Universitat Internacional de Catalunya
Comunicació Institucional
Altres llengües d'impartició: català, anglès
Professorat
Els dimarts de 12.00 a 13.00 h.
Presentació
Després de 1945, la comunicaicó institucional es va consolidar als Estats Unitas com activitat professional en el mercat de la informació, sense que això signifiqui que va arribar a desenvolupar el seu model definitiu. A Europa, degut a la diversitat cultural i al fet de que totes les nacions han viscut sota un mateix sistema de govern durant el S.XX, l'activitat de comunicaicó institucional ha arribat a diferents nivells de desenvolupament i coineixement. Però, en el s.XXI es pot afirmar que qualssevol insitució tant de caràcter públic com privat, que busqui una certa permanència en el temps, conta amb la figura del director de comunicació per transmetre la seva missió i identitat corporativa.
Requisits previs
No s'exigeixen requisits previs.
Objectius
1r Dominar la comunicació institucional.
2n Conèixer les diferents fases que hi ha en un programes de comunicació institucional.
3t Saber aplicar les principals fases de un pla de comunicació.
4º Reflexionar sobre com practiquen la comunicació diversos tipus d'institucions
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 08 - Capacitat per organitzar temps i espai
- 09 - Capacitat lingüística en català, castellà i anglès
- 10 - Capacitat de desenvolupar una actitud ètica
- 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
- 77 - Capacitat i habilitat per responsabilitzar-se de l'àrea de comunicació d'un organisme
- 78 - Capacitat i habilitat per establir un pla de comunicació
- 82 - Capacitat per definir i gestionar els pressupostos de comunicació
- 95 - Capacitat per a la gestió econòmica i pressupostària en el seu àmbit d'activitat
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
Estudiaran els principis aplicats de la comunicació institucional.
Entendran els principis de la cultura corporativa.
Dominaran l'estratègia de comunicació.
Gestionaran programes de comunicació institucional.
Continguts
1. Fonaments de la comunicació institucional.
2. Pla de comunicació.
2.1. Naturalessa del pla de comunicaciò.
2.2. Fases del pla de comunicaciò
3. Programes de comunicació institucional
3.1. Comunicació de crisis
3.2. Comunicació interna
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
ACTIVITAT FORMATIVA | CRÈDITS ECTS |
---|---|
Classe magistral. En les classes magistrals, el professor, no només transmet continguts o coneixements, sinó també, i sobretot, actituds, motivació, aptituds, valors, etc. També facilita que els assistents puguin manifestar les seves opinions i els seus arguments enfront de la resta d'estudiants. | 2,0 |
Taller. espai de treball eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències (comportaments observables i habituals que condueixen a l'èxit en l'acompliment d'una funció o tasca) pertanyents a matèries pràctiques o també teòriques (capacitats intel·lectuals, lògiques, crítiques, d'aprenentatge intel·lectual, estudi, citació, etc.). | 1,2 |
Coaching. Seguiment, individual o en grups molt reduïts, de com els alumnes assimilen els continguts de l'assignatura. En les sessions de coaching, es corregiran defectes, s'aclariran dubtes, es proposaran exercicis i activitats necessàries per aconseguir els objectius fixats. | 1,0 |
Meeting points: s'organitzaran punts de trobada entre personalitats del món professional, científic, àmbit internacional, etc. i els alumnes. Se'ls donarà forma de conferència, sessió de treball, tertúlia, entrevista, etc. | 0,6 |
Seminari. aquesta activitat que consistirà a aprofundir monogràficament en temàtiques específiques, d'especial actualitat en alguns casos, socialment debatudes, mitjançant treball actiu en grups reduïts. | 1,2 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Els alumnes de primera i segona convocatòria seguiran aquest sistema d'avaluació:
40% examen final. Cal aprovar l'examen final per poder fer mitjana.
60% Exercicis individuals o en grup (20% ejercicios de "focused praxis" y 40% presentación del plan de comunicación).
Els alumnes de tercera convocatòria (i successives) seguiran aquest sistema d'avaluació:
100% examen final.
En todas las actividades de evaluación se aplicará la normativa ortográfica de la Facultad.
S'observarà rigorosament la normativa de la facultat en relació amb les faltes d´ortografia i el plagi
Bibliografia i recursos
Bibliografía Obligatoria:
ARGENTI, P. (2014). Comunicación estratégica y su contribución a la reputación, Biblioteca Corporate Excellence, LID Editorial. Capitulo 1
Buil, P, "La comunicación en tiempos de crisis", en Roger, O. y Buil, P. Manual de Comunicación Ambiental, Eunsa, Pamplona, 2014.
SOTELO, C. (2001), Introducción a la comunicación institucional. Ariel. Barcelona, Capítulo 1: "Delimitación conceptual".
Gregory, Anne y Willis, Paul (2019). Liderazgo estratégico y gestión de la comunicación. Ed. Eunsa.
Podéis encontrar estos materiales en la Biblioteca de la UIC.
Bibliografía Recomendada:
ARGENTI, P. (2014). Comunicación estratégica y su contribución a la reputación.
AUSTIN, E. y PINKLETON, B. (2003). Strategic public relations management. Planning and managing effective communication programs. Ed. Lawrence Erlbaum Associates.
CORNELISSEN, J. (2011). Corporate Communication. A Guide to Theory and Practice. London: Sage.
LOSADA, J.C. Gestión de la comunicación en las organizaciones, E. Ariel, 2004.
Informes anuales:
European Communication Monitor: http://www.communicationmonitor.eu/
Material didàctic
- ArtículoDaleCarnegie
- ArtículoDaleCarnegie
- Artículo dircom
- Artículo dircom
- ArtículoFiguraDircom
- ArtículoFiguraDircom
- Capítulo Comunicación de crisis
- Capítulo Comunicación de crisis
- CapítuloIntroducción a la Comunicación Institucional de Sotelo
- CapítuloIntroducción a la Comunicación Institucional de Sotelo
- Conclusión
- Conclusión
- Plan de comunicación
- Plan de comunicación