Universitat Internacional de Catalunya
Fotografia i Disseny Aplicats a la Publicitat
Altres llengües d'impartició: català
Professorat
Presentació
FOTOGRAFIA
4 crèdits ECTS que s'imparteixen al primer semestre del tercer curs del Grau en Publicitat i Relacions Públiques.
La finalitat d'aquesta assignatura és fer una aproximació a aquesta disciplina des del punt històric, artístic, tècnic i pràctic.
La fotografia ens ajuda a ser capaços d'explicar en imatges la realitat que ens envolta, les idees i les emocions.
S'explicarà una breu introducció a la història de la fotografia i els autors més rellevants, des dels pioners de segle XIX fins als més actuals per tenir una visió de l'evolució de la fotografia.
La tècnica bàsica fotogràfica: Sensibilitat, diafragma i obturació, amb instrument no només tècnic sinó també com a eines expressives perquè l'alumne tingui unes nocions bàsiques d'aquest paràmetres a l'hora de la presa fotogràfica.
S'encarregaran diversos treballs fotogràfics on es hauràs d'aplicar el que s'ha après sobre retrat, reportatge i fotografia creativa.
DISSENY
Disseny és una assignatura que s'imparteix en el segon semestre del segon curs del grau Grau en Publicitat i Relacions Públiques i comparteix un total de 4 crèdits ECTS amb l'assignatura de Fotografia.
El Disseny posseeix un instrumental operatiu autònom que li permet explicar-se, construir-se, donar raó de la seva pròpia existència. No cal caure en el comú equivoco de confondre mitjans amb finalitats, això és, identificar el Disseny amb l'objecte dissenyat.
El disseny no és el producte final, sinó el procés que el precedeix i origina. El disseny és, doncs, el projecte. La metodologia i les fases desenvolupades en el seu procés constitueixen la personalitat de la disciplina.
Solucionar problemes de disseny implica conèixer les fases del projecte: analitzar, reflexionar, sintetitzar i conèixer les seves eines de doble caràcter: conceptual i tècnic.
Aquesta activitat de projecte, que integra factors Funcionals, Culturals (estètics), Tecnològics i Econòmics, és una de les components bàsiques de les estratègies mediàtiques de la comunicació audiovisual.
L'assignatura de Disseny pretén ensinistrar a l'alumne en dos vessants. Una, la que desenvolupi les capacitats d'expressar gràficament les seves idees, i una altra, que sigui capaç d'exposar-les al món exterior de manera adequada i controlada.
Requisits previs
FOTOGRAFIA
No són necessaris requisits previs.
DISSENY
No són necessaris requisits previs.
Objectius
FOTOGRAFIA
L'objectiu serà veure les aplicacions des del punt de vista artístic i com a llenguatge en la comunicació audiovisual:
- Introducció a la història de la Fotografia.
- Concretar les característiques temàtiques, estilístiques i comunicatives
- Dominar la tècnica fotogràfica i buscar un estil propi.
- Apendrer les diferents fases del projecte fotogràfic.
- Postproducció: retoc i tractament de la imatge digital.
- Presentació oral d’un projecte.
DISSENY
- Desenvolupar la capacitat d'observació, anàlisi i síntesi.
- Donar a conèixer les eines metodològiques i les tècniques per a la creación de continguts gràfics en un entorn multimèdia.
- Conoèixer la funcionalitat del disseny, efectivitat versus creativitat.
- Adaptació de la imatge al mitjà audiovisual: creació, maquetació i retoc digital.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- 01 - Capacitat de planificar recursos tècnics
- 03 - Capacitat de planificar recursos propis (personals, materials, temporals )
- 04 - Capacitat d'acte avaluació i acte ordenació professional
- 05 - Capacitat per aprendre autònomament
- 06 - Capacitat d'actuar autònoma i responsablement
- 07 - Capacitat per treballar en equip
- 08 - Capacitat per organitzar temps i espai
- 10 - Capacitat de desenvolupar una actitud ètica
- 11 - Capacitat per emetre judicis i valoracions crítiques ben argumentades
- 14 - Capacitat d'anàlisi
- 15 - Capacitat de síntesi
- 18 - Capacitat per treballar sota pressió
- 21 - Capacitat d'abstracció
- 22 - Capacitat per generar debat i reflexió
- 24 - Capacitat de planificar i executar projectes audiovisuals i cinematogràfics
- 26 - Capacitat per coordinar i/o coordinar-se a/amb un equip
- 29 - Capacitat per contextualitzar i analitzar críticament els productes de la indústria audiovisual
- 36 - Capacitat per entendre i aplicar l'estructura del sistema audiovisual
- 39 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents agents del sector audiovisual
- 46 - Capacitat per entendre i aplicar els diferents recursos lumínics, gràfics i de muntatge
- 50 - Capacitat per entendre i aplicar els elements de narrativa d'un projecte
- 51 - Capacitat per entendre i aplicar les teories i tècniques de la imatge
- 54 - Capacitat de concepció i crítica de continguts originals i viables
- 58 - Coneixement i domini de la imatge estàtica i les seves capacitats comunicatives
- 67 - Coneixement i domini de la cultura digital
- 74 - Coneixement i domini dels missatges multimèdia
- 75 - Coneixement i domini de les funcions del llenguatge
- 78 - Capacitat i habilitat per establir un pla de comunicació
- 79 - Capacitat i habilitat per a l'exercici liberal de la professió
- 83 - Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
- 84 - Capacitat i habilitat per a la creació i desenvolupament d'elements gràfics
- 85 - Capacitat i habilitat per exercir com a experts en la gestió d'estratègica de la imatge corporativa
- 89 - Capacitat de crear sinergies en els equips de treball
- 90 - Capacitat de perspicàcia, d'enginy i creativitat
- 92 - Capacitat d'anàlisi, de síntesi i judici crític
- 93 - Saber gestionar el temps
- 94 - Capacitat per actuar en llibertat i responsabilitat
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
FOTOTOGRAFIA
Els alumnes, després de cursar l'assignatura podran demostrar els següents resultats d'aprenentatge:
• Coneixements sobre la història de la fotografia i els autors més rellevants.
• Dominar les tècniques báscicas del la fotografia i il·luminació.
• Tindran criteri suficient com per poder participar en el procés creatiu amb fotografies.
• Gestionar la comunicació visual d'institucions, organismes i empreses.
DISSENY
Els alumnes, després de cursar la signatura, podran demostrar els següents resultats d'aprenentatge:
• Posseiran criteris estètics i funcionals per a optimitzar la presentació formal de productes comunicatius.
• Dominaran les tècniques d'infografia i tindran criteri suficient per a poder exercir de responsable d'infografia d'un mitjà de comunicació.
• Produiran produccions dedicades a l'oci i entreteniment.
• Gestionaran la comunicació d'institucions, organismes i empreses.
• Dominaran els llenguatges verbals i no verbals, especialment aquells el domini dels quals resulta imprescindible enfront d'un auditori i un públic.
• Distingiran diferents formats en funció dels dispositius existents.
Continguts
- Mestres del disseny gràfic i la il·lustració: Xavier Mariscal, David Shirgley Juanjo Sáez, Wilfrid Wood.
- Tècnica fotogràfica: Fotografia amb el mòbil. Pràctica 1: El retrat.
- Funcions de la imatge: Teoria de la imatge aplicat a la fotografia. Revisió Pràctica 1: El retrat.
- Mestres del disseny gràfic: Saul Bass, Herb Lubalin. Logotips, símbols, imagotips, branding. Revisió Pràctica 2.
- Mestres del disseny gràfic: David Carson, Paula Scher. Briefing projecte final: 1-Creació d’un concepte. Logotip/Titular Logotipat.
- Sintaxi de la Imatge. El reportatge fotogràfic. Pràctica 2: El reportatge.
- Taller d’il·luminació. Revisió de la Pràctica 2: El reportatge.
- Creació fotografia comercial (I) Seguiment del projecte final: Direcció Artística i PPM
- Creació fotografia comercial (II) Sessió fotogràfica del treball final al PLATÓ
- Mestres del disseny gràfic: Stephan Sagmeister, Àlex Trochut. Seguiment del projecte final: 2-Maquetació d’un anunci.
- Mestres del disseny gràfic: América Sánchez. Seguiment del projecte final.
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
FOTOGRAFIA
La metodologia es basarà en l'equilibri entre la part docent i la part práctica, donant temps en l'horari lectiu per poder realitzar el treballs i completar-los, si s'ecau, fora de les aules.
També es faran demostracions in situ i workshops práctics per dominar la tècnica fotogràfica com també la part creativa i artística d'aquesta disciplina.
DISSENY
Els continguts es treballaran mitjançant diverses activitats que requereixen avaluació continuada. Les activitats combinen reflexió i anàlisi de la matèria amb entrenament tècnic i desenvolupament creatiu en la pràctica. Les activitats tindran la següent distribució:
2 classes magistrals en les quals es treballaran els continguts teòrics. En elles s'utilitzaran exemples visuals i audiovisuals en formats multimèdia.
4 hores de focused praxis en les quals es realitzaran exercicis per a aprendre la teoria a través de la pràctica.
6 hores de labs en els quals es combina la teoria i la pràctica. Els labs culminaran en un producte professional.
6 hores de taller, espai eminentment pràctic, en el qual s'adquireixen competències que condueixen a l'experimentació i al domini de les eines tècniques.
2 hores de coaching, seguiment personal de cada alumne per a optimitzar la matèria i detectar les necessitats dels estudiants. La primera trobada tindrà lloc després del bloc de classes teòriques. La segona trobada tindrà lloc abans del lliurament del projecte final.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
FOTOGRAFIA
L'avaluació continuada de l'assignatura serà mitjançant els treballs presentats:
25% treball parcial 1
25% treball parcial 2
50% treball final
En els aspectes reflexius:
- Grau de coherència entre el problema plantejat i la resposta.
- Esforç intel·lectual.
En els aspectes pràctics:
- Grau de coherència i rigor en l'ús de les tècniques
- Grau de precisió i domini de les mateixes.
- L'adequació estètica i funcional de l'resultat.
No hi haurà examen escrit ni oral
DISSENY
El tipus d'avaluació serà continuada. Els alumnes hauran de lliurar diversos projectes de manera periòdica i acordada.
La tipologia de projectes a desenvolupar durant el semestre tindrà en compte les diferents sub-especialitats de la disciplina.
S'abordaran projectes de curta i llarga durada en paral·lel per agilitzar la capacitat organitzativa per part de l'alumne i d'aquesta manera aproximar-se a un entorn de treball professional.
Projectes de llarga durada: que posen èmfasi en l'esforç analític, organitzatiu, en la precisió, el grau de coherència i el rigor en l'ús de les tècniques.
Els objectes d'avaluació dels projectes de llarga durada seran els treballs i exercicis realitzats en classe, en conseqüència, no s'acceptessin treballs que, com a mínim, no s'hagin plantejat en classe, ni s'avaluarà a cap alumne que no hagi lliurat puntualment tots els seus treballs en les successives fases de cada projecte.
Projectes de curta durada: que posen l'èmfasi en l'esforç sintètic; exercicis que exigeixen respostes gràfiques ràpides i concretes, ús coherent de les tècniques i els materials, en funció dels paràmetres que es determinin.
Tampoc s'acceptaran treballs que es lliurin més tard del dia i hora convinguts, sinó és per una causa greu i justificada.
Cal assenyalar, (si bé és de sentit comú....) que el mer lliurament de tots els treballs (els de curta i els de llarga durada) només atorga a l'alumne el dret a ser avaluat, però en cap moment suposa un aprovat incondicional.