Universitat Internacional de Catalunya
Metodologies de Recerca Educativa i Habilitats Acadèmiques en Anglès
Altres llengües d'impartició: català, castellà,
Professorat
Presentació
El curs presenta una visió general dels diferents mètodes de recerca que s’utilitzen en estudis d’adquisició i ensenyament de llengües estrangeres.Es presentaran mètodes quantitatius i qualitatius mitjançant estudis de cas, experimentals, etnogràfics, etcètera. Així mateix, es presentaran diferents mètodes i eines de recollida de dades en el camp de l’adquisició i l’ensenyament de llengües estrangeres. A més a més, s’ensenyaran les diferents seccions que componen un estudi de recerca (revisió de la literatura, objectius, preguntes de recerca i hipòtesis, metodologia, resultats, discussió i conclusió). Aquest curs pretén ajudar els estudiants a entendre les lectures que es presentaran en altres assignatures del màster, així com també proporcionar-los els coneixements metodològics i la capacitat de realització d’un estudi de recerca.
Requisits previs
Estar familiaritzat amb estudis realitzats en el camp de l’adquisició i l’ensenyament de llengües estrangeres.
Objectius
- Familiaritzar-se amb els tipus de recerca en el camp de l’adquisició i ensenyament de llengües estrangeres: mètodes quantitatius i qualitatius.
- Familiaritzar-se amb diferents mètodes de recollida de dades.
- Entendre l’estructura d’un estudi de recerca.
- Familiaritzar-se amb els diferents aspectes formals de textos acadèmics escrits i orals en anglès.
- Aplicar els coneixements adquirits per a l’elaboració de diferents tipus de textos acadèmics relacionats amb l’ensenyament o l’aprenentatge-adquisició de l’anglès com a llengua estrangera.
- Emprar l’idioma anglès per a finalitats acadèmiques i professionals relacionades amb la recerca en els àmbits de l’adquisició, l’ensenyament i l’aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CP01 - El titulat ha de ser capaç d’associar coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d’idees, sovint en un context de recerca.
- CP03 - El titulat ha de ser capaç de desenvolupar el treball en equip de forma efectiva en entorns multilingües, multiculturals i interdisciplinaris, professionals i/o acadèmics.
- CP04 - El titulat ha de ser capaç d’utilitzar els recursos i estratègies adequats per a la millora professional.
- CP05 - El titulat ha de ser capaç d’integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en les activitats d’ensenyament i aprenentatge, en la gestió de l’ensenyament i en el desenvolupament professional.
- CP06 - El titulat ha de ser capaç de generar propostes innovadores i competitives en l’activitat professional i investigadora.
- CP10 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar els aspectes fonamentals de les metodologies actuals de la recerca educativa per a la millora dels processos d’ensenyament i aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera.
- CP11 - L’alumnat ha de respectar els drets fonamentals d’igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans i els valors propis d’una cultura de pau i de valors democràtics; utilitzant un llenguatge que eviti l’androcentrisme i els estereotips.
- HB01 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar els coneixements adquirits i la capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d’estudi.
- HB02 - El titulat ha de ser capaç de formular judicis a partir d’una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques.
- HB03 - El titulat ha de ser capaç d’informar de les seves conclusions i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats
- HB04 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar les habilitats d’aprenentatge que li permetin continuar estudiant d’una manera majoritàriament autodirigida o autònoma.
- HB07 - El titulat ha de ser capaç d’organitzar el temps de treball en funció de les prioritats i objectius d’aprenentatge fomentant l’autoaprenentatge.
- HB08 - El titulat ha de ser capaç d’informar de manera argumentada sobre la presa de decisions en el camp de l’ensenyament de l’anglès com a llengua estrangera.
- HB09 - El titulat ha de ser capaç d’aplicar models d’innovació pedagògica i recerca educativa sobre l’adquisició, l’ensenyament i l’ús de l’anglès com a llengua estrangera a casos concrets, al context escolar específic i/o contextos relacionats amb l’educació, de manera que es relacionin adequadament els coneixements teòrics adquirits amb la pràctica educativa.
- HB10 - El titulat ha de ser capaç d’analitzar críticament el treball personal.
- HB11 - El titulat ha de ser capaç d’explicar en públic i fer presentacions amb suport digital adaptades als diferents grups d’interès del context escolar (docents, famílies, estudiants, etc.).
- HB15 - El titulat ha de ser capaç d’avaluar els models i metodologies actuals de la recerca educativa.
- HB16 - El titulat ha de ser capaç d’utilitzar l’idioma anglès per a fins acadèmics i professionals relacionats amb la recerca en els àmbits de l’adquisició, l’ensenyament i l’aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera.
- HB17 - El titulat ha de ser capaç d’expressar-se en anglès, tant oralment com per escrit dins i fora de l’aula per emprendre totes aquelles funcions comunicatives que són pròpies del docent en aquesta llengua.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Els resultats d’aprenentatge que es requeriran als estudiants es vincularan amb les competències seleccionades en cada cas. Entre d’altres, es destaquen els següents:
- Analitza diferents dissenys d’investigació educativa.
- Identifica preguntes d’investigació relacionades amb l’ensenyament o aprenentatge-adquisició de l’anglès com a llengua estrangera.
- Analitza diferents tècniques i instruments per a la recollida d’informació quantitativa i qualitativa.
- Analitza mostres de dades com a exemple per elaborar les conclusions rellevants per a l’ensenyament o aprenentatge-adquisició de l’anglès com a llengua estrangera.
- Aplica els coneixements i habilitats adquirides per a una elaboració d’una proposta educativa adaptada a un context concret.
- Identifica i analitza els diferents aspectes formals de textos acadèmics escrits i orals en anglès.
- Aplica els coneixements per a l’elaboració de diferents tipus de textos acadèmics relacionats amb l’ensenyament o aprenentatge-adquisició de l’anglès com a llengua estrangera.
- Empra l’idioma anglès per a finalitats acadèmiques i professionals relacionades amb la recerca en els àmbits de l’adquisició, l’ensenyament i l’aprenentatge de l’anglès com a llengua estrangera.
Continguts
1. Introducció a la recerca
1.1. Tipus de recerca
1.2. L’ètica en la recerca
1.3. Realització d’un projecte de recerca
- Antecedents teòrics
- Metodologia
- Resultats d’informes
2. Recerca quantitativa
2.1. Introducció
2.2. Disseny d’un estudi quantitatiu (per exemple, estudis experimentals)
2.3. Eines per a la recopilació i anàlisi de dades (per exemple, proves de memòria operativa, proves de vocabulari, ús de SPSS, etc.)
3. Recerca descriptiva
3.1. Introducció
3.2. Disseny d’un estudi descriptiu (per exemple, estudis basats en enquestes)
3.3. Eines per a la recopilació i anàlisi de dades (per exemple, estadístics descriptius amb SPSS, R, etc.)
4. Recerca qualitativa
4.1. Introducció
4.2. Disseny d’un estudi qualitatiu (per exemple, etnografia, estudis de cas)
4.3. Eines per a la recopilació i anàlisi de dades (per exemple, ELLAN, CLAN, etc.).
5. Habilitats acadèmiques en anglès
5.1. Gèneres discursius i tipologies de textos acadèmics en anglès relacionats amb l’educació
5.2. Aspectes formals de textos acadèmics escrits i orals en anglès
5.3. Estratègies i tècniques d’escriptura acadèmica en anglès
5.4. Treball acadèmic: estructura, característiques i normes de citació (estil APA)
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment online
CML – Classes Magistrals en línia |
CPL - Classes Pràctiques en línia |
TI - Estudi i treball autònom individual |
TG – Estudi y treball autònom en grup |
TL- Tutories en línia |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment online
1. Participació - 20% (participació en classe, preparació de lectures prèvia a la classe, visualització de vídeos i altres materials, posts en els fòrums de debat de la classe, i altres interaccions en línia especificades per la professora).
2. Presentació oral d'eina/instruments de recollida de dades - 30%
3. Projecte de recerca - 50% (en parelles): en funció dels teus projecte plans professionals o de carrera futurs i interessos, podràs triar entre les següents dues opcions:
Opció A:
- Pla de recollida de dades (opcional)-10%
- Proposta de projecte final: 10%
- Presentació projecte final: 10%
- Escriptura de projecte final: 20%
Opció B:
- Proposta: 10%
- Esquelet i Pla de projecte final: 10%
- Presentació projecte final: 10%
- Escriptura de projecte final: 20%
Bibliografia i recursos
Mackey A. and Gass S. 2016. Second Language Research. Methodology and Design (2nd ed.) Lawrence Erlbaum.
Gass S. And Mackey A. 2012. The Routledge handbook of second language acquisition. Routledge.
Mackey A. and Gass S. (eds.) 2012. Research methods in second language acquisition. A practical guide. Wiley-Blackwell.
Norris, J. M., Plonsky, L., Ross, S. J., &Schoonen, R. 2015. Guidelines for reporting quantitative methods and results in primary research. Language Learning, 65, 470-476.
Wei L. and Moyer M. 2008. The Blackwell Guide to Research Methods in Bilingualism and Multilingualism. Blackwell.
Plonsky L (ed.) 2015. Advancing quantitative methods in second language research. Routledge.
Paltridge B. and Phakiti A. 2015. Research methods in applied linguistics: A practical resource. Bloomsbury.