elaboració d'un bloc amb tres entrades obligatòries i dues tasques opcionals
GP - Grau de participació en els fòrums i debats virtuals: 30 % de la nota final
- Tres tasques obligatòries del Fòrum Virtual (Fòrum)
Els criteris d'avaluació són els següents:
- Ser capaç de seleccionar, analitzar i distingir informació pertinent per al tema i l'enfocament teòric, així com incorporar referències actualitzades relacionades amb les últimes recerques i publicacions.
- Integrar coneixements i formular judicis crítics degudament argumentats, partint de la informació disponible i tenint en compte les característiques del context sobre el qual es treballa.
- Demostrar pensament crític sobre enfocaments pedagògics i diferents metodologies per a l'ensenyament d'anglès en un món globalitzat.
- Demostrar una adequada expressió oral i escrita en anglès.
IMPORTANT: El programari especialitzat en detectar el plagi será utilitzat en totes les activitats avaluades.
Bibliografia i recursos
Baetens Beardsmore, Hugo (2009). Language Promotion in European Supra-national Institutions. In García, Ofelia (ed.) Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Oxford: Wiley-Blackwell, pp. 197-217.
García, Ofelia (2009). Introducing Bilingual Education. In García, Ofelía, Bilingual Education in the 21st Century: A Global Perspective. Oxford: Wiley-Blackwell, pp. 13-17.
García, Ofelía and Flores, Nelson (2012). Multilingual pedagogies. In Martin-Jones, Marilyn, Blackledge, Adrian, and Creese, Angela (eds.). The Routledge Handbook of Multilingualism. New York: Routledge, pp. 232-246.
Jessner, Ulrike and Cenoz, Jasone (2007). Teaching English as a third language. In J. Cummins and C. Davison (Eds.), International Handbook of English Language Teaching. New York: Springer, pp. 155-167
Lightbown, Patsy and Spada, Nina (2006) How Languages are Learned. 3rd Edition. Cambridge: CUP.
Nikula, T., Dafouz, E., Moore, P., and Smit, U. (2016). Conceptualising Integration in CLIL and Multilingual Education. Bristol: Multilingual Matters
Muñoz, Carme (2000). Bilingualism and Trilingualism in Catalonia. In Cenoz, Jasone & Jessner, Ulrike (Eds.). English in Europe: The acquisition of a third language. Clevedon: Multilingual Matters, pp. 157-178.
Sutton, John. (2006). Globalization: A European perspective. In Anthony Giddens, Patrick Diamond and Roger Liddle (eds.) Global Europe, Social Europe.Cambridge: Polity Press, 37-51Pp.
Zentella, Ana Celia. (1997). Growing up Bilingual. Oxford: Blackwell, 322 Pp
Lectura opcional:
British Council Report (2010). Spanish Bilingual Education Policy.
Guasch, Oriol (2011). El tractament integrat de les àrees de llengua. In La Mirada Experta: Ensenyar i aprendre llengües. Barcelona: Generalitat de Catalunya, pp. 5-13.
Mollin, Sandra (2006). English as a Lingua Franca: A New Variety in the New Expanding Circle? Nordic Journal of English Studies Vol 5, 2, pp. 41-57.
Muñoz, Carme; Pérez, Carmen; Celaya, Mª Luz; Navés, Teresa; Torras, Mª Rosa; Tragant, Elsa and Victori, Mia. En torno los efectos de la edad en el aprendizaje escolar de una lengua extranjera. [Internal Document of Research Group BCN-SLA].
Noguerol, Artur (2008). El tratamiento integrado de las lenguas en el marco europeo. Textos de didáctica de la lengua y de la literatura, 47, pp. 10-19.
Prats, Enric (2014). L’ensenyament de l’anglès als països de l’entorn. Perspectiva Escolar 374, pp. 6-10.
Pujolar, Joan; González, Isaac i Martínez, Roger (2010). Les mudes lingüístiques dels joves catalans. Llengua i Ús, 48, pp. 65-75.