Universitat Internacional de Catalunya
Recerca en Odontopediatria I
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
DRA.ANA VELOSO DURAN
aveloso@uic.es
Presentació
Presentació
Aquesta assignatura pretén integrar la recerca en l'aprenentatge de l'odontopediatria i atorgar-li la importància que es mereix.
En aquesta matèria es revisarà la literatura científica (format i continguts) i altres tipus de documentació, les referències bibliogràfiques, les normes de Vancouver, el factor dimpacte de les revistes científiques, lobtenció de documents (recursos bibliogràfics de la universitat) i les bases de dades bibliogràfiques.
El Titulat/ada serà capaç de:
- Comprendre les publicacions científiques amb esperit crític i sabent reconèixer-ne les parts.
-Elaborar preguntes de cerca apropiades, utilitzant les principals fonts dinformació
bibliogràfica per accedir al coneixement científic.
-Aprendre a recuperar la informació científica de forma eficient mitjançant un programa informàtic
per a la gestió de les referències bibliogràfiques.
- Presentar un protocol de recerca, clínic o laboratori.
- Usar l'aparell d'assaig d'un laboratori de recerca en materials i biomedicina.
-Redactar un article científic per tal de ser publicat en una revista indexada per la JCR.
-Realitzar diferents participacions en congressos nacionals i internacionals.
-Redactar i presentar un treball de recerca, presentant els seus resultats de manera científica
i rigorosa.
Requisits previs
L'admissió d'estudiants de nou ingrés al màster
Universitari en Odontopediatria Integral i Hospitalària per la Universitat Internacional de Catalunya
es regeix per un procés propi de selecció que contempla la superació d'unes proves pròpies de
admissió i el lliurament d'una documentació explícita, sempre tenint en compte el que estableix
larticle 18 del Reial Decret 822/2021.
Podran sol·licitar l'accés tots els candidats que compleixin les vies i els requisits generals de
accés al títol i que estiguin en possessió d'un títol de grau/llicenciatura en Odontologia o
equivalents.
A més, es recomana un nivell d'anglès B2 del Marc Europeu Comú de Referència per a les
Llengües o equivalent que es comprovarà durant l'entrevista amb el/la candidat/a.
Criteris d'admissió: Les proves d'admissió consisteixen en una valoració ponderada del
expedient acadèmic, del perfil personal i de les motivacions i aptituds que tindran els següents
criteris:
Ponderació Criteri Aspectes a valorar
40% - 60% Entrevista personal
Valoració del perfil personal, vocació, caràcter
responsable, empatia, interès per la
investigació, capacitat de treball en equip,
nivell d'anglès, etc.
20% - 30% Expedient acadèmic Valoració coneixements
20% - 30% Currículum vitae Valoració activitat personal i/o experiència
laboral
L'entrevista personal es durà a terme amb el director i els coordinadors del Màster.
Objectius
CN01: Reconèixer les temàtiques avançades relacionades amb l'odontopediatria
- CN02: Definir d'una manera detallada i informada els aspectes teòrics i pràctics de la
metodologia i del treball en un o diversos camps d'estudi de l'odontopediatria.
- CN03: Identificar les diferents metodologies científiques adquirides relacionada amb la
Odontopediatria.
HB06: Integrar els últims avenços en recerca a la comunitat científica
odontopediatria.
CP01: Resoldre els principals problemes bucals que afecten la població infantil.
CP02: Realitzar correctament els diferents tractaments a la pràctica clínica quotidiana dins
de l'àmbit de l'odontopediatria.
- CP03: Integrar-se en la comunitat científica odontopediàtrica participant activament a la
publicació d'articles científics, assistència a cursos i congressos nacionals i
internacionals.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN01 - CN01: Reconèixer les temàtiques avançades relacionades amb l'odontopediatria
- CN02 - CN02: Definir de manera detallada i informada els aspectes teòrics i pràctics de la metodologia i del treball en un o diversos camps d'estudi de l'odontopediatria.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- - Evidències Científiques en la Literatura Actual i Investigació - Coneixements - CN01, CN02, CN03 Habilitats - HB06 Competències - CP01, CP02, CP03 - Comprendre les publicacions científiques amb esperit crític i sabent reconèixer-ne les parts. -Elaborar preguntes de cerca apropiades, utilitzant les principals fonts dinformació bibliogràfica per accedir al coneixement científic. -Aprendre a recuperar la informació científica de manera eficient mitjançant un programa informàtic per a la gestió de les referències bibliogràfiques. - Presentar un protocol de recerca, clínic o laboratori. - Usar l'aparell d'assaig d'un laboratori de recerca en materials i biomedicina. -Redactar un article científic per tal de ser publicat en una revista indexada per la JCR. -Realitzar diferents participacions en congressos nacionals i internacionals. -Redactar i presentar un treball de recerca, presentant-ne els resultats de manera científica i rigorosa.
Continguts
- Comprendre les publicacions científiques amb esperit crític i sabent reconèixer-ne les parts.
-Elaborar preguntes de cerca apropiades, utilitzant les principals fonts dinformació
bibliogràfica per accedir al coneixement científic.
-Aprendre a recuperar la informació científica de forma eficient mitjançant un programa informàtic
per a la gestió de les referències bibliogràfiques.
- Presentar un protocol de recerca, clínic o laboratori.
- Usar l'aparell d'assaig d'un laboratori de recerca en materials i biomedicina.
-Redactar un article científic per tal de ser publicat en una revista indexada per la JCR.
-Realitzar diferents participacions en congressos nacionals i internacionals.
-Redactar i presentar un treball de recerca, presentant els seus resultats de manera científica
i rigorosa.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Treball de recerca (TI): mitjançant treball autònom, l'alumnat investiga sobre un tema
específic. Els resultats de la investigació esmentada s'exposaran de manera escrita i oral. S'afavoreix
la consecució dels resultats d'aprenentatge plantejats al TFM.
Tutories (TUT): es tracta d'un seguiment personalitzat i individualitzat a l'alumne en què es
realitza un seguiment i assessorament de la feina. Fruit d'aquesta activitat és el treball fi de
màster.
Treball autònom (TA): Activitat per assimilar i interioritzar coneixements mitjançant el desenvolupament de
hàbits destudi comprensiu i reflexiu; es durà a terme mitjançant lectures, investigacions,
treballs, cerca d'informació científica, obtenció i anàlisi de dades.
Els seminaris o conferències (SEM): són activitats formatives en què els alumnes participen de
forma activa en els processos cognitius. Es promou la participació a través de debats,
presentació de casos clínics reals i posterior discussió. Formen part d'aquestes activitats les
classes invertides, el mètode del cas, entre d'altres. La finalitat d'aquestes activitats és aprendre,
interpretar, resoldre dubtes, reflexionar i contrastar opinions.
Treball individual i/o en grup (TIG): a través de l'estudi, la cerca d'informació, el
processament de dades i la interiorització dels coneixements permetrà a l'estudiantat consolidar
el seu aprenentatge.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
SISTEMES D'AVALUACIÓ
1 Avaluació continuada (EC)
Avaluació continuada (EC): Valora i avalua el procés d'aprenentatge de l'alumnat a partir del
seguiment continu del treball que realitza, a través del lliurament d'informes, exposicions orals,
realització de tests, etc, a les diferents metodologies del Màster. Permet tenir un coneixement de
l'evolució de l'alumnat, per oferir-li feedback, avaluant majoritàriament l'adquisició dels
resultats d'aprenentatge de tipus Habilitat
Ponderació
mínima 40%
Ponderació
màxima 60%
2 Examen teòric (ET)
Examen teòric (ET): Examen escrit amb preguntes de resposta múltiple i/o preguntes curtes. A
circumstàncies especials, i prèvia aprovació per part del professorat i secretaria acadèmica, el
alumnat podrà sol·licitar un examen oral, davant d'un tribunal de dos o més membres del professorat.
Ponderació
mínima 20%
Ponderació
màxima 50%
3 Presentacions Orals (PO)
Presentació oral (PO): presentació individualitzada que prèviament han treballat dels treballs
realitzats en relació amb la literatura científica actual
Ponderació
mínima 30%
Ponderació
màxima 50%
4 Treball final (TF)
Treball final (TF): Presentació d'un treball final escrit, en què se sintetitza i aprofundeix en els
coneixements adquirits en una assignatura o en un projecte de recerca.
Ponderació
mínima 40% Ponderació
màxima 60%
Bibliografia i recursos
Bibliografía y recursos
International Journal of Pediatric Dentistry
Pediatric Dentistry
European Journal of Pediatric Dentistry
Auropean Archives of pediatric Dentistry
Journal of Clinical Pediatric Dentistry