Universitat Internacional de Catalunya
Pràctiques Acadèmiques Externes
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
L’atenció a l’alumnat es fa per correu electrònic.
Presentació
El Pràcticum pretén oferir a l’estudiant l’oportunitat d’introduir-se en l’àmbit professional i poder posar en pràctica els aprenentatges adquirits en les diferents assignatures cursades en el Grau. L’objectiu principal és adquirir els coneixements, les habilitats i les actituds pròpies d’un psicòleg per exercir la professió de manera autònoma, aprenent de models (psicòlegs i altres professionals de la salut) i guiats per un professional responsable de fer l’acompanyament, al qual anomenem tutor acadèmic.
Els escenaris de treball són tan variats com la mateixa pràctica assistencial: hospitals, consultes privades, empreses i escoles.
A més del tutor acadèmic, a cada alumne se li assigna un tutor al centre de pràctiques amb l’objectiu que promogui l’autoavaluació i proposi accions perquè l’alumne millori el seu aprenentatge i persegueixi l’autonomia i l’interès per la formació contínua. Els alumnes es distribueixen en diferents centres de reconegut prestigi i amb professionals acreditats que enriquiran i augmentaran els seus coneixements.
Un percentatge de les hores i les qualificacions del Pràcticum corresponen al Rotatori Social.
S'ha de llegir la guía del pracitucm que està penjada dins de l'assignatura
Requisits previs
CRITERIS D'ASSIGNACIÓ DE PLACES
L'assignació de places es durà a terme d'acord amb els següents criteris:
- Haver cursat i superat l’assignatura de Laboratori d’Habilitats I, II, III i tenir el 90 % dels crèdits aprovats de primer, segon i tercer curs del Grau en Psicologia.
- Els alumnes han d'haver cursat i aprovat aquestes assignatures per a fer cadascun dels practicums:
- Psicologia de l'Educació per a fer pràctiques en educació.
- Psicologia de les Organitzacions per a fer pràctiques en empresa.
- Psicopatologia infantil i Psicopatologia d'adults per a fer pràctiques en clínica. Per a realitzar les pràctiques en Cuides és obligatori haver cursat i aprovat l'assignatura de Cures Pal·liatives.
Els alumnes han de cursar obligatòriament almenys una optativa (6 ects) vinculada a l'àrea del practicum que triïn. Aquest criteri no s'aplicarà als que es vagin d'Erasmus.
La distribució de places es durà a terme a principis de setembre.
En els àmbits de clínica i educativa, l'assignació es farà de manera individualitzada amb el coordinador de pràctiques per estricte ordre de nota d'expedient acadèmic tenint en compte les especificitats de cada centre de pràctiques.
En l'àmbit d'empresa l'assignació es farà a través d'un procés de selecció per part de cada centre de pràctiques.
Objectius
1. Integrar els coneixements teòrics i pràctics.
2. Adquirir les habilitats i actituds necessàries per atendre els diferents usuaris en diferents situacions.
3. Aprofundir en coneixements, habilitats i actituds en àrees específiques de la pràctica professional.
4. Desenvolupar habilitats terapèutiques, de relació i de comunicació amb el pacient/client/treballador i les persones implicades.
5. Observar, identificar i conèixer les habilitats que un expert utilitza en els diferents tractaments i intervencions psicològiques.
6. Observar i conèixer, de manera guiada, els diferents rols del psicòleg i el paper dels diferents professionals dins d’equips multidisciplinaris, i participar-hi.
7. Conèixer i participar de manera guiada, segons la demanda del centre de pràctiques, en el que es requereixi.
8. Conèixer els diferents recursos i fer-ne una gestió responsable.
9. Adquirir habilitats terapèutiques i tècniques específiques en funció de la unitat o centre de pràctiques assignat.
10. Conèixer i aplicar els principis ètics i deontològics de la professió.
11. Conèixer i comprendre la importància del treball en xarxa amb els professionals implicats en cada cas.
12. Conèixer i respectar la importància de la protecció de dades de pacients, clients, usuaris o treballadors i la necessitat de preservar-ne la privacitat.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
1. Conèixer la realitat professional del psicòleg en un àmbit aplicat específic.
2. Aplicar els coneixements de psicologia a un entorn laboral, utilitzant programes, activitats i serveis d’aquest àmbit.
3. Col·laborar amb altres professionals (de la psicologia i altres àrees), així com prendre decisions i resoldre conflictes.
4. Integrar-se en la dinàmica de treball de l’equip.
5. Establir una orientació diagnòstica en relació amb la demanda presentada.
6. Conèixer els fonaments de l’ètica i saber-los aplicar al context professional del psicòleg, entenent que la psicologia és una disciplina en la qual tot acte professional s’ha de dur a terme de manera que no perjudiqui la dignitat, la llibertat, la vida dels altres o la pròpia.
Continguts
1. Processos d’observació i contextualització, tant en relació amb la realitat del centre institució/pràctica com amb la realitat d’intervenció des de la Psicologia.
2. Coneixement i anàlisi de dades observades i documentació bàsica.
3. Adquisició d’experiència, integració de coneixements i habilitats prèviament adquirides i aplicació en un entorn clínic, educatiu i empresarial real.
4. Assoliment de l’experiència en aspectes de la comunicació, especialment en la relació psicòleg-pacient i també en les relacions interprofessionals i entre nivells assistencials.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Metodologia
- Pràcticas externes (PE)
- Tutoria acadèmica personal (TAP)
- Aprenentatge autònom (AA)
Pràctica clínica (PC).
Treball autònom (TA). Confecció d’un portfolis.
Rotació social (RS).
Diari reflexiu del Rotatori Social (DR).
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
-
La evaluación de las prácticas de los alumnos se basa en 3 sistemas integrados entre sí, que ofrecen una imagen fiable y completa del aprendizaje del alumno.
1º) Evaluación realizada por el tutor del centro de prácticas que acompaña al alumno durante el proceso de aprendizaje. Esta evaluación supone el 30% de la nota de prácticas. Esta nota, evidentemente, no es revisable.
2º) Elaboración y entrega de un Portfolio de Prácticas. Se facilitará un guión para la realización de este. Supondrá un 65% de la nota de las prácticas y la evaluación del mismo la realizará el tutor académico.
3º) Cumplimiento de las 40 horas del rotatorio social. El certificado del centro que lo avale tiene que entregarse vía MOODLE en la fecha correspondiente. Tendrá un peso del 5% en la nota final.
4º) Rellenar online la encuesta de satisfacción con las prácticas. Si se hacen prácticas en dos centros, es necesario rellenar una encuesta por cada centro.
Para hacer la media hay que tener aprobados (5/10) la evaluación realizada por el tutor del centro de prácticas así como el Portfolio de prácticas, y haber entregado el certificado del rotatorio social.
Se restarán dos puntos de la nota final si no se entrega la documentación correspondiente en plazo.
La no comunicación de una incidencia al tutor académico supondrá una bajada de 1 punto sobre la nota final.
La no asistencia a las prácticas o el incumplimiento del horario o las reglas establecidas supondrá no poder aprobar el Practicum.