Universitat Internacional de Catalunya
Bioestadística
Altres llengües d'impartició: anglès, castellà
Professorat
Adrián González
agonzalezm@uic.es
Presentació
En la branca de les ciències de la Salut s'estudien fenòmens afectes de variabilitat. De la observació clínica d'aquests, i per la cerca de respostes adequades, sorgeix la necessitat de mesurar, ordenar i sistematitzar les dades per a posteriorment postular lleis, i extrapolar els resultats obtinguts a tota la població d'estudi, amb la finalitat d'obtenir conclusions que portin a una millor pràctica clínica. La bioestadística és la ciència, que amb rigor científic, ens dona les eines quantitatives per a realitzar aquesta tasca. A més, és necessària per a poder realitzar una anàlisi i lectura crítica de la literatura científica, a fi de fomentar la praxi clínica basada en l'evidència científica.
Requisits previs
No calen
Objectius
- Conèixer els conceptes i mètodes estadístics bàsics més habituals en Ciències de la Salut i les seves aplicacions.
- Capacitar a l'alumne per realitzar les anàlisis bàsiques en bioestadística amb un software informàtic d'estadística.
- Capacitar a l'alumne per realitzar lectura crítica dels articles científics.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- CN01RA - Identificar problemes de salut en l'àmbit d'urgències i emergències sanitàries susceptibles de ser investigats.
- CN04RA - Identificar les eines i mètodes quantitatius i qualitatius necessaris per al disseny i desenvolupament d'un estudi de recerca en l'àmbit clínic de les urgències i les emergències.
- CP02RA - Comunicar troballes clíniques, resultats de salut i/o projecte de recerca en nous entorns, especialitzats i no especialitzats de mode clar i sense ambigüitats.
- CP03RA - Dissenyar projectes de recerca avançats sobre aspectes clínics capaços de generar coneixements nous i propis per al desenvolupament tant disciplinar com professional i institucional, considerant les diferències en l'expressió de les malalties en homes i dones i les consegüents necessitats d'atenció sanitària i tractament.
- HB03 - Demostrar iniciativa i proactivitat per part de l'alumnat de manera autònoma i autodirigida en el procés d'aprenentatge mitjançant la capacitat d'investigar, analitzar informació, sintetitzar coneixements i resoldre problemes
- HB05RA - Demostrar l'ús d'eines relacionades amb les tecnologies de la informació i la comunicació i la seva aplicació a camps de coneixement específics
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
- Reconèixer les bases conceptuals, les guies sobre la mesura de resultats i l'ús de qüestionaris o instruments en l'avaluació científica en l'àmbit de la salut.
Continguts
Bloc 1.
Introducció a la bioestadística
- Tipus de variables
- Mostra i població
Estadística descriptiva unidimensional
- Taules de freqüències
- Mesures de centralització
- Mesures de dispersió
- Mesures de posició
- Mesures de forma
Estadística descriptiva bidimensional
- Taules de contingència
- Correlació i introducció a la regressió
Bloc 3.
Inferència estadística:
- Estimació puntual i intervals de confiança
- Contrasts d’hipòtesi
- Inferència per a una variable
- Inferència per a dues variables
Metodologia i activitats formatives
Modalitat semipresencial (blended)
- Activitats d' autoaprenentage
- Activitat individual de l'alumne
- Classe teorica
- Exposicions orals
- Tutories
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat semipresencial (blended)
- Examen tipus test (25%)
- Exercici de preguntes curtes (25%)
- Exercici amb programa estadístic (50%)
Per a cadascun dels tres blocs de l'assignatura es realitzaran els tres elements avaluatius (és a dir, test, exercici de preguntes curtes i exercici amb programa estadístic). Per a aprovar l'assignatura s'haurà d'aprovar cadascun dels tres blocs amb una nota mínima de 5 en cadascun, fent una mitjana de les notes dels tres elements avaluatius. En cas de no aprovar l'assignatura en primera convocatòria, es mantindrà la nota del/de els blocs aprovats per a segona convocatòria, havent de recuperar els no aprovats.
Bibliografia i recursos
Martínez-González MA, Sánchez-Villegas A, Faulín Fajardo FJ. Bioestadística amigable (4ª ED). Díaz de Santos. Madrid; 2020.
Piédrola Gil, et al. Medicina Preventiva y Salud Pública. 12ª Edición. Barcelona: Masson S.A.; 2015.