Universitat Internacional de Catalunya
Mètodes Específics d'intervenció a Fisioteràpia Cardiorespiratòria
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
Bloc teòric:
Dra. María Antonia Ramon
maramon@uic.es
Bloc pràctic:
Dra. Marta Amor
mamor@uic.es
Sr. Raúl Carrión
rcarrion@uic.es
Presentació
La fisioteràpia cardio-respiratòria és una disciplina que aplica unes tècniques físiques, basades en el coneixement de la fisiopatologia respiratòria, amb la finalitat de prevenir, guarir o estabilitzar les alteracions que afectin al sistema toraco-pulmonar. Aquesta assignatura es divideix en dos blocs, un de teòric i un altre pràctic. El bloc teòric està dedicat als diferents aspectes teòrics de la fisioteràpia cardio-respiratòria. El bloc pràctic consta d'un seminari d'avaluació cardio-respiratòria.
Bloc teòric: Fisioteràpia cardio-respiratòria
En aquest bloc es pretén facilitar a l'estudiant l'adquisició de coneixements necessaris per afrontar el tractament de fisioteràpia de les principals patologies cardio-respiratòries.
Per a això resulta imprescindible el coneixement de l'anatomia, biomecànica i fisiologia del sistema respiratori que farà possible entendre com determinades patologies poden alterar el funcionament normal d'aquest sistema. S'abordarà també els aspectes més importants per realitzar una avaluació completa (clínica, física i funcional) del pacient cardio-respiratori i es formarà a l'estudiant per poder interpretar els resultats derivats d'aquestes avaluacions. Es revisaran les propietats fisiològiques de les principals tècniques de fisioteràpia respiratòria i reentrenamiento a l'esforç del pacient respiratori. Finalment, es revisaran les principals patologies cardio-respiratòries susceptibles de tractament de fisioteràpia. Aquest bloc està estretament relacionat amb el seminari d'avaluació cardio-respiratòria i amb la matèria "fisioteràpia aplicada a les disfuncions respiratòries".
Bloc pràctic: Seminari d'avaluació cardio-respiratòria
En el bloc pràctic de l'assignatura es pretén formar a l'alumnat en l'avaluació del malalt amb patologia cardio-respiratòria. Es revisaran aspectes pràctics de l'anatomia topogràfica del tórax, de l'exploració física en fisioteràpia respiratòria (donant especial èmfasi a l'auscultació pulmonar) i de l'avaluació funcional del malalt cardio-respiratori. L'adquisició d'aquests coneixements permetrà orientar el diagnòstic en fisioteràpia i definir d'aquesta manera els objectius del nostre tractament. Aquest bloc està estretament relacionat amb el bloc teòric de l'assignatura i amb la matèria de fisioteràpia aplicada a les disfuncions respiratòries, on es revisaran a manera pràctica les principals tècniques de fisioteràpia respiratòria.
Requisits previs
No s'estableixen
Objectius
- Conèixer l'anatomia, biomecànica i les propietats físiques més importants del sistema respiratori; tot això necessari per poder realitzar una bona intervenció en fisioteràpia cardio-respiratòria.
- Conèixer les conseqüències que poden produir els canvis fisiològics i estructurals provocats per les diferents patologies respiratòries en el bon funcionament del sistema respiratori.
- Conèixer els mecanismes de defensa bàsics amb el que explica el sistema respiratori.
- Adquirir una formació completa per poder dur a terme una avaluació integral del malalt amb patologia cardio-respiratòria, que farà possible la formulació dels objectius terapèutics.
- Saber interpretar els resultats de les principals proves d'avaluació funcional cardio-respiratòria.
- Conèixer les característiques i manifestacions clíniques de les principals patologies cardio-respiratòries.
- Conèixer les bases teòriques i les propietats fisiològiques sobre les quals se sustenten les principals tècniques de fisioteràpia respiratòria, tant manuals com a instrumentals.
- Conèixer les evidències científiques que recolzen o, en cas contrari, desaproven la utilització d'algunes tècniques per al tractament de fisioteràpia de patologies del sistema cardio-respiratori. Adquirir una formació bàsica dels aspectes més importants de la fisioteràpia respiratòria infantil.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
- 02 - Tenir capacitat per organitzar i planificar.
- 05 - Tenir capacitat de gestió de la informació.
- 09 - Demostrar un raonament crític.
- 10 - Desenvolupar les capacitats per dur a terme un aprenentatge autònom.
- 15 - Mostrar motivació per la qualitat.
- 17 - Treballar amb responsabilitat, la qual cosa suposa ésser capaç de fer front a les activitats del lloc de treball sense necessitat d'una estricta supervisió.
- 29.1 - Mantenir una actitud d'aprenentatge i millora.
- 30.1 - Tenir les capacitats necessàries per a treballar en equip.
- 43 - Conèixer els procediments fisioterapèutics basats en mètodes i tècniques específics d'actuacions fisioterapèutiques a aplicar a les diferents patologies de tots els aparells i sistemes, i a totes les especialitats de medicina i cirurgia, així com a la promoció i conservació de la salut, i a la prevenció de la malaltia.
- 48 - Ésser capaç de determinar el diagnòstic en fisioteràpia d'acord amb les normes reconegudes internacionalment i amb els instruments de validació internacionals.
- 48.2 - Ésser capaç de jerarquitzar les necessitats del pacient/usuari per tal d'atendre amb prioritat les que comprometin més el procés de recuperació.
- 49 - Ésser capaç de dissenyar el pla d'intervenció en fisioteràpia.
- 50 - Saber executar, dirigir i coordinar el pla d'intervenció en fisioteràpia, atenent el principi de la individualitat de l'usuari i utilitzant les eines terapèutiques pròpies de la fisioteràpia.
- 50.1 - Saber establir i aplicar els mitjans físics terapèutics en els tractaments que es facin als usuaris de totes les especialitats de medicina i cirurgia en què l'aplicació d'aquests mitjans sigui necessària.
- 53 - Tenir capacitat per intervenir als àmbits de promoció de la salut i prevenció de la malaltia.
- 55 - Tenir capacitat per incorporar la recerca científica i la pràctica basada en l'evidència com a cultura professional.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
L'estudiant:
- Comprèn els procediments fisioterapèutics basats en els mètodes i tècniques específiques aplicables en la patologia relacionada amb l'especialitat de medicina i cirurgia cardiovascular i respiratòria.
- Sap aplicar el procés de diagnòstic en fisioteràpia, establint una jerarquització de les necessitats del pacient.
- Dissenya el pla d'intervenció en fisioteràpia incorporant la investigació científica i la pràctica basada en l'evidència.
- Manté una actitud de motivació i millora en el seu procés d'aprenentatge.
- Té les capacitats necessàries per al treball en equip i la comunicació oral-escrita
Continguts
Bloc teòric: fisioteràpia cardio-respiratòria
1. Propietats físiques del sistema respiratori (SR)
1.1. Compliança
1.2. Elasticitat
1.3. Resistència
1.4. Constant de temps
1.5. Treball respiratori
1.6. Força muscular
1.7. Resistència i fatiga de la musculatura respiratòria
1.8. Punt d'igual pressió (EPP)
1.9. Equació de Röhrer
1.10. Volum, ventilació i perfusió pulmonar
1.11. Recorregut diafragmàtic
2. Mecanismes de defensa del SR
2.1. Barreres físiques de la via aèria superior
2.2. Sistema muco-ciliar de la via aèria inferior
2.3. Sistemes mecànics reflexos
2.4. Sistema immunològic
3. Avaluació en fisioteràpia respiratòria (FR)
3.1. Avaluació clínica
3.2. Exploració física
3.3. Auscultació
3.4. Avaluació funcional respiratòria
3.5. Avaluació de la capacitat d'esforç
4. Tècniques de FR (propietats fisiològiques i indicacions/contraindicacions)
4.1. Tècniques de reeducació respiratòria
4.1.1. Ús correcte del diafragma
4.1.2. Ventilacions dirigides
4.1.3. Ventilació amb llavis frunzits
4.1.4. Exercici a Dèbit Inspiratori Controlat (EDIC)
4.2. Tècniques de reducció del broncospasme
4.2.1. Ventilacions fraccionades
4.2.2. Ventilacions escalonades
4.3. Tècniques d'higiene bronquial
4.3.1. Tècniques gravitacionals: Drenatge postural
4.3.2. Ones de xoc
4.3.2.1. Percussió
4.3.2.2. Vibració
4.3.3. Modificació del flux aeri
4.3.3.1. Baix flux: ELTGOL, DA
4.3.3.2. Alt flux: Tos, TEF, AFE
4.4. Tècniques Instrumentals
4.4.1. Inspiròmetre d'incentiu
4.4.2. Pressió positiva espiratòria
4.4.3. Tos assistida (in-exsuflador)
5. Reentrenament a l'esforç del pacient respiratori i cardíac
5.1. Factors limitants de la capacitat d'esforç
5.2. Indicacions del reentrenament a l'esforç
5.3. Avaluació de la capacitat d'esforç
5.3.1. Proves màximes
5.3.2. Proves sub-màximes
5.3.3. Proves força muscular
5.3.4. Test de qualitat de vida
5.4. Modalitats d'entrenament
5.4.1. Entrenament a càrrega constant
5.4.2. Entrenament a càrrega intervàlica
5.4.3. Entrenament de força muscular (extremitats i m. respiratòria)
5.5. Variables de l'entrenament
5.5.1. Intensitat
5.5.2. Durada
5.5.3. Freqüència
5.5.4. Modalitat
5.6. Parts d'una sessió de reentrenament
5.7. Reentrenament del pacient respiratori
5.8. Reentrenament del pacient cardíac
6. Principals patologies
6.1. MPOC
6.2. Asma
6.3. Pneumònia
6.4. Bronquiectàsies
6.5. Fibrosi quística
6.6. Atelectàsia
6.7. Pneumotòrax
6.8. Derrame pleural
6.9. Bronquiolitis
6.10. Alteracions de la caixa toràcica
6.11. Patologies neuromusculars
6.12. Cirurgia toràcica i abdominal
Bloc pràctic: Seminari d'avaluació cardio-respiratòria
1. Anatomia topogràfica del tòrax
1.1. Línies de referència
1.2. Regions toràciques
1.3. Via aèria
1.4. Caixa toràcica
1.5. Topografia pulmonar
1.5.1. Projeccions del parènquima pulmonar en el tòrax
1.5.2. Lòbuls i cissures
1.5.3. Arbre bronquial i segments pulmonars
1.5.4. Pleura
1.6. Musculatura respiratòria
1.7. Topografia cardíaca
2. Exploració física
2.1. Inspecció
2.2. Freqüència respiratòria
2.3. Freqüència cardíaca
2.4. Saturació d'oxigen
2.5. Tensió arterial
2.6. Perímetre toràcic
2.7. PIM i PEM
2.8. Mesura i monitoratge del peak flow
2.9. Avaluació de l'efectivitat de la tos (peak cough flow)
2.10. Auscultació
3. Avaluació de la capacitat funcional d'esforç
3.1. Test de laboratori
3.2. Tests de camp
3.2.1. Incremental Shuttle test
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Bloc teòric:
Aquest bloc es realitzarà amb la totalitat del grup. Es duran a terme exposicions magistrals amb suport audiovisual, vídeos i es relacionaran els continguts teòrics amb casos pràctics reals.
Els alumnes hauran de realitzar lectures prèvies d'articles o altres documents per completar la seva formació i seguir les sessions del professor.
Els alumnes resoldran durant el transcurs del bloc teòric varies activitats relacionades amb els continguts de l’assignatura.
Bloc pràctic:
Aquest bloc es realitzarà en grups reduïts.
A partir d'una explicació teòrica i una demostració pràctica per part del professor, els alumnes posen en pràctica les tècniques exploratòries de fisioteràpia cardio-respiratòria que conformen el bloc.
Es valorarà molt positivament la participació de l'alumne.
ACTIVITAT FORMATIVA | METODOLOGIA | COMPETÈNCIES | CRÈDITS ECTS |
---|---|---|---|
classes teòriques | mètode expositiu / lliçó magistral mètode del cas | 01 02 05 30.1 43 48 48.2 | 1.2 |
seminaris teòric-pràctics | aprenentatge cooperatiu mètode expositiu / lliçó magistral resolució d'exercicis i problemas | 09 10 49 50 50.1 | 0.8 |
activitats d'autoaprenentatge | contracte d'aprenentatge | 15 17 29.1 53 | 1 |
estudi independent de l'alumne | 43 55 | 2 |
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
Bloc teòric (60%):
- Realització de proves escrites (40%). És imprescindible aprovar aquesta part per superar el bloc teòric.
- Realització de treballs individuals o en grup (20%)
Bloc pràctic (40%):
- Prova pràctica (25%)
- Prova teòrica (15%)
Per superar l'assignatura és necessari aprovar independentment cadascun dels dos blocs que la conformen, fixant la nota d'aprovat en un 5 o superior. Si es suspendeix un dels blocs en primera convocatòria, l'alumne haurà de presentar-se en segona convocatòria a tot el contingut del bloc suspès, guardant-se la nota del bloc aprovat. Si l'estudiant no aprova ambdós blocs de l'assignatura en la segona convocatòria, fins i tot si ha aprovat un dels blocs, suspendrà l'assignatura en la seva totalitat i haurà de repetir tots dos blocs al proper curs.
S'utilitzarà el sistema de qualificacions d'acord amb la legislació vigent. Actualment, segons el RD 1.125/2003 del 5 de setembre:
- 0-4,9 Suspes.
- 5,0-6,9 Aprovat.
- 7,0-8,9 Notable.
- 9,0-10 Excel·lent.
La menció de "Matrícula d'Honor" podrà ser atorgada als alumnes que obtinguin una qualificació igual o superior a 9,0. El seu número no podrà ser superior al 5% dels alumnes matriculats en la matèria en el corresponent curs acadèmic, llevat que el nombre d'alumnes matriculats sigui inferior a 20, en aquest cas es podrà concedir una sola matrícula d'honor.
Normativa d'assistència:
L'assistència al bloc pràctic és obligatòria. L'alumne haurà d'assistir com a mínim al 70% de les sessions per poder ser avaluat.
Les assignatures del Grau de Fisioteràpia que presenten continguts teòrico-pràctics tenen com a objectiu principal l'adquisició i el desenvolupament de procediments i habilitats tècniques relacionades directament amb l'exercici pràctic de la professió. Aquest és el motiu que determina l'estructura d'aquestes classes, en grups reduïts amb la supervisió directa i contínua del professor de l'assignatura.
Per això, l'assistència als seminaris es considera fonamental i necessària per assegurar l'adquisició d'aquestes competències. Amb base al que s'ha exposat, les faltes d'assistència només es podran produir de manera excepcional estant motivades per causes majors i, en qualsevol circumstància, si aquestes superen el 30% de la càrrega formativa, obligaran l'alumne a tornar a realitzar la matrícula d'aquesta assignatura al següent curs acadèmic, sense existir la possibilitat de examinar-se en la segona convocatòria. Les conseqüències derivades del no compliment d'aquesta normativa poden tenir efectes molt negatius directament relacionats amb el procés de matriculació (solapaments i/o incompatibilitats acadèmiques), i amb la previsió temporal corresponent per a la finalització dels estudis del Grau.
Bibliografia i recursos
Bibliografia Recomanada (disponible a Biblioteca Campus Sant Cugat):
Postiaux, G. Fisioterapia Respiratoria en el niño Ed McGraw-Hill, 2000.
West J. Fisiopatoligía Pulmonar. Ed Médica Panamericana, 2004.
Güell R. Rehabilitación Respiratoria. Ed M & M Communications,1999.
Pryor JA. Physiotherapy for Respiratory & Cardiac Problems. Ed Churchill Livingstone,1998.
Delplanque D, Antonello M. Fisioterapia y reanimación Respiratoria. Ed Masson, 1996.
Smith, M. Ball, V. Rehabilitación Cardiovascular y Respiratoria. Ed. Harcourt, 2000.
Cash JE. Kinesioterapia para trastornos torácicos, cardíacos y vasculares. Ed Panamericana.
Vandevenne A. Reéducation Respiratoire des bronchopneumopaties chroniques obstructives. Ed Masson.
Pneumokinesitherapie.Barthe, J. Ed Doin.
Recursos:
Diapositives de les classes teòriques
Casos clínics
Sorolls Pulmonars en MP3
Període d'avaluació
- E1 04/06/2025 I2 11:00h
- E1 04/06/2025 I1 11:00h
- E1 04/06/2025 I3 11:00h
- E2 03/07/2025 G2 10:30h
- E2 03/07/2025 I1 10:30h