Universitat Internacional de Catalunya
Pràctiques Clíniques Tutelades
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
Presentació
Les estades clíniques pretenen donar a l'alumne la possibilitat i capacitat d'entrar en contacte amb l'usuari (pacient) del servei especialitzat, i també la possibilitat de conèixer el sistema sanitari professional, la seva estructura organitzativa i el paper real que hi desenvoluparà com a fisioterapeuta manual ortopèdic. També faciliten a l'alumne el contacte professional i l'aplicació dels coneixements teòrics i pràctics adquirits durant el període de formació del màster universitari. Aquestes pràctiques proporcionaran l'aplicació clínica dels factors més rellevants que cal tenir en compte com a fisioterapeuta manual ortopèdic.
Requisits previs
Objectius
- Utilitzar estratègies d'interrogatori eficients i efectives per obtenir dades fiables i vàlides del pacient al llarg de tot el procés d'avaluació i tractament del pacient.
- Conèixer els procediments que proporcionen informació detallada sobre els moviments relacionats amb els trastorns susceptibles d'intervenció amb OMPT.
- Correlacionar de manera efectiva les troballes de la història i exploració del pacient, elabora un diagnòstic provisional de fisioteràpia i dissenya un tractament de prova.
- Desenvolupar habilitats i destreses en l'avaluació dels símptomes i els signes clau del pacient.
- Desenvolupar habilitats i destreses en la predicció precisa dels canvis esperats i la progressió cap a resultats realistes.
- Dur a terme una comunicació interpersonal efectiva per informar el pacient dels riscos, pronòstic, possibles efectes secundaris i beneficis probables de la intervenció d'OMPT.
- Aplicar el raonament clínic col·laboratiu amb el pacient, els cuidadors i altres professionals de la salut a l'hora de definir els objectius de tractament, intervencions i resultats mesurables.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
Competències bàsiques i generals:
- CB7: Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea destudi.
- CB8: Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- CB9: Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- CB10: Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigida o autònoma.
- CG1: Que els estudiants demostrin una pràctica clínica crítica, analítica, avaluativa i basada en l‟evidència de l‟àrea d‟especialització d‟OMPT.
- CG3: Que els estudiants demostrin un nivell avançat d'habilitats de raonament clínic que permetin una avaluació i tractament efectius de les disfuncions artro-neuromusculars.
- CG5: Que els estudiants demostrin un nivell avançat d'habilitats pràctiques que permetin una avaluació i tractament sensibles, específics i efectius de les disfuncions artro-neuromusculars.
Competències transversals:
- CT1: Assegurar la confidencialitat en la intervenció i en el tractament de la documentació relativa al pacient/usuari, complint-ne els aspectes ètics, legals i tècnics.
- CT2: Mostrar habilitats de comunicació en les relacions interpersonals que derivin potenciar l'estat de salut del pacient/usuari i la col·laboració de l'equip multidisciplinari.
- CE1: Que els estudiants apliquin el coneixement de l'anatomia, fisiologia, biomecànica i epidemiologia a l'avaluació i el tractament del dolor i la funció del sistema artro-neuromuscular, així com a les necessitats multidimensionals del pacient/client en relació a la classificació Internacional de la Funció (CIF).
- CE3: Que els estudiants demostrin capacitat per seleccionar les eines i tècniques més adequades en termes de fiabilitat, validesa i precisió diagnòstica per a l'avaluació i el tractament del dolor i la funció del sistema artro-neuromuscular.
- CE4: Que els estudiants siguin capaços de treballar de manera eficient en el marc del model biopsicosocial d'OMPT, integrant i gestionant els paràmetres de risc-efectivitat i pronòstic pel que fa a la planificació i execució de la intervenció terapèutica.
- CE5: Que els estudiants demostrin capacitat per integrar, aplicar i avaluar els principis de la mobilització, manipulació, aprenentatge motor, fisiologia de l'exercici, estratègies ergonòmiques, entre d'altres modalitats terapèutiques, com a elements multimodals de l'abordatge terapèutic d'OMPT.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L'estudiant:
- Utilitza estratègies d'interrogatori eficients i efectives per obtenir dades fiables i vàlides del pacient al llarg de tot el procés d'avaluació i tractament del pacient.
- Coneix els procediments que proporcionen informació detallada sobre els moviments relacionats amb els trastorns susceptibles d'intervenció amb OMPT.
- Correlaciona de manera efectiva les troballes de la història i exploració del pacient, elabora un diagnòstic provisional de fisioteràpia i dissenya un tractament de prova.
- Demostra habilitats i destreses en l'avaluació dels símptomes i els signes clau del pacient.
- Demostra habilitats i destreses en la predicció precisa dels canvis esperats i en la progressió cap a resultats realistes.
- Duu a terme una comunicació interpersonal efectiva per informar el pacient dels riscos, pronòstic, possibles efectes secundaris i beneficis probables de la intervenció d'OMPT.
- Aplica del raonament clínic col·laboratiu amb el pacient, els cuidadors i altres professionals de la salut a l'hora de definir els objectius de tractament, intervencions i resultats mesurables.
Continguts
Es tracta d'una matèria de caràcter integrador, en què l'estudiant haurà d'activar al màxim tots els seus recursos tècnics-professionals i científics adquirits fins ara en el procés de formació.
Consisteix en la realització de pràctiques professionals en què es durà a terme l'avaluació i el tractament de pacients per part dels estudiants.
Aquesta dinàmica estarà facilitada i supervisada per fisioterapeutes formats a OMPT, que controlaran que els alumnes executin de forma progressiva i responsable, i de menor a major dificultat, amb autonomia, les diferents activitats de l'àmbit clínic en diferents patologies i pacients: observar clínicament, inquirir , obtenir informació en entorn real, dur a terme una valoració exploratòria manual i instrumental, interpretar els resultats de l'exploració, elaborar documents clínics, analitzar i sistematitzar la informació obtinguda, raonar clínicament, ordenar i prioritzar troballes significatives, reconèixer i integrar informació i documentació clínica i de prescripció d'altres professionals sanitaris, reconèixer prioritats funcionals i prescripcions de professionals especialistes clínics, reconèixer i assumir limitacions dels procediments i mètodes fisioterapèutics, reconèixer i assumir programes de tractament, proposar protocols específics, aplicar tractaments ment, reconèixer i emprar guies, programes i regles de pràctica clínica, proposar mesures educatives i preventives, així com reconèixer i identificar els efectes indesitjables de la terapèutica.
En finalitzar la matèria, els estudiants hauran de fer l'exposició i el debat d'un cas clínic en el context de les sessions clíniques.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
- PC (Pràctiques clíniques): Les pràctiques clíniques es realitzen mitjançant pacients reals a l'aula, i permeten incorporar valors professionals, competències de comunicació assistencial, raonament clínic, gestió clínica i judici crític, integrant a la pràctica professional tots els coneixements, habilitats i actituds d'OMPT. Els professors del màster faciliten i supervisen el procés densenyament-aprenentatge en aquest cas traslladat a làmbit clínic.
- AAP (Activitats d'Autoaprenentatge): Aquestes activitats estan pensades perquè l'alumne resolgui problemes per si sol amb l'ajuda del material que se li facilita i la informació de les activitats presencials i/o disponibles a l'entorn virtual on es desenvolupen les matèries on-line.
- EI (Estudi independent de l'alumne): Es tracta d'un procés dirigit a la formació d'un alumne autònom capaç d'aprendre a aprendre; consisteix a desenvolupar habilitats per a l'estudi, establir metes i objectius educatius basats en el reconeixement de les debilitats i fortaleses de l'individu, que respondran a les necessitats i expectatives de cadascú. Implica la possibilitat que cada alumne prengui les seves pròpies decisions en relació amb l'organització del temps i el ritme d'aprenentatge, per això requereix un alt grau de responsabilitat per aprofitar al màxim els recursos. Inclou estudi de continguts relacionats amb les “classes teòriques” i “pràctiques”. (Estudiar exàmens, realització de treballs teòrics individuals i en grup, treball a biblioteca, lectures complementàries, etc.).
- AC (Aprenentatge cooperatiu): Desenvolupament d'aprenentatges actius i significatius de manera cooperativa.
- EC (Estudis de cas): Adquisició d'aprenentatge mitjançant l'anàlisi de casos clínics o propis de la professió, reals o simulats.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Avaluació clínica del centre: 70%
- Registre narratiu: 30%
S'usarà el sistema de qualificacions segons la legislació vigent. Actualment, segons el RD 1125/2003 del 5 de setembre.
- 0-4,9 Suspens.
- 5,0-6,9 Aprovat.
- 7,0-8,9 Notable.
- 9,0-10 Excel·lent.
La menció de Matrícula d'Honor es pot atorgar als alumnes que hagin obtingut una qualificació igual o superior a 9,0. El seu nombre no podrà ser superior al 5% dels alumnes matriculats en una matèria en el curs acadèmic corresponent, llevat que el nombre d'alumnes matriculats sigui inferior a 20, cas en què es podrà concedir una sola Matrícula d'Honor.