Universitat Internacional de Catalunya
Seminari Teòric II
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
Dr. Francisco Guinot fguinot@uic.es
Dilluns i divendres 9.00-13.00h
Presentació
És important conseguir un tracte de confiança i col.laboració amb el professorat, actitut favorable i capacitat per treballar en equip, fomentar la importància de la atenció odontopedipatrica, una actitud adequada davant dels pacinents infantils a tractar i adquirir una ètica professional per a la pràctica d'aquesta especialitat.
Per una altra banda, hem de obtenir els coneixements necessaris per poder diagnosticar i porposar un pla de tractament i un pla preventiu; conèixer les tècniques de la terapèutica dental conservadora i quirúrgica en el pacient pediàtric; conèixer les tècniques de control de la conducta del nen a la consulta dental; conèixer els principis que regeixen l'administració de fàrmacs en la odontopediatria, així com les seves indicacions i formes d'us; i saber la forma d'actuar davant les urgències que poden donar-se en pacients infantils.
Requisits previs
Haver superat el seminari teòric I.
Objectius
Està ampliament acceptat que la salut oral dels lactants, nens i adolescents influeix en la salut general de la població infantil i, en un futur, en la població adulta. Per tant, és imporant que existeixin odontòlegs preparats per prevenir i solucionar els problemes orals més freqüents de la població pediàtrica.
L'objectiu d'aquesta ssignatura és que l'alumne obtingui els coneixements avançats necessaris per dur a terme un correcte diagnòstic i orientació terapèutica del pacient infantil.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN01 - CN01: Reconèixer les temàtiques avançades relacionades amb l'odontopediatria
- CN02 - CN02: Definir de manera detallada i informada els aspectes teòrics i pràctics de la metodologia i del treball en un o diversos camps d'estudi de l'odontopediatria.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- - Ciències biomèdiques - Coneixements - CN01, CN02, CN04 Habilitats - HB03 Competències - CP04, CP01 - 1. Identificar les estructures anatòmiques principals de cap i coll. 2. Reconéixer anomalies o alteracions macro o microscòpiques que causen patologia a la cavitat oral. 3. Identificar els diferents microorganismes patògens mitjançant laplicació de les tècniques de laboratori necessàries. 4. Realitzar un diagnòstic de les diferents patologies de la cavitat oral a partir de la interpretació dels resultats obtinguts. 5. Analitzar i interpretar els resultats obtinguts per determinar l‟afectació d‟altres sistemes complexos. 6. Discutir quines accions o fàrmacs són més adequats per al tractament de patologies diagnosticada relacionades amb la cavitat oral.
- - Evidències Científiques i Diagnòstic en Odontopediatria - Coneixements - CN01, CN02, Habilitats - HB01, HB09, HB11, HB13, HB14 i HB15 Competències - CP01, CP05, CP02, CP04 - L'alumnat serà oral i l'odontologia restauradora del pacient infantil. - Lalumnat serà capaç de realitzar presentacions de manera pública sobre casos clínics, amb tots els detalls diagnòstics i exploracions complementàries requerides. - Lalumnat serà capaç dadquirir els coneixements necessaris per proposar plans de tractament referenciats i justificats amb la literatura científica. - L'alumnat serà capaç d'emplenar correctament una història clínica d'odontopediatria. - L'alumnat serà capaç de manejar els diferents materials més utilitzats en els diferents tractaments odontopediàtrics. - Lalumnat serà capaç de realitzar correctament un aïllament absolut amb dic de goma i que adquireixi lhabilitat manual necessària per realitzar els principals tractaments preventius, restauradors i polpars. -Lalumnat serà capaç de realitzar un tractament dental en pacients infantils amb un correcte control del dolor i la conducta. - Lalumnat serà capaç de diagnosticar la patologia oral i dental que pot presentar el pacient infantil. - Lalumnat serà capaç daplicar els coneixements necessaris per saber diagnosticar i tractar qualsevol tipus de traumatisme dental, ja sigui en dentició temporal o permanent. - L'alumnat serà capaç d'aplicar els coneixements necessaris per saber diagnosticar i tractar la patologia pulpar, ja sigui en dentició temporal com a permanent.
- - Treball fi de màster - Coneixements - CN03 Habilitats - HB06, HB13 Competències - CP03, CP05 - Descriure les diferents fases del procés de recerca. - Distingir entre els models de recerca quantitativa i qualitativa, identificant els principals avantatges i les limitacions dels dos models. - Estructurar una adequada estratègia de cerca bibliogràfica a les principals bases de dades relacionades amb les ciències de la salut i accedir-hi descarregant els documents complets per a la seva avaluació. - Descriure els conceptes bàsics relacionats amb el mesurament de variables i lobtenció de dades quantitatives. - Descriure els diferents procediments dobtenció de dades quantitatives i identificar-los en estudis publicats. - Identificar els diferents tipus darticles científics, la seva estructura i característiques i les normes de publicació dels mateixos. - Escriure un resum científic per a la presentació preliminar de resultats en jornades i congressos, així com elaborar una comunicació oral i/o pòster. - Dissenyar un protocol de recerca basat en el mètode científic - Aprendre a iniciar-se en la investigació clínica o de laboratori, desenvolupar un projecte de recerca, aplicant noves tècniques apreses i gestionant el temps i els recursos. - Redactar adequadament la introducció, justificació, objectius, hipòtesis, estat de la qüestió, materials i mètodes, resultats, discussió i conclusions del seu treball de fi de màster. - Defensar davant d'un tribunal competent en Odontologia el “Treball de Fi de Màster” realitzat.
- - Evidències Científiques en la Literatura Actual i Investigació - Coneixements - CN01, CN02, CN03 Habilitats - HB06 Competències - CP01, CP02, CP03 - Comprendre les publicacions científiques amb esperit crític i sabent reconèixer-ne les parts. -Elaborar preguntes de cerca apropiades, utilitzant les principals fonts dinformació bibliogràfica per accedir al coneixement científic. -Aprendre a recuperar la informació científica de manera eficient mitjançant un programa informàtic per a la gestió de les referències bibliogràfiques. - Presentar un protocol de recerca, clínic o laboratori. - Usar l'aparell d'assaig d'un laboratori de recerca en materials i biomedicina. -Redactar un article científic per tal de ser publicat en una revista indexada per la JCR. -Realitzar diferents participacions en congressos nacionals i internacionals. -Redactar i presentar un treball de recerca, presentant-ne els resultats de manera científica i rigorosa.
- - Pràctiques Acadèmiques Externes - Habilitats - HB01, HB02, HB03, HB04, HB05, HB07, HB08, HB11, HB12, HB10, HB14 Competències - CP04, CP02, CP05 -- Emplenar correctament una història en els diferents tractaments odontopediàtrics. - Realitzar correctament un aïllament absolut amb dic de goma i que adquireixi l'habilitat manual necessària per fer els principals tractaments preventius, restauradors i polpars. - Realitzar un tractament dental en pacients infantils amb un correcte control del dolor i la conducta. - Aplicar els coneixements necessaris per saber diagnosticar i tractar qualsevol mena de traumatisme dental, ja sigui en dentició temporal o permanent. - Aplicar els coneixements necessaris per saber diagnosticar i tractar la patologia pulpar, ja sigui en dentició temporal com a permanent
Continguts
- Tractament quirúrgic a odontopediatria (exodòncias de supernumeraris i frenulectomies).
- Medicina bucal a odontopediatria.
- Manteniment de l'espai (aparatologia fixa i removible).
- Diagnòstic i tractament precoç de les maloclusions.
- Control dels hàbits en el pacient infantil.
- Prevenció a odontopediatria.
- Desenvolupament psicològic del nen.
- Logopèdia i reeducació miofuncional.
- Tractament multidisciplinari del pacient infantil.
- Problemes periodontals en nens i adolescents.
- Emergèncias mèdiques a odontopediatria.
- Rehabilitació neuro-oclusal a odontopediatría.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Presentacions de temes teòrics per part del professorat del màster i altres professors convidats.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
- Examen teòric: 70% de la nota.
- Examen pràctic: 30% de la nota.
Bibliografia i recursos
Boj JR, Catalá M, Mendoza A, Planells P, Cortés O. Odontopediatría. Bebés, niños y adolescentes. 1ª Edición (Ciudad de México); Odontología Books, 2019.
International Journal of Pediatric Dentistry
Pediatric Dentistry
European Journal of Pediatric Dentistry
Auropean Archives of pediatric Dentistry
Journal of Clinical Pediatric Dentistry
Dental Traumatology