Universitat Internacional de Catalunya
Fonaments Metodològics de l'Exercici Terapèutic
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà,
Professorat
Presentació
“Fonaments metodològics de l’exercici terapèutic” és una assignatura que s’introdueix de nova creació en el nou pla d’estudis que comença el curs 2024-25. L’exercici terapèutic tracta d’integrar la realització d’exercici, sovint no relacionada amb la professió de fisioteràpia, amb el concepte de teràpia i, per tant, de patologia, lesió i/o malaltia. Malgrat no és una assignatura “tradicional” en els plans d’estudi del grau de fisioteràpia, l’estudi d’aquest concepte ens porta a relacionar-ho amb la “gimnàstica terapèutica”, la “teràpia activa” i “l’exercici de rehabilitació”, entre d’altres termes. La raó de ser d’aquesta assignatura dins del pla de fisioteràpia es deu al gran augment de treballs científics que ens han portat a entendre l’exercici com una de les metodologies més contrastades per a prevenir i millorar la salut de les persones que tenen o poden presentar algun tipus d’afecció.
L’assignatura està dividida en una part teòrica i una part pràctica. La part teòrica tracta d’introduir a l’estudiant en el coneixement de les bases que sustenten el camp de l’exercici terapèutic. Amb aquesta intenció, es desenvolupa un tema introductori, una anàlisi dels factors de risc de patir malalties i lesions, i un recorregut per les diferents qualitats físiques que tenen una major transcendència en relació a la salut. Aquest bloc finalitza amb un bloc temàtic dedicat a introduir a l’alumnat en la planificació i programació de l’exercici terapèutic. A continuació, es desenvolupa tot el contingut pràctic de l’assignatura, on es desenvolupen els diferents temes centrats en la metodologia i l’aplicació del treball de les diferents qualitats físiques tractades en tot el marc teòric.
Requisits previs
No hi ha requisits previs.
Continguts
Tema 1. Antecedents relacionats amb exercici terapèutic. Classificacions de les qualitats físiques.
Tema 2. Els factors de risc de lesió. Valoracions en el procés terapèutic. Característiques mecàniques dels teixits.
Tema 3. El control neuromuscular: objectiu de l’exercici terapèutic.
Tema 4. La força com a base de les qualitats físiques.
Tema 5. La resistència dels sistema cardiovascular i respiratori i del sistema musculoesquelètic
Tema 6. L’amplitud del moviment.
Tema 7. Les qualitats de l’equilibri i la capacitat de reacció.
Tema 8. La coordinació neuromuscular
Tema 9. La planificació de l’exercici terapèutic.
Tema 10.- Aplicació pràctica 1. Entrenament de la força mitjançant accions analítiques musculars com a origen de les adaptacions tissulars des de l’exercici terapèutic.
o Aplicació a la musculatura de la cintura pelviana.
o Aplicació a la musculatura de la cintura escapular
o Aplicació a la musculatura del tronc: origen de l’estabilitat corporal
Tema 11.- Aplicació pràctica 2. El rang de moviment i la seva relació amb el desenvolupament de força. El treball de cadenes musculars des de la visió de l’entrenament miofascial.
Tema 12.- Aplicació pràctica 3. Entrenament funcional de força: l’estabilització activa com a objectiu fonamental.
Tema 13.- Aplicació pràctica 4. L’entrenament terapèutic de l’equilibri i la capacitat de reacció.
o Orientació a primeres fases del treball conjunt de l’equilibri i la capacitat de reacció.
o Implicació dels sistemes vestibular – visual – propioceptiu (concepte VVP)
o La introducció de pertorbacions per al treball de l’equilibri i la capacitat de reacció
Tema 14.- Aplicació pràctica 5. L’entrenament de resistència cardiovascular.
o Orientació a primeres fases post lesió. Implicació d’accions no relacionades directament amb la lesió.
o Aplicació pràctica de la metodologia de les diferents manifestacions de la resistència cardiovascular i respiratòria.
Tema 15.- Aplicació pràctica 6. El control neuromuscular: progressió en primeres fases post lesió i rol en la prevenció de lesions.
Tema 16.- Aplicació pràctica 7. Introducció a l’entrenament de la coordinació neuromuscular en un procés terapèutic.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Es imprescindible per al correcte desenvolupament de les classes la puntualitat en l'inici i acabament de les assignatures. L'alumne haurà d'assistir a les classes pràctiques amb la indumentària adequada: xandall de l'UIC. A més hauran de portar el pantaló curt i top (en el cas de les dones) de la universitat.
És necessari que en finalitzar la classe l'alumne col·labori en restablir el correcte ordre del gimnàs: col·locació correcta de les cadires, tamborets, falques, rulls, matalassos... Hem de tenir en compte que els gimnasos són espais comuns per als diferents cursos del grau, cursos de postgrau i altres situacions en les quals siguin requerits per la Universitat.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
1ª convocatòria:
- 35% de la nota: consistirà en la realització de diferents proves d’avaluació continuada que es realitzaran durant el transcurs del curs (tan a les classes teòriques com a les classes pràctiques). No es necessitarà una nota mínima per poder fer mitjana amb la resta de notes.
- 65% de la nota. Durant la setmana d'exàmens es realitzarà un examen tipus test de 50 preguntes amb 4 possibles respostes i una única resposta possible. Cada resposta incorrecta restarà 0,33 puntos. Caldrà una nota mínima de 5.00 per fer mitjana amb la resta de notes.
2ª convocatòria:
Es realitzarà un únic examen tipus test de 50 preguntes amb 4 possibles respostes i una única resposta possible. Cada resposta incorrecta restarà 0,33 puntos. Caldrà una nota mínima de 5.00 per fer mitjana amb la resta de notes.
0 - 4,9 Suspès
5,0 - 6,9 Aprovat
7,0 - 8,9 Notable
9,0 - 10 Excel·lent
Període d'avaluació
- E1 29/01/2025 A16 08:00h
- E1 29/01/2025 A15 08:00h
- E2 30/06/2025 A16 08:00h