Universitat Internacional de Catalunya
Especialitat Infermeria en Simulació Clínica i Desenvolupament de Competències Professionals
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Presentació
La simulació clínica que es desenvolupa en el màster, és un espai educatiu que recrea situacions reals dels pacients en aquest cas en el context de les urgències i emergències. La simulació és una eina que potencia l'aprenentatge de les diferents tècniques que tot professional ha d'adquirir abans d'entrar en contacte amb el pacient i en concret amb l'activitat de les urgències i emergències. El laboratori de simulació és un espai que representa l'activitat sanitària on l'alumne pot desenvolupar les seves habilitats per "saber ser", "saber fer" i "saber estar" en un context sanitari .
Aquesta metodologia proporciona un entorno controlat i segur on els estudiants poden enfrontar-se a situacions clíniques complexes abans de treballar amb pacients i que permet als estudiants reflexionar sobre les seves accions, rebre retroalimentació constructiva i millorar les seves capacitats sense posar en risc la seguretat del pacient. Addicionalment, la simulació brinda l’alumne la oportunitat de treballar no únicament en procediments tècnics, sinó també altres habilitats no tècniques, como la presa de decisions, el treball en equipo, la comunicació efectiva i la gestió de l’estrès, entre d’altres habilitades fonamentals per a una adequada atenció sanitària. Cada cop està més estesa l’ús de la simulació como eina docent en la formació de professionals sanitaris.
Amb aquesta signatura l’alumne realitzarà un itinerari basat en simulació on es recrearan escenaris específics i desafiants (como son las urgències cariològiques, neurològiques, pediàtriques, obstètriques i traumatològiques) per a que l’alumne participi íntegrament i així complementi el desenvolupament i l’adquisició dels resultats d’aprenentatge basats tant en aspectes pròpiament de la clínica como de las habilitats transversals. Aplicant la metodologia de simulació s’aconsegueix crear experiències de formació més homogènies per l’alumnat.
Durant tot el curs acadèmic l’alumne serà convocat en diferents sessions de simulació amb la finalitat d’assolir les habilitats pràctiques, tècniques i no tècniques d’aquells temes que s’han tractat magistralment a l’aula.
Requisits previs
Tot i no haver requisits previs per realitzar aquesta assignatura és molt recomanada la se assistència, doncs l’avaluació de la mateixa pivota amb els casos realitzats a classe.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN02RA - Identificar els aspectes i dades principals i de major rellevància clínica per a establir una comunicació eficaç en cas de patologia urgent, tenint en compte la dimensió psicólogica de sofriment del pacient i familiars.
- CN03RA - Identificar els riscos associats als procediments, tècniques diagnòstiques i terapèutiques en urgències considerant la seguretat del pacient i la de la resta de professionals.
- CP01RA - Resoldre situacions clíniques en entorns poc coneguts, imprevistos i/o sota pressió propis de l'àmbit de les urgències i emergències combinant coneixements, gestió del temps i resolució de problemes.
- CP02RA - Comunicar troballes clíniques, resultats de salut i/o projecte de recerca en nous entorns, especialitzats i no especialitzats de mode clar i sense ambigüitats.
- CP04RA - Avaluar les troballes clíniques que indiquen risc vital o amenaça funcional greu d'un pacient per a establir una prioritat d'actuacions, adaptant els recursos disponibles i assegurant la qualitat en la cura d'aquests.
- CP05RA - Reajustar l'atenció i modificar la planificació de cures mitjançant una avaluació contínua del pacient en situacions d'urgències i emergències.
- CP07RA - Aplicar de manera àgil i decidida els protocols d'actuació i les guies de pràctica clínica davant els processos més greus o prevalents en urgències i emergències.
- CP08RA - Intervenir de manera decidida, precisa i eficaç en l'aplicació de les tècniques terapèutiques invasives i no invasives empleades en urgències i emergències.
- CP09RA - Desenvolupar les capacitats necessàries per a atendre de manera adequada a qualsevol pacient, respectant els drets fonamentals d'igualtat entre homes i dones, i la promoció dels drets humans així com els valors propis d'una cultura de pau i de valors democràtics que inclouen el foment d'un llenguatge inclusiu, no discriminatori i lliure d'estereotips.
- HB01RA - Formular judicis a partir d'una informació incompleta o limitada que s'ajustin a la realitat del cas clínic per a establir els paràmetres d'actuació necessaris.
- HB02RA - Discutir judicis tenint en compte l'àrea d'estudi (urgència i emergència), incloent-hi reflexions sobre les responsabilitats ètica i social.
- HB04RA - Demostrar les bases del treball en equip multidisciplinari mitjançant una comunicació fluida, una escolta activa i amb iniciativa per a la resolució de conflictes, considerant les diferents perspectives professionals i disciplinessis.
- HB06RA - Desenvolupar una actuació assistencial que respecti tant la legislació vigent en l'assistència sanitària prehospitalària i hospitalària com el principi d'equitat, assegurant la igualtat d'oportunitats i l'accés universal dels pacients, el respecte als drets humans i la convivència social i sostenible.
- HB07RA - Aplicar les normes de l'ètica i del dret que regeixen l'assistència sanitària i la relació amb el pacient en situacions d'urgències i emergències, estant preparat per a comunicar els aspectes fonamentals d'aquestes normes quan sigui requerit.
- HB08RA - Identificar a través de l'anamnesi i de l'exploració física els símptomes i signes dels principals processos patològics aguts i de les complicacions agudes dels crònics, interpretant-los correctament.
- HB09RA - Analitzar els riscos associats als procediments, tècniques diagnòstiques i terapèutiques en urgències per a desenvolupar-los en condicions de màxima seguretat per al pacient i la resta de professionals.
Continguts
Desenvolupament d’habilitats tècniques amb l’ús de simuladors de baixa fidelitat, part task trainers i maniquins bàsics.
Identificació de situacions clíniques crítiques rellevants pel desenvolupament d’habilitats específiques para a les situacions d’urgències.
Resolució de casos clínics amb l’ús de simuladors d’intermitja i alta fidelitat centrats en casos clínics de l’especialitat de cardiologia, neurologia, pediatria, ginecologia i traumatologia amb un debriefing guiat.
Anàlisis de les competències transversals per afavorir el bon clima del treball en equipo i col.laboratiu.
Integració de la simulació amb l’aprenentatge teòric i pràctic.
Discussió sobre la importància de la simulació en l’aprenentatge clínic. Conèixer la seva dinàmica como eina docent ja que el seu us cada cop està més estès en la formació de professionals sanitaris.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Per desenvolupar l’assignatura s’utilitzaran les següents metodologies docents:
Taller Pràctic (TP). Aquest recurs formatiu es realitzarà principalment al Centre Integral de Simulació Avanzada (CISA) que disposa la UIC. Així es crearan escenaris pròxims a la realitat, en grups reduïts d’alumnes, orientats fonamentalment en el desenvolupament de competències pràctiques, utilitzant recursos metodològics expositius i interactius com el rol play, dinàmiques de grup i recursos de simulació.
Simulació clínica (SC): es recreen situacions de la pràctica clínica de manera controlada i segura, permeten als estudiants posar en pràctica i perfeccionar els resultats d’aprenentatge. L’objectiu és proporcionar una experiència realista per a que l’alumna s’involucri en primera persona i desenvolupi una actuació como ho faria en la pràctica real. La sessió se tanca amb un debriefing formatiu on s’inclou a tot l’alumnat per tancar el cercle d’aprenentatge. Es potència el treball en equipo i col.laboratiu dels participants.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Es realitzarà una avaluació mixta que tindrà 2 parts:
1) Participació a classe i assistència (20%)
2) Avaluació de Competències Objectiva Estructurada (80%): l’alumnat rotarà per una sèrie d’escenaris clínics para enfrontar-se a situacions específiques per avaluar els resultats d’aprenentatge.
L'alumne ha d'obtenir una puntuació mínima de 5 punts en cadascun dels components de l'avaluació de l'assignatura. Per superar l'assignatura ha de treure com a mínim un 5.
Bibliografia i recursos
Es trobaran a la Plataforma Virtual "Moodle". Cada professor generará la seva bibliografia i recursos en funció de la temática impartida.