Vés al contingut

Universitat Internacional de Catalunya

Immunologia Aplicada

Immunologia Aplicada
6
14859
4
Primer semestre
op
OPTATIVITAT
OPTATIVITAT
Llengua d'impartició principal: anglès

Altres llengües d'impartició: català, castellà

Professorat


Els dubtes es resoldran abans/després de classe. Per tal de resoldre dubtes fora del horari d’atenció, caldrà concertar una cita per correu electrònic. 


Presentació

La Immunologia Aplicada és una assignatura del grau de Biomaterial. Introdueix l'alumne en l'estudi dels mecanismes de defensa (fisiològics i patològics) de l'organisme enfront microorganismes, toxines o antígens derivats del mal funcionament de les cèl·lules. Aquesta assignatura permet a l’alumne estudiar la interacció entre patògens i l'hoste a partir del coneixement dels components i funcions del sistema immunitari en condicions de salut i malaltia.

Requisits previs

L'estudiant que cursa l’assignatura d'Immunologia Aplicada ha de tenir una base important de microbiologia, bioquímica, genètica humana, biologia molecular, biologia cel·lular i patologia cel·lular i molecular

Objectius

Identificar elements del sistema immune tant des d'un punt de vista estructural com a funcional, en condicions de salut i malaltia. 

Comprendre el paper de vigilància i control  homeostàtic del sistema immunitari.

Comprendre la interacció entre la immunitat innata i adaptativa.

Conèixer  l'impacte del coneixement del sistema immunitari en la millora de la salut humana, principalment pel que fa a la prevenció i el diagnòstic de les malalties, i al desenvolupament de noves estratègies terapèutiques.


Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació

  • CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
  • CG10 - Saber treballar en un entorn multilingüe i multidisciplinari
  • CG3 - Tenir capacitat per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i ser versàtil per a l'adaptació a noves situacions.
  • CG8 - Aplicar els principis i mètodes de la qualitat.
  • CT3 - Saber comunicar-se de forma oral i escrita amb altres persones sobre els resultats de l'aprenentatge, de l'elaboració del pensament i de la presa de decisions; participar en debats sobre temes de la pròpia especialitat

Resultats d’aprenentatge de l’assignatura

Analitzar les característiques i diferències de resposta immune adaptativa i innata. 

Establir la relació entre el patogen i el tipus de resposta immune de l'hoste: Via d'entrada, mecanismes de resposta, memòria i evasió. 

Conèixer els principals trastorns del sistema immunitari: hipersensibilitat, malalties autoimmunes i immunodeficiències. 

Conèixer el paper del sistema immune en situacions clíniques com el trasplantament d'òrgans o la immunologia tumoral. 

Comprendre els mecanismes d'activació i regulació de la resposta immune cel·lular i humoral i la seva relació amb les malalties del sistema immunitari. 

Aprendre sobre les tècniques de laboratori per a l’estudi  del sistema immunològic. Conèixer la base teòrica de les eines immunològiques utilitzades en el laboratori de diagnosi i recerca. 


Continguts

  • Reconeixement i resposta 

  • Components de la immunitat innata 

  • Receptores de la immunitat innata: Mecanismes efectors 

  • Receptors limfocitaris 

  • Complex principal d’histocompatibilitat i presentació d’antigen 

  • Desenvolupament de Limfòcits T i B. Tolerància 

  • Activació de limfòcits T: funcions efectores

  •  Activació de limfòcits B: funcions efectores

  • Diferenciació i generació de memòria 

  • Immunitat de les mucoses

  • Visió global de una resposta immunitària 

  • Vacunes 

  • Autoimmunitat 

  • Immunologia del trasplantament 

  • Diagnòstic i tipus d’immunoassajos

Metodologia i activitats formatives

Modalitat totalment presencial a l'aula



Classes magistrals (CM): exposició durant 50+50 minuts d'un tema teòric per part del professor. Depenent del tema, es plantejaran diferents activitats per fomentar la participació dels estudiants que poden influir a la nota final de l'assignatura. 

Mètodes del cas (MC): plantejament d’una situació real o imaginària. Els estudiants treballen en grups reduïts o en interacció activa amb el professor per respondre les preguntes formulades. Es poden utilitzar diverses estratègies d'aprenentatge que potenciïn la participació i la interacció dels estudiants. En aquestes classes es pot aprofundir en els temes tractats a les classes magistrals o aportar nous continguts. Els MC tenen la mateixa importància i el mateix pes de preguntes a l'examen final. 

Pràctiques de Laboratori (PL): sessions pràctiques on es treballen tècniques experimentals relacionades amb el temari treballat a les classes teòriques. Es permeten canvis als grups de pràctiques sempre que sigui un canvi d'un estudiant per un altre. L'assistència és obligatòria i el contingut de les sessions pràctiques s'avaluarà el darrer dia de pràctiques i/o a l'examen final. 


Sistemes i criteris d'avaluació

Modalitat totalment presencial a l'aula



1. A l'examen final caldrà obtenir una nota mínima de 5 (sobre 10) per fer mitjana ponderada amb la resta d'activitats (examen parcial, MCs i PL). L'assignatura s'aprova amb una nota mínima de 5 (sobre 10) a la mitjana ponderada de totes les activitats. 

2. Els exàmens seran de tipus test amb 4 opcions de resposta, comptant +1 els encerts i –0.25 els errors. 

3. Als exàmens podran entrar continguts pertanyents a qualsevol de les activitats realitzades durant el curs (CM, MCs i PL). 

4. L'examen final podrà incloure una o diverses preguntes de desenvolupament que només s'avaluaran en estudiants que obtinguin una nota superior a 7.5. El seu objectiu és aportar informació a l'hora de concedir les qualificacions d'excel·lent i matrícula d'honor (sense perjudici dels que ja les hagin aconseguit mitjançant l'examen i la resta d'activitats avaluables). 

5. El professor es reserva un 10% del total de la nota per considerar aportacions i participació (que inclou: aportació d’idees interessants, assistència a les metodologies no obligatòries i puntualitat en l’assistència a classes i lliurament de tasques). 

6. Assistència a classe: 

L'assistència a les classes magistrals no és obligatòria, però els assistents han de seguir les normes indicades pels docents. 

Per optar al 100% de la nota corresponent a l'activitat a l'aula dels MCs, caldrà assistir i participar a 3 de les 4 sessions. Es pot, per tant, faltar a una sessió sense prejudici sobre la nota; a partir de la segona absència, s'aplicarà un factor corrector sobre la nota mitjana de la resta dels MCs (2 faltes = nota x 0.8; 3 faltes = nota x 0.7; 4 faltes = nota x 0.6; etc). Les faltes no seran justificables. 

L'assistència a les pràctiques del laboratori és necessària per aprovar l'assignatura. L'expulsió d'un estudiant del laboratori comporta el suspens automàtic de l'assignatura. Serà necessari assistir a TOTES les sessions de pràctiques per poder presentar-se a la primera convocatòria. 

7. L’ús indegut d’aparells electrònics com mòbils, tablets o ordinadors portàtils pot comportar l’expulsió de classe. Com a ús indegut s'entén l'enregistrament i/o la difusió d'imatges d'estudiants o professors durant les diferents classes, així com l'ús d'aquests dispositius amb fins lúdics i no educatius. 

Consideracions importants:

  1. Plagi, copiar o qualsevol altra acció que es pugui considerar trampa suposarà un zero en aquest apartat d'avaluació. Realitzar-en els exàmens suposarà el suspens immediat de l'assignatura.
  2. En segona convocatòria no es podrà obtenir la qualificació de "Matrícula d'Honor", de manera que la qualificació màxima serà de "Excel·lent".
  3. No s'acceptaran canvis en el calendari, dates d'exàmens o en el sistema d'avaluació.
  4. Els estudiants d'intercanvi (Erasmus i d'altres) o repetidors estaran sotmesos a les mateixes condicions que la resta de l'alumnat.



Bibliografia i recursos

Llibres: 

Kuby Immunology. Owen, J., Punt, J., Stranford, S., & Jones, P. Macmillan Learning, 2018 Cellular and Molecular Immunology. Abbas, A. K., Lichtman, H., & Pillai, S. Elsevier, 2021 Janeway’s Immunobiology. Murphy, K. M., & Weaver, C. Garland Science/Taylor & Francis Group, LLC., 2017 

Revistes científiques: 

Frontiers in Immunology: https://www.frontiersin.org/journals/immunology 

Nature Immunology: https://www.nature.com/ni/ 

Nature Reviews in Immunology: https://www.nature.com/nri/ 

Journal of Immunology: https://www.jimmunol.org/ 


Període d'avaluació

E: data d'examen | R: data de revisió | 1: primera convocatòria | 2: segona convocatòria:
  • E1 14/01/2025 P2A02 14:00h