Universitat Internacional de Catalunya
El Benestar i la Felicitat com a Indicador de Salut
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
Dr. Pere Castellví Obiols: pcastellvi@uic.es
Presentació
La medicina no només ha de tenir en compte la malaltia, sinó també el benestar de les persones. El benestar de les poblacions i la felicitat dels individus son indicadors de salut poblacional que cada vegada té més interès tant pels clínics com pels epidemiòlegs, polítics i tècnics de salut pública ja que està altament relacionat no només amb la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia, sinó també amb la funcionalitat, la qualitat de vida relacionada amb la salut, l’alentiment de la història natural de la malaltia, els quals s’inclou la reducció de la mortalitat prematura i l'augment de l’esperança de vida.
Aquesta assignatura està dividida en 2 parts. Una part teòrica que pretén impartir els coneixements necessaris i que inclou com diferenciar i definir el benestar i la felicitat, quines dimensions s’engloben, quines regions cerebrals i neurotransmissors estan implicats, quins grups poblacionals estan millor i quins beneficis presenten el fet d’estar bé amb un mateix i ser feliç en la prevenció i la recuperació de la malaltia.
La segona part de l’assignatura s’impartiran aspectes pràctics que ajudaran a l’alumne a comprendre i empoderar-los per tenir els coneixements i les habilitats necessàries per estar millor tant físicament com mentalment, tenir una vida més satisfeta amb sí mateixos i afrontar més eficaçment les situacions possibles causants d’estrès i malestar.
Tot aquest coneixement s’impartirà seguint amb els principis de la medicina basada en la evidència i seguint una metodologia científica.
Requisits previs
Aquesta assignatura no necessita cap requisit previ per l'alumne.
Capacitat de lectura en anglès, castellà i català ja que la bibliografia i les lectures seran en aquests idiomes.
Objectius
Part I. Teoria
- Reconèixer l'ésser humà com un ésser imperfet i amb les seves contradiccions
- Saber què és el benestar i la felicitat i identificar-ne les diferències
- Conèixer les dimensions que s'engloben dins del benestar
- Saber les regions cerebrals i neurotransmissors implicats amb la felicitat i el benestar
- Avaluar quins són els grups poblacions amb més benestar i més felicitat
- Aprendre quina és la seva importància respecte a la salut de les poblacions i dels individus Conèixer intervencions que s'han realitzat per a millorar el benestar de les persones
- Aprendre a dissenyar una intervenció per a millorar el benestar de les persones
Part II. Pràctica
- Tenir els coneixements per aplicar a la pràctica els coneixements per estar millor físicament i mentalment
- Tenir-les habilitats necessàries per afrontar millor els problemes que puguin aparèixer a les nostres vides
- Intentar respondre si els diners i l'amor realment ens aporten felicitat o no
- Saber quins són els hàbits que ens poden aportar més o menys benestar i quins són els mecanismes implicats
- Quin rol té l'humor a la nostra felicitat
- Saber què és el perfeccionisme i quines implicacions tenen en la nostra salut
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 04 - Desenvolupar la pràctica professional amb relació a l'autonomia del pacient, i a les seves creences i cultura.
- 06 - Desenvolupar la pràctica professional amb relació a altres professionals de la salut i adquirir habilitats de treball en equip.
- 10 - Comprendre i reconèixer els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut, saber com determinen la simptomatologia i el desenvolupament natural de les malalties agudes o cròniques en els individus i les poblacions.
- 11 - Comprendre i reconèixer els efectes del creixement, el desenvolupament i l'envelliment sobre l'individu i el seu entorn social.
- 25 - Reconèixer els factors determinants de la salut en la població, tant els genètics com els dependents del sexe i estil de vida, els demogràfics, ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
- 27 - Reconèixer el seu paper en equips multiprofessionals, i assumpció del lideratge quan convingui, tant en el subministrament de cures de la salut com en les intervencions per a la promoció de la salut.
- CB-2 - Saber aplicar i integrar els seus coneixements, la comprensió d'aquests, la seva fonamentació científica i les seves capacitats de resolució de problemes en entorns nous i definits de forma imprecisa, incloent contextos de caràcter multidisciplinari tant investigadors com professionals altament especialitzats.
- CB-4 - Ser capaços de predir i controlar l'evolució de situacions complexes mitjançant el desenvolupament de noves i innovadores metodologies de treball adaptades a l'àmbit científic / investigador, tecnològic o professional concret, en general multidisciplinari, en el qual es desenvolupi la seva activitat.
- CTP-3 - Desenvolupar el pensament i raonament crític i autocrític (Autoavaluació).
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
En acabar aquesta matèria, l'estudiant haurà de ser capaç de:
- Saber que l’ésser humà és resultat d’episodis evolutius que ens fan ser contradictoris en moltes de les nostres conductes
- Reconèixer que la salut és una dimensió global que no només inclou la malaltia, sinó també el benestar i la qualitat de vida
- Identificar quins components i determinants del benestar existeixen i la importància que presenta en la salut de les persones
- Reconèixer que ser feliç i estar bé amb un mateix repercuteix significativament en la prevenció i la recuperació de la malaltia
- Empoderar-vos per poder prendre millors decisions en les vostres vides quotidianes i vitals
Continguts
Aquesta matèria es dividirà en 2 parts amb els temes següents:
Part I. Teoria
Tema 1. Introducció: L'ésser humà com a ésser imperfet
Tema 2. Marcs conceptuals
Tema 3. Fisiologia del benestar i la felicitat
Tema 4. Epidemiologia I. Subgrups poblacionals
Tema 5. Epidemiologia II. Beneficis en salut
Part II. Pràctica
Tema 6. La cerca de la felicitat. Què ens fa ser feliços?
Tema 7. Fisiologia dels hàbits saludables: Perquè et fan estar millor i ser més feliç
Tema 8. Quin és l'humor amb la nostra salut?
Tema 9. Perfeccionisme i salut mental
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Les classes es desenvoluparan entorn de debats i discussions sobre estudis de casos, que els alumnes hauran preparat prèviament amb les lectures indicades per a la sessió. Els conceptes teòrics es desenvoluparan al voltant d'aquestes lectures. Es realitzaran sessions pràctiques.
Per grups, els estudiants presentaran un treball final:
- Un treball relacionat amb el benestar, salut positiva o la felicitat
- Presentació final del treball i conclusions.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
En grups o individualment, els alumnes duran a terme un protocol d'una intervenció o un treball publicat que posi èmfasi en la millora del benestar i la felicitat de les persones sobre un tema de la seva elecció i activitats durant l'avaluació continua. Els resultats intermedis es discutiran a l'aula. L'avaluació es basarà en el manuscrit presentat (60%), presentacions orals i treballs a classe (20%) i l’assistència i participació a l'aula (20%).
El contingut del manuscrit s'avaluarà respecte a la seva idoneïtat respecte de les guies EQUATOR, segons sigui apropiat.
Per superar l'assignatura l'alumne haurà d'obtenir una nota mitja superior a 5.
Els alumnes que no superin l'assignatura en la convocatòria ordinària disposaran d'una convocatòria extraordinària que consistirà en la repetició dels exercicis.
Bibliografia i recursos
- Jonathan Haidt (2006). La Hipótesis de la felicidad. Ed: Gedisa
- Tal Ben-Shahar (2011). La búsqueda de la felicidad. Ed: Alienta
- Dean Burnett (2018). El cerebro feliz. Ed: Martínez Roca
- Martin P. Seligman (2011). Florecer: la nueva psicología positiva y la búsqueda del bienestar. Ed: Océano de México
- Malcolm Gladwell (2005). Inteligencia intuitiva: ¿Por que sabemos la verdad en dos segundos? Ed: Taurus.
- E. Diener, S. Oishi, & L. Tay. Handbook of well-being. (2018). Publisher: DEF Publishers. ISBN: http://www.nobascholar.com/books/1
- WHO. Measurement of and target-setting for well-being. Paris, 25-26 June 2012 measurementwellbeing_who2012.pdf
- Joseph Stiglitz. GDP is not a good measure of wellbeing – it's too materialistic. The Guardian; 3/12/2008 gdpisnotagoodmeasureofwellbeing_stiglitz.pdf