Universitat Internacional de Catalunya
Empreses d'Economia Social
Altres llengües d'impartició: català, castellà
Professorat
A petició
Presentació
Les empreses d'economia social, és dir, negocis que generen un impacte social i/o medioambiental positiu, han experimentat un creixement sostenit en l'última década, adquirint una importància cada vegada major a l'economia espanyola, així com a nivell global. Dentro de l'economia europea, les empreses socials suposen el 17% de l'ocupació i el 15% del PIB.
Aquest curs proporciona als alumnes les competències necessàries per crear, desenvolupar i dirigir empreses de l'economia social. El curs facilita i difunde les eines necessàries per a la bona gestió de les empreses socials, analitzant aspectes estratègics, legals, financers i de recursos humans, al temps que promouen les competències emprenedores i d'innovació com a motors de canvi d'aquestes organitzacions i el seu lideratge.
Requisits previs
Sense requisits especials
Objectius
L'objectiu principal d'aquesta assignatura és presentar un model d'empresa social com una forma alternativa de fer negoci que se centra en les necessitats socials i ambientals, tot tenint en compte la importància de la sostenibilitat financera.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
Competències per treballar l'assignatura tal com s'indica al currículum.
Competències transversals
G1. Comprendre i interpretar textos escrits pertinents i raonats de nivell i estil acadèmic.
G2. Ser capaç de justificar les seves pròpies posicions amb arguments coherents, així com de defensar-les públicament.
G6. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens.
G7. Desenvolupar la capacitat de raonament autònom amb distància crítica en temes polèmics.
G8. Acceptar la diversitat de punts de vista com a ingredient fonamental de la vida acadèmica i consubstancial en la societat contemporània, i ser capaç d'exposar les seves pròpies opinions amb el respecte de les opinions divergents.
G9. Tenir hàbits consolidats d'autodisciplina, autosuficiència i rigor en la realització del treball acadèmic, així com en l'organització i la seva correcta temporalització.
G10. Tenir una actitud proactiva en el desig de conèixer els ignorants, imprescindible en tot el procés formatiu i en tota activitat professional amb projecció.
G11. Ser capaç d'aplicar els coneixements adquirits amb flexibilitat i creativitat i adaptar-los a nous contextos i situacions.
G19. Identificar els factors clau d'un problema.
G21. Mostrar un enfocament crític davant les diferents situacions.
Competències específiques
E1. Demostrar un nivell de coneixement suficient per a l'exercici professional.
E9. Utilitzar la informació adequada en la formulació de propostes i la resolució de problemes.
E12. Aplicar els coneixements i procediments rellevants a una sèrie de situacions complexes.
E13. Identificar els factors clau d'un problema.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Al final del curs, els estudiants han de ser capaços de:
● Comprendre, identificar i analitzar una necessitat social
● Comprendre els conceptes d'emprenedoria social, impacte social i finances socials.
● Identificar les parts interessades de l'ecosistema de l'emprenedoria social
● Comprendre el concepte d'innovació social
● Entendre la importància de l'avaluació d'impacte social
● Identificar els instruments per finançar projectes socials
● Comprendre les diferències de gestió entre empreses convencionals i socials
Continguts
Tema 1. Fonaments de l'Empresa Social i l'Economia Social
Introducció al concepte d'empresa social, tercer sector (ONG) i economia social.
L'ecosistema de les organitzacions sense ànim de lucre i l'economia social a Catalunya, Espanya i Europa.
Context històric diferents enfocaments cap a l'empresa social
Nord global vs. Sud global
Tema 2. Necessitat social com a oportunitat de negoci
El concepte de necessitat social. Necessitats socials com a base d'oportunitats de negoci. L'anàlisi de necessitats i la generació de solucions.
Innovació Social. El concepte. Bones pràctiques d'innovació social arreu del món. Innovació social vs. empreses socials.
Rentat d'impacte. Què és? Com evitar-ho?
Tema 3. Impacte social: mesura i gestió
Què és l'impacte?
Per què les empreses haurien de preocupar-se per l'impacte
Metodologies i marcs per mesurar l'impacte
Mètriques i indicadors
Introducció a la gestió de l'impacte
Tema 4. Empreses socials vs. Empreses responsables
La RSC com a concepte. Maximització del valor dels accionistes vs. ciutadania corporativa.
Beneficiar a les corporacions com a reinvenció de la RSC.
Certificació BCorp a Espanya
Moviment de Comerç Just
Cooperatives i propietat dels treballadors
Tema 5. Finançament de les empreses socials, com a mecanisme de finançament i màrqueting
Introducció al finançament d'empreses socials. Subvencions governamentals, fundacions benèfiques, crowdfunding i banca ètica.
Microfinances: concepte, origen, assoliments, èxits i fracassos
Inversió d'impacte
Màrqueting d'empreses socials - storytelling (per vendre, buscar finançament i posicionament)
Tema 6. Projecte d'empresa social: model de negoci d'impacte (basat en els reptes d'empreses socials reals)
El Model Canvas de negoci social de Stanford. Declaració del problema i missió.
Mix de màrqueting social
Pla d'operacions d'una empresa social
Marc financer i jurídic d'una empresa social - estructura jurídica
Mesura de l'impacte social
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Classes magistrals: Sesiones de 2 hores amb tot el grup. El professor exposa els conceptes teòrics clau segons cada tema.
Tutories: Els alumnes poden contactar amb els professors per correu electrònic, consultar a Moodle els seus horaris d'atenció o sol·licitar cita prèvia.
Treball individual: Estudi personal del material proporcionat per l'assignatura per a assimilar els conceptes i procediments vists durant les classes. L'objectiu del treball individual és la comprensió i la reflexió en la profunditat dels continguts de l'assignatura.
Treball en grup/casos prácticos i aprenentatge basat en projectes: Inclou el treball en grups d'aproximadament 5 alumnes per resoldre un cas pràctic o realitzar un projecte vinculat a un reto que proposarà un emprenedor social.