Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Metodologia i Ètica de la Recerca (Transv. INV.)

Metodologia i Ètica de la Recerca (Transv. INV.)
1
14844
1
Anual
OB
Llengua d'impartició principal: castellà

Altres llengües d'impartició: català, anglès

Professorat

Presentació

La metodologia científica és l'eix fonamental de la recerca en ciències de la salut. El coneixement és essencial per produir idees noves, construir models teòrics, processos d'innovació, com una prova definitiva, teòrica i empírica que contribueixi a una millor comprensió de la realitat. La metodologia facilita la detecció i resolució de problemes específics. Només el seu coneixement i implementació garanteixen el rigor científic.

Requisits previs

ningu

Objectius

En aquesta assignatura es pretén donar les aptituds i actituds bàsiques per afrontar un estudi d'investigació en Ciències de la Salut, concretament en odontologia, així com la capacitació per avaluar la investigació d'altres grups de treball. Coneixement de les metodologies d'investigació i d'avaluació que permetin la integració de perspectives teòriques i experiències d'investigació en el disseny i implantació d'una intervenció efectiva. Disseny de preguntes de recerca sobre àrees d'incertesa en la pràctica clínica. Coneixement de les principals fonts d'informació basada en l'evidència. Aptituds i actituds per a comunicar noves idees i resultats d'investigació en salut, tant a investigadors com a altres professionals de la salut i la societat en general.

Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació


• CB10 - Adquirir habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant de manera autodirigida i autònoma. • CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees en un context d'investigació. • CB7 - Aplicar els coneixements adquirits, i desenvolupar la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi. • CB8 - Integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis basats en l'evidència científica, a partir d'una informació que, podent ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis. • CE1 - Capacitat per aplicar el mètode científic, el disseny experimental i la bioestadística per resoldre una pregunta o contrastar una hipòtesi. • CE3 - Saber aplicar les eines bioinformàtiques més utilitzades en la investigació bàsica. • CT1 - Capacitat d'integració en un equip de treball establert, multidisciplinari i multicultural.

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Formula preguntes de recerca adequades. Comprèn els conceptes fonamentals relacionats amb l'epidemiologia i el procés científic. Sap llegir les publicacions científiques amb esperit crític i reconeix les seves parts. Comprèn i interpreta els conceptes fonamentals i específics de la bioestadística relacionats amb la recerca en odontologia. Maneja adequadament les eines estadístiques per dur a terme l'anàlisi de dades de la seva recerca. Utilitza les eines informàtiques específiques de recerca bibliogràfica.

Continguts

1. Introducció al coneixement científic • El procés del coneixement científic • Característiques del coneixement científic • Pràctica basada en l'evidència. El pensament crític • Introducció a la lectura crítica d'articles científics *         2. Investigació en ciències de la salut • Importància de la recerca en odontologia • Plantejament de la pregunta d'investigació • Introducció a la revisió bibliogràfica * • Principals línies de recerca en odontologia d'àmbit nacional i internacional        3. Principals guies / normatives d'elaboració de projectes *: Guia CONSORT,               STROBE, AGREE, SPIRIT        4. Elaboració d'un projecte d'investigació • Resum del projecte • Justificació de l'estudi • Hipòtesi • Objectius generals i específics • Metodologia • Introducció al disseny d'estudis *: observacionals (descriptius, analítics), experimentals (quasi experimentals, estudis pre-post, purs) • Tipus d'estudi: transversals, longitudinals prospectius (cohorts), restropectivos (cas-control), assaig clínic • Població d'estudi i tècniques de selecció de la mostra: mostreig probabilístic i no probabilistico • Criteris de selecció de la mostra d'estudi • Intervenció: tècniques d'aleatorització (braços de tractament), procediments de encegat (simple cec, doble cec, triple cec) • Procediments per visita • Recollida de dades • Definició dels instruments de mesura: conceptes de fiabilitat i validesa, desenvolupament i adaptació d'un qüestionari • Concepte de biaix • Càlcul de la grandària de la mostra • Conceptes bàsics: error alfa i beta, potència estadística • Càlcul de la mostra en funció del tipus d'estudi • Redacció de l'anàlisi estadísco • Conceptes de validesa interna i externa • Consideracions ètiques • Limitacions de l'estudi • Impacte bibliomètric • Pla de treball • Memòria econòmica • Annexos 5. Introducció a la comunicació científica • Transferència del coneixement • Importància de la comunicació científica • Formats de comunicació científica

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Activitats formatives: 2 ECTS CT

Metodologia docent:  CM, MC y TRB

Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



Assistència a classe obligatòria

avaluació contínua - EC (25%)

Resolució de casos - RC (25%)

prova final - PFE (50%)

Bibliografia i recursos

Narváez, V. P. D. (2009). Metodología de la investigación científica y bioestadística: para médicos, odontólogos y estudiantes de ciencias de la salud. RiL Editores.